Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

Frida Li skrev 2016-05-23 21:48:43 följande:

Du ska pumpa efter ditt barn är nöjd. Jag pumpar (donerar till neonatal) varje förmiddag i kväll efter hon ätit. Brukar få ihop 300 ml, men vissa dager mindre, det beror på hur mycket hon ätit eller hur min form är (ätit druckit ordentligt) hade feber i helgen o var lite risig (vet ej varför??) o då kom det ut mindre mjölk. Jag pumpar med elektrisk dubbelpump (Love it!) börjar dock bli lite drygt att pumpa nu......men vad gör man inte för de små bebisarna!

Du har bra produktion! Idag var jag på Södersjukhuset på modersmjölkcentralen och då sa sköterskan att hela neo där förbrukar 12x125ml per dygn, så det är ju en stor skillnad det medför!

Jag brukar bara pumpa ena sidan och då parallellt med amning eftersom jag har svårt att få utdrivningsreflexen rätt annars.

Vet du hur mycket våra bebisar äter nu i 2-månadersåldern?
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-05-23 22:28:54 följande:

Oooo ja egentligen vet jag! Min mamma har en ungefär formel som man räknar ut det på. Det finns kanske att googla, lite för sent att ringa o fråga nu ;) min mamma jobbar ju på en neonatal avdelning. Jag frågade henne idag om de märker om man tex spätt ut mjölken, o ja...de har faktiskt haft ett fall! Hon spådde ut med lättmjölk!! :P tji fick hon, allt fick slängas o hon fick inga pengar för sin "donation".

Oj, vad sjukt! Förstår att de har så låg ersättning för mjölken; annars skulle fler försök kunna göras med utspädning. I Sthlm får man 200kr per liter tror jag, men det blir en rätt låg timpenning om man lägger ihop den tid man pumpar, steriliserar, äter, dricker, hämtar burkar, väntar på mjölkbudet osv...
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2016-05-24 21:37:27 följande:

Åh men vad bra att veta, att det fylls på helt efter två Tim och att det aldrig kan bli helt tomt! Min tjej ammar på båda brösten vid varje måltid med en lite längre paus emellan.. Är väl därför jag inte får ut så mkt. Hör gärna med din mamma om mer info om du vill! :) är intressant! Är också nyfiken på hur mkt en tvåmånaders äter på ett ungefär... :)

Idag kändes det som att hon pt flera liter... Verkligen nån tillväxtfas!
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-05-24 21:07:29 följande:

Ja det är samma pris här oxå, 200kr litern. Väntar på mjölkbudet? Här får vi lämna det själv men jag har ju tur att min mamma tar med det :)

Yes, de kör runt och hämtar. Om jag skulle åka själv, så tar resan 50 min typ, trots att jag bor innanför tullarna.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-05-24 22:32:59 följande:

Men det är en bra service, annars hade kanske de fått mindre donatorer

Håller med dig. Men visst bor du i region Skåne? Av mina källor inom sjukvården har jag fått känslan av art de är snåla ned löner och då kanske service till donatorer räknas dit..?
  • Carabellis kusp

På fredag måste jag resa bort för att vara med vid en urnsättning och sista avsked av min släkting som dog i höstas. Har någon ett bra förslag hur jag ska framföra till storasyster att jag inte kommer att ta med henne utan bara lillasyster och dessutom sova hos mormor och morfar en natt utan henne? Jag vill ogärna att hon ska bli ledsen och känna sig övergiven av mig, men en urnsättning är inte heller något för henne och hon har varit med mormor och morfar denna helg och ska vara med dem hela sommaren, så jag berövar henne inget egentligen.

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-05-29 08:18:23 följande:

Tråkig anledning till resa, Carabellis! Hoppas det blir en fin dag.

Kan du köra på "vi ska göra tråkiga saker där man måste vara stilla o tyst flera timmar och inga barn får följa med"? Kanske kombinerat med "lillasyster måste följa med för hon måste ju dricka mammas mjölk o ligger i sin vagn"?

Tack för tips! Tänker börja med att fråga om hon vet vad en grav är och sedan berätta lite om det och att det är tråkigt för småbarn. Inte nämna att jag ska sova hos mormor och morfar om hon inte frågar rakt ut.
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-05-31 11:37:10 följande:

Ska hämtar recept för rotaviruset imorgon. BVC sa att i o med det är på recept så är det numera gratis! Tack för tipset tjejer!

Fick du recept på rotarix eller rotateq? Det är nämligen bara rotarix som är gratis. (Rotateq är det som ges här i Sthlm)

Tips, gnäll och bekännelser är honnörsord här i gruppen
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2016-05-31 08:47:29 följande:

Hua, dags för vaccin idag. Ul på hjärtat som vi fick pga blåsljud såg bra ut

Vilken lättnad!
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-06-08 22:27:35 följande:

Hej tjejer. Hur e era kroppar nu efter en tid?

Jag känner mig precis som vanligt förutom stora och gungande bröst...! Får tvinga mig själv att inte ta en löprunda, för det känner jag mig redo för, fast jag vet att skaderisken är stor vid helamning.

Hur känner du dig?
Svar på tråden Marsbebis 2016