Inlägg från: Reflexen |Visa alla inlägg
  • Reflexen

Marsbebis 2016

Elenic: jag har samma problem, jag använder ju alla de kläder jag kan ha har visserligen en ny amningsklänning jag kan ta med, men på byxfronten är det värre. Får kanske köpa ett par tights till väskan iaf.

Tänker annars försöka packa så lite som möjligt, ett ombyte till mig, ett till mannen o så två till den lilla. Sen mobilladdare o nån godisbit kanske.

Jag räknar med att mannen kommer att åka hem medan jag är kvar på BB, så han får väl hämta om vi behöver nåt annat.

• Reflexen

Skönt att det inte var nån större avvikelse, Carabellis! Sju procent är ju inte mycket, väl inom gränsen för normalvariationen, eller hur?

Tror min ligger på plus 12%, o det var inom normalvariationen.

• Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-02-15 19:30:52 följande:

Om det vore mindre än 22% under medel så skulle hon ha remitterat till spec mödravården, vilket känns skönt att slippa. Är det kanske samma åt andra hållet? Hade din bebis lagt sig med huvudet?

Tror att det är ungefär samma åt båda hållen, medelvärdet såg ut att ligga i mitten på kurvan bm visade.

Min låg m huvudet nedåt, men bm sa att hos oss omföderskor kan bäbisen vända sig ända fram till förlossningen börjar. Så det var inget säkert tecken att den låg rätt nu!
  • Reflexen

Hoppas också på din läkare, Carabellis! Min bm talade ju iofs m bakgrund mot att min första låg i säte, så det kanske kan ha inverkat på hennes uttalande.

Jag ska iaf få extra ul i v35 o 37 för att kolla läget. Det blir på mvc.

Hur låg din idag?

• Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2016-02-15 21:52:43 följande:

Det är väl till och med troligt att det hade att göra med att du hade förra i säte. Jag tycker det skummaste var att det inte upptäcktes. Jag kan ju till och med känna hur barnet ligger, att en bm kan missa det...?

Min ligger nedåt med huvudet, men jag skulle nog satsa på vaginal förlossning även med säte eftersom mitt barn är litet och jag tidigare fött okomplicerat.

Du vill gärna föda vaginalt den här gången?

Ja, ingen vet väl egentligen hur hon låg innan. Min bm sa att hon var fixerad ett tag, men jag kände ingen vändning dagarna innan fl och hon kom ut dubbelvikt ( hade alltså höfterna böjda, dvs kunde inte ligga platt på rygg de första dygnen innan hon rätade ut sig). Jag tror därför att hon legat i säte ett tag.

Jag hade iofs mkt hull på magen innan då också, så kanske var det svårt att känna därför. Här får man inte föda vaginalt i säte, så det är inget val man behöver tänka på.

Jag vet faktiskt inte vad jag vill, är väldigt öppen för båda förlossningssätten. Det blir som det blir.

Skönt att din låg rätt!
  • Reflexen

Smilla: var 17 har du hittat de föreläsningarna? Jag har letat ordentligt på nätet, men kammat noll. Jaja, är väl ingen fara egentligen, osäkert om jag skulle hinna gå ändå.

Vet du om man ska ha med nåt speciellt till Värnamo? Sist fanns blöjor där, vet du hur det är nu?

• Reflexen

Vi tänkte lösa sovningen genom att ha en bedside crib för bäbisen bredvid mig, så kan storasyster fortfarande komma och krypa ner i mitten av sängen om hon vill.

Vi har ett babynest, men tror inte jag vågar ha det i sängen m tanke på djupt sovande man och närhetstörstande syskon.

• Reflexen

Har också börjat få mycket mer sammandragningar nu, är också i v35. Har haft ganska ont i ljumskarna/låren i mer än en månad, så inga promenader här, inte har riktigt ont de första 15-20 stegen, men sen kan jag ändå gå ganska bra så är inte så begränsad i vardagen. Är väldigt tacksam för att jag ändå mår så bra, även om jag gnäller över att det gör ont att gå. Får väldigt ont i ryggen av att sitta på kontoret, så är glad över att jag ansökt om semester sista tre veckorna.

• Reflexen

Funderar också mycket på förlossningen. Är rädd att jag inte ska hantera smärtan så bra. Värkarna började typ ett dygn innan dottern föddes med snitt, så har ju liksom inte gått igenom hela förloppet. Blev snitt pga att hon låg i säte, så fick värkhämmande sista fyra timmarna. Minns att jag tyckte det var ganska vidrigt med värkarna o då avbröts ju jag ändå tidigt i arbetet!

Hoppas kunna röra mig mycket, tänka positivt och följa med i kroppens arbete så att jag inte blir skräckslagen och motverkar hela alltet. Har läst Susanna Helis "föda utan rädsla", o ska försöka ha hennes tips i minnet. Har dock lite svårt för såna "säg neeer, uuut, med djup röst och låt rumpan sjunka mot golvet"-tips, det känns så knasigt här och nu. Hoppas det känns lättare och mer naturligt sen!

Har ingen aning om vad för smärtlindring jag skulle vilja ha. Har inte läst på så att jag ens har koll på vad som finns.

• Reflexen

Jag jobbar också heltid fortfarande o går in i vecka 36 imorgon. Ska jobba en vecka till, sen tar jag semester. Det behövs, jag börjar bli sliten nu

Har inte ansökt om gravpenning, osäkert om det skulle gå igenom. Tar därför ut semester som jag hade sparad.

Svar på tråden Marsbebis 2016