Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

Carabellis kusp skrev 2016-05-02 21:10:31 följande:

Här går det bra idag. Igår var Siri ruskigt arg och skrek i säkert 30 min oavbrutet på kvällen. Det är ju inte så mycket egentligen, men jobbigt ändå. Hon var för trött för att äta och för hungrig för att sova, så det blev liksom kortslutning... Idag har jag ammat vid minsta tecken på snuttighet, vilket hjälpte.

Annars är allt toppen med henne och storasyster sköter sig fint. Just nu är Siri lite prickig, hoppas det hinner försvinna till dopet. Hur är status hos er?

Men eller hur, visst är det precis så det blir ibland på kvällen - för trött för att äta och inte mätt nog för att sova! Här är det en liten powernap som hjälper iaf i dessa lägen, går att få henne att komma till ro i bärsele.

Annars lunkar det på här, vår lilla tjej är för det mesta en nöjd och go liten dam som "pratar" och ler för fullt. Har haft lite besvärligt med magen som har stört henne men det känns som att det börjar bli bättre tack o lov. Hon har lite svårt att somna riktigt djupt o gott på eftermiddagarna ibland så man får kämpa en del, men ibland sover hon som en stock... Så allt går i perioder. Bröderna är så supergoa mot henne men tyvärr kan det bli lite högljutt o stimmigt här hemma vilket är en liten kamp för oss när lillasyster ska sova. Nu är det snart dags för BVC med läkarundersökning, hoppas det går bra!
  • Smilla80

Börjar ni kunna se en viss rutin/mönster än i bebisens sov- och matvanor eller är det helt random? Vi börjar få in ett mönster nu sedan ett tag tillbaka så min mjölk brukar rinna till rätt regelbundet, lite häftigt, hehe... Märker också att vår tjej inte sover smålurar här och där som små bebisar ofta gör utan hellre sover tre längre lurar om dagen, men är orolig att hon inte får tillräckligt med sömn. Denna oro för allt och inget...!

• Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-05-03 17:59:17 följande:

Jag verkar ha en bebis som sover oavsett dammsugare, brandkår eller tre 3-åringar som härjar...! Riktigt praktiskt.

Jo, man vill gärna få ua på läkarbesöket. Vad är det de kollar egentligen?

Hihi, min lilla sover också gott till ljudet av dammsugarn just! Spolande vattenkranar har också en lugnande effekt!

De kollade bla öronen, ögonen, svalget, reflexer, reaktion på stimuli, styrka i nacke, hjärta/lungor, vikt, längd mm... Allt såg bra ut, hon är välutvecklad sa de. Följer även sina kurvor. Skönt!
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2016-05-04 15:21:56 följande:

Skönt med gott resultat på läkarkollen, Smilla!

Min lilla låg på +1 på viktkurvan innan hon blev sjuk, sen halkade hon ner till medelvärdet. Ska bli intressant att se hur kurvan kommer att utvecklas!

Vi har nästan bestämt namn nu, men lite förhandling återstår.

Det är jobbigt när de små inte kommer till ro, Mammave! Hoppas det vänder!

Smilla: det är säkert inte nån fara med sömnen, men förstår precis din oro! Min sover bra, både kortare och längre pass. Jag är dock lite oroad över att hon sover för länge istället! brukar väcka henne för amning om hon sover mer än tre timmar i sträck på dagen.

Skönt att amning och allt funkar, hon kommer säkert äta upp sig igen! Men skönt ändå att hon låg på plus innan och inte var mini från början, medelkurva är ju jättebra med tanke på omständigheterna!

Ja all denna oro kommer som ett brev på posten i samma stund som man kissar plus på stickan och är sedan här för att stanna ... Inatt sov min tjej till 6:30, så nu blev jag orolig över att hon inte ammat inatt... :-/
  • Smilla80

Är i valet o kvalet ang vaccinet. Ni som gett rotateq till era större barn - har de fått några biverkningar? Läste att en mycket vanlig biverkning (fler än 1 av 10) är feber, diarré och kräkningar - låter inte roligt på en sådan liten... :( men givetvis blir det mycket värre om de får magsjuka heller senare orsakad av rotaviruset.

En fråga till er som pumpar; när är det bäst att pumpa? Vill pumpa lite för att ha i frysen för att pappan ska ha möjlighet att kunna ge på flaska om det krävs. Tycker det är lite svårt att få till. Tar lååång tid för mig att pumpa även om jag har elektrisk pump, och tycker därför att jag mest kan få till det tidsmässigt under tiden jag ammar på andra bröstet .. Men då tömmer man bröstet så att det inte blir något kvar till bebisen när de ska amma på andra sidan eller? Så när pumpar ni?

• Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-05-22 20:18:03 följande:

Inga som helst biverkningar vare sig på Siri eller syrran. Däremot tror jag att vi sluppit mycket diarré och kräkning tack vare vaccinet! (Fast ingen har väl missat att jag är pro-vaxxer ) jag förlitar mig främst på att det ingår i det nationella programmet i Finland.

Jag pumpar med manuell pump när jag ammar andra sidan, helst på morgonen, för så brukar jag ha två jättefulla bröst och Siri blir mätt på bara ena. Dessutom verkar de fyllas fort igen. Idag har jag även pumpat på eftermiddagen och fick totalt ihop 300 ml, hej mjölkkossan

Tack! Så då pumpar du också bara när du ammar? 300 ml är ju kanon, jag hoppas få upp flytet lite bättre också med tiden! ;)
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-05-23 21:48:43 följande:

Du ska pumpa efter ditt barn är nöjd. Jag pumpar (donerar till neonatal) varje förmiddag i kväll efter hon ätit. Brukar få ihop 300 ml, men vissa dager mindre, det beror på hur mycket hon ätit eller hur min form är (ätit druckit ordentligt) hade feber i helgen o var lite risig (vet ej varför??) o då kom det ut mindre mjölk. Jag pumpar med elektrisk dubbelpump (Love it!) börjar dock bli lite drygt att pumpa nu......men vad gör man inte för de små bebisarna!

Tack för svaret. Det är en fin gärning du gör! Jag får inte ut alls så mycket mjölk och tid tar det, fastän jag har gott om mjölk... Alla mina barn har ökat bra i vikt och bröderna har jag ammat 14-15 mån båda två så det är nog inte produktionen det är fel på utan kanske mer att jag och pumpen inte helt är kompisar. ;) Jag har iofs bara pumpat precis efter att hon ammat så det kanske inte varit det bästa flödet då..? Kan du pumpa direkt efter du ammat eller behöver du vänta en stund så det "fyller på"?
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-05-24 21:10:43 följande:

Om jag pumpar direkt efter hon ätit får ut ca 50 ml på de bröst hon ätit På, o hon brukad bli nöjd på ett bröst. På det andra kan jag få ut ca 100 ml. Så på så vis blir det 150 ml på förmiddagen o 150 ml på kvällen. Det är inte alltid man får till ett pump direkt när hon ätit utan det kan gå en timme eller två ibland. Livet kommer emellan :) brösten är helt påfyllda igen efter 2 timmar o ett bröst kan aldrig ta slut på mjölk. Har hört vissa som har god produktion men svårt att få ut mjölken via pump. Måste fråga mamma om de där : P

Åh men vad bra att veta, att det fylls på helt efter två Tim och att det aldrig kan bli helt tomt! Min tjej ammar på båda brösten vid varje måltid med en lite längre paus emellan.. Är väl därför jag inte får ut så mkt. Hör gärna med din mamma om mer info om du vill! :) är intressant! Är också nyfiken på hur mkt en tvåmånaders äter på ett ungefär... :)
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-05-25 07:13:16 följande:

Så här skriver mamma:

Ungefär 150 ml per dygn och kilo som barnet väger. Ex om barnet väger 3 kilo gångar du det med 150 lika med 450 ml per dygn. Ja vissa har jättesvårt att få ut något när de pumpar. Utdrivningsreflex startar ibland inte förrän barnet suger.

Tack! Jättebra att veta. Hur mycket ska man räkna med att de äter per måltid ungefär tror ni?
  • Smilla80
    Frida Li skrev 2016-05-26 20:26:22 följande:

Ca 100 ml skulle jag gissa på nu på min dotter som är 8 veckor. Men ibland blir det ju bara en "slurk" o ibland äter hon rejält.

Tack! Kan vara bra att ha ett ungefärligt hum om hur mkt man bör pumpa ut om man tex ska iväg vid nåt tillfälle och hennes pappa ska ge flaska.
  • Smilla80
    mammave skrev 2016-05-31 08:47:29 följande:

Hua, dags för vaccin idag. Ul på hjärtat som vi fick pga blåsljud såg bra ut

Vad skönt att ul såg bra ut! Jobbigt med vaccin, usch vad man lider med dem..! Gick det bra för er?
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-05-31 14:20:50 följande:

Tack för tips! Tänker börja med att fråga om hon vet vad en grav är och sedan berätta lite om det och att det är tråkigt för småbarn. Inte nämna att jag ska sova hos mormor och morfar om hon inte frågar rakt ut.

Låter som en bra inledning! Hoppas dagen blir givande och fin för er.
  • Smilla80

När ni räknar på kilon kvar, menar ni till inskrivningsvikten? Har inte riktigt koll på vad jag vägde innan, om jag gick upp ngt innan inskrivningen! Till inskrivningsvikten har jag iaf 2 kg kvar, men är kanske lite mer egentligen... Fast jag försöker aldrig gå ner i vikt under amningen. Har inte bråttom när det bara gått så här liten tid. Har ingen putmage kvar men magen är fortfarande lite slappare än innan. Har fortfarande lite av min linea negra kvar, men den är blekare. Tar sin lilla tid innan allt är helt "återställt" men jag mår bra och har inte ont nånstans eller andra besvär. =)

Frida Li skrev 2016-06-08 22:27:35 följande:

Hej tjejer. Hur e era kroppar nu efter en tid?

• Smilla80

Lillan ska vaccineras idag, hua, har sån ångest! Har ni alla tagit/ska ta rotavirusvaccinet på era små? *beslutsångest* Min lilla har redan så känslig mage så är så rädd för reaktionen/biverkan. Någon input på det?

• Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-06-17 08:06:09 följande:

Jag tycker att du ska satsa på vaccin mot rotavirus, i synnerhet om hon har känslig mage, för det kanske hänger i och ger extra jobbig magsjuka senare? Hur som helst så är rotavirus en vanlig orsak till inläggning av småbarn och en jättejobbig sjuka att ha i familjen. Tarminvagination har man ett dokumenterat fall av inom sll sa min BVC-dam och det var ett barn som hade passerat gränsen för när man ska vaccinera, så det är alltså en ytterst ovanlig biverkan.

Jag har givit Siri dos 1 och 2 och märkte absolut ingenting. Samma sak med storasyster; inte en tillstymmelse till reaktion.

Ta upp oron på BVC, de brukar ju kunna nyansera det man tänker.

Tack för ditt råd! Vår BVC-sköterska säger inte så mycket om det utan överlåter det helt till oss. Givetvis är det vi som ska fatta beslut men det hade varit önskvärt att bolla lite.
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2016-06-17 18:50:29 följande:

Vad föll valet på till slut?

Vi fick betänketid till nästa v! ;) Till saken hör att hon är så smal med så hade velat att hon knubbade till sig innan man riskerar biverkningar som diarré o kräkningar... Men vaccinationen är ju nu eller aldrig! :/
  • Smilla80

Nu när våra små liv är (över) 1 år är det kanske dags för en liten reunion?? :D Hur går det för er allihop med era små hjärtegryn? :) Puss på er!

• Smilla80

Åh vad kul att ni svarat! :D Verkligen jätteroligt att höra lite om livet med era små!

Aztec; vad skönt att det inte märks av att han kom lite för tidigt till världen! Verkar vara en aktiv, pigg och välmående liten kille! :) Jobbigt med alla allergier, krävs sin planering kan jag tänka mig! Läskigt att behöva åka in akut, men skönt att det gick bra. Känner igen det där med "talet", att det pekas och gnys, haha...tjejen gör så med, säger bara några få ord än så länge!

Carabellis kusp; Oj ni har mycket på gång med flytt och allt nu förstår jag! Sticker till lite i hjärtat av att läsa att du ännu kan känna lite sorg över förlossningen, bra att du lyssnar på sådant som kanske kan hjälpa till att bearbeta det hela. Härligt att lilla Siri är en så stor personlighet i en så liten kropp, hihi... Så häftigt att syskonen är lika som bär men ändå så olika! :)

Mammave; visst är det otroligt hur de kan växa så fort, tiden rusar verkligen förbi! Man vill suga varenda droppe ur den här tiden...

Nelliemeja; blir så full i skratt när jag läste om flingorna, min dotter gör likadant! :D

Svar på tråden Marsbebis 2016