• LisaKMB

Marsbebis 2016

AKF skrev 2015-11-07 08:46:16 följande:

Vi har börjat fundera på var vi ska föda. Hur tänker ni?

Där vi bor (Stockholm) är ju valmöjligheterna rätt stora. Vi väljer mellan BB Stockholm, Danderyd, Södersjukhuset och ev Södra BB om de får vara kvar.

Någon som har erfarenhet av dem?

Jag födde dottern på Södra BB. Egentligen hade vi valt SÖS men blev hänvisade. Har bara positivt att säga om Södra BB. Kände mig väl omhändertagen under hela förlossningen och barnmorskan som förlöste mig letade upp oss på Neo (blev inlagda direkt efter förlossningen) några dagar efteråt då vi gick igenom hela förloppet vilket var helt fantastiskt eftersom jag hade en hel del negativa upplevelser från förlossningen. Det var inget som hon hade behövt gjort utan gjorde det på eget initiativ. Så jag hoppas verkligen att Södra BB får vara kvar och rekommenderar det!
  • LisaKMB

Intressant att ni diskuterar bristningar! Förra graviditeten smörjde jag ingenting men fick ändå inte en enda bristning. Detsamma gäller min mamma och min syster som båda har gått igenom tre graviditeter. Så jag tror definitivt på att det är genetiskt och inget man kan påverka, tyvärr. Däremot så kan det ju kännas bra att smörja magen av andra anledningar!

• LisaKMB
    Reflexen skrev 2015-12-09 20:52:40 följande:

Jag var hos bm på 25-veckors kontroll idag. Fick höra hjärtat och blev stucken i finger och arm. Mitt blodsocker var fint, 4,5 tror jag. Så jag slipper göra glukosbelastningen igen!!!! Tack och lov, för det är riktigt vidrigt! De ska ta sockerprov i fingret varje gång istället. Hellre det...!

Har ni börjat fundera på förlossningen? Bm frågade mig och jag var lite som ett frågetecken - den har liksom känts för avlägsen för att jag ska tänka på den ordentligt.

Är det nån som fött både vaginalt och är snittad som kan jämföra förlossningssätten? Jag har ju bara erfarenhet av snitt o känner därför att jag inte kan bedöma om jag är rädd inför vaginal förlossning.

Jag funderar massor på förlossningen! Bär tyvärr med mig mycket negativt från förra gången som var traumatisk och känner mig riktigt rädd inför kommande. Ska få träffa en barnmorska på förlossningen som har specialkunskaper kring förlossningsrädsla. Jag hoppas verkligen att det ger mig något! Har dock bara erfarenhet av vaginal förlossning.
  • LisaKMB
    Reflexen skrev 2015-12-09 22:27:25 följande:

Vad skönt att du ska få träffa en bm på förlossningen, Lisa! Hoppas hen kan hjälpa dig och få dig att känna dig lite lugnare inför denna fl!

Min oro ligger i att inte veta om barnet ligger rätt, då förra graviditeten slutade i akutsnitt pga säte. Jag får extra ul i v35 för att kolla om pyret ligger rätt eller i säte. Det känns bra, all förberedelse är bra!

Akut snitt verkar fruktansvärt tufft! Så det upptäcktes först på förlossningen att bebisen låg fel? Du gjorde inga vändningsförsök då? Skönt med extra ul denna gång. För efter vecka 35 brukar inte barnet byta position eller?
  • LisaKMB
    aztec skrev 2015-12-11 19:45:30 följande:

Gått 28 fulla veckor nu. Firar med att ligga däckad med 39graders feber, dottern som smittat, själv legat däckad hela vecka men nu är hon frisk och jag sjuk. Härligt! Mannen kommer hem på söndagskväll först. Tips för att underhålla/underlätta? Bara legat på soffan hela dagen och tror inte hon tillåter det imorgon..

Nästan exakt samma situation här! Sjuk dotter hela veckan som nu har smittat mig (och har gått 28 fulla veckor på söndag). Tyvärr har jag inga jättebra tips. Här har det blivit en hel del film. Dessutom har jag suttit på golvet och kastat/rullat iväg bollar som hon har sprungit och hämtat. Funkade en liten stund i alla fall. Krya på dig!
  • LisaKMB

Kul att ni diskuterar träning! Det är något jag verkligen brinner för. Är i vecka 30 nu och tränar ca fyra gånger i veckan, varav minst ett styrkepass. I övrigt blir det spinning eller intervaller på crosstrainer. Funkar bra. Kör dessutom alltid med pulsklocka på så jag vet vilken ansträngningsnivå jag ligger på. Är i vanliga fall en löpare och springer flera gånger i veckan men det fick jag sluta med tidigt denna graviditet på grund av sammandragningar. Ju längre fram i graviditeten men kommer desto mer fokus på styrka kommer det bli för mig och då framför allt kroppens baksida (för att kompensera den extra tyngden framåt). Är det någon som vill ha träningstips under graviditeten så rekommenderar jag Lofsan (Lovisa Sandström), finns mycket på nätet att söka på.

• LisaKMB
    Elenic skrev 2015-12-22 20:29:37 följande:

Vad skönt att det funkar för dig så bra med träningen! Har själv fokuserat mer på styrka än tidigare just för graviditeten och ser att det har hjälpt med ryggen/fogar som inte alls gör så ont som tidigare två gånger. Det som är tuffare den här gången är just konditionsträningen (som annars är det jag mest gör) - får så mycket sammandragningar och blir sjukt andfådd redan vid (för mig) ganska låg puls. Att ligga på typ 75% av max är riktigt jobbigt, och det brukar det verkligen inte vara... Håller med om Lofsan, mycket bra tips!

Ja det där med sammandragningar känner jag igen. Är värre för mig också denna gång jämfört med tidigare graviditet. Men crosstrainer tycker jag faktiskt funkar riktigt bra, då får iaf inte jag sammandragningar. Hoppas du ändå känner dig nöjd med den träning som funkar. Jag tänker att man får vara glad över allt som funkar!
  • LisaKMB
    Reflexen skrev 2016-01-02 18:39:02 följande:

Tack för svar, Bonebag!

Får se hur det går när jag kör igång igen efter julledigheten. Hoppas ju på att må bra o jobba tänkt tid ut!

Träffade en bekant som tydligen tyckte jag var gigantisk o omöjligt kan ha tre månader kvar. Blev lite sårad, eller kanske mer förvånad, för själv tycker jag inte jag är så stor. Har inte gått upp nåt tex även om magen ju ändrat utseende mycket.

Visst är det egentligen lustigt att folk anser sig ha rätt att kommentera ens mage bara för att man är gravid!?

Ja nog är det lite märkligt med folks kommentarer. Jag har dock inte själv blivit direkt "utsatt" utan får snarare höra att jag inte är så stor, trots att jag gått upp ca 12 kg redan (var visserligen inte särskilt stor från början). Men det viktigaste är ju att vara trygg i sig själv och inte bry sig om andras kommentarer. Det är ju din känsla och upplevelse som du ska fokusera på! Din uppfattning om dig själv är den sanna!
  • LisaKMB
    mammave skrev 2016-01-10 14:10:43 följande:

V 33 idag och är så trött. Har bara jobbat två dar efter julledigheten, men känns tufft att jobba heltid 6 veckor till. Jag har ju inga andra besvär än tröttheten så ngn sorts sjukskrivning lär det ju inte bli tal om. Hade gärna jobbat halvtid nu Vet ngn vilka regler som gäller om man vill jobba bara halvtid från nu? Har ju ingen lust att ta föräldradagar redan....

Känner precis samma! Inga direkta krämpor men känner mig sliten. Vecka 33 idag och planerar att jobba sex veckor till. Jobbar dock bara 80 procent sedan tidigare men lämnar och hämtar dottern på förskolan varje dag och just nu är hon en ganska bestämd 2-åring så det flyter inte direkt på smidigt! Jag funderar dock på att ta några semesterdagar sista jobbveckan för att få lite mer tid för återhämtning innan bebisen kommer. Du har inte möjlighet att göra något liknande? Man kan ju ta någon dag i veckan fram till föräldraledigheten.
Svar på tråden Marsbebis 2016