Smilla80 skrev 2016-03-22 11:18:20 följande:
Ja verkligen, känna med alla sinnen - det ska jag gå in för!
Åh vad duktig din stora tjej är! Inget trots där inte?! ;) Våra barn är 8 och 5. 8-åringen kan ju fixa själv men den andra har ngn slags "snart-6-års-kris" och kan streta emot det mesta och vill inte alltid samarbeta. Samtidigt är han jätteförtjust i sin lillasyster (liksom sin storebror) så vi får se hur det går att lirka ihop morgnarna. Han kommer ju bara gå 15-timmars nu by the way. När vi fick tvåan så hade jag ettan hemma också tills han var drygt 3,5 år, så vi hade inte den där stressen på morgonen då på länge.. Men det kunde krisa ändå, det skiljer 2,5 år mellan dem och ettan kom lagom in i en kraftig "utvecklingsperiod" (läs trots, säkert i kombination med omställningskris) när lillebror kom. Det var en utmaning! Men idag är de SÅ tajta, så nåt gjorde man väl rätt iaf... :p Din dotter verkar ju "lugn och snäll" så mina knep kanske inte är relevanta för dig, men annars är mina råd att ta en dag i sänder, att ha i åtanke att allt går i perioder och blir bättre med tiden, att inte ha för höga krav på sig själv utan gå in för att vara "good enough".
Jag är glad att det gick bra idag, så även om det är trotskris imorgon så vet jag att det inte alltid är så. Min dotter är ofta busig och lite olydig, men det är nog rätt sunt. Dock har hon inte visat något agg mot lillasyster, vilket jag kan tänka mig beror på att hon är så stor som hon är. 2-åringar är ju rent generellt fullblodsegoister som inte direkt kan ha tålamod med en bebis...
men det låter verkligen som att det var rätt sätt att hantera det hela från din sida om relationen är god idag. Kanske lillebror inspireras av storebror i att vara smidig på morgonen också...?
Ni hittar säkert rutiner som funkar och jag håller helt med dig om att det är klokt att tänka att allt är perioder så att man kan trösta sig med att förändringar kommer förr eller senare.