Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

mammave skrev 2016-04-08 11:39:53 följande:

Sonen har gått upp som han ska, men är ändå inte alltid nöjd efter amning. Han äter väldigt ofta, ibland väldigt länge oxå. Så ibland kan jag knappt gå på toa Typ efter en amning per dag verkar han behöva ca 50 ml extra just nu. Jag kan inte låta honom skrika pga hunger, så det får vara så om han behöver det. Förhoppningsvis blir det bättre snart. Känns skönt iaf att han ändock gått upp hittills. Fick tid för en extra vägning om två v eftersom det var nyss han börjat vara ledsen efter amningen. Men vi kämpar på.

Ibland är de inte ledsna för att de vill ha mer mat, Utan för att du tar bort han från bröstet som oxå är hans trygghet. Har du provat med napp? Barn har ju ett sugbehov som inte bara betyder matbehov
  • Frida Li
    hannis12345 skrev 2016-04-08 13:05:34 följande:

Idag är vår lilla Isabelle 4 Veckor!

Hon vägde 3530 när hon föddes o nu 4 v senare ligger hon lite över kurvan o väger 4400 dvs hon har ätit på bra o det syns på henne ;)

Hon äter ( ammar) var annan / var tredje timme på dan o var 4-6 timme på natten!

Hon vägrar ta napp så jag tror att hade hon tagit napp hade hon inte ätit så ofta o mycket!

Jag har verkligen provat med alla!! Nappar..

De där med napp är svårt. Jag provade alla med äldsta dottern, o gav inte upp! När hon var tre mån tog hon wubbanubb , vid sex mån mam.
  • Frida Li
    NellieMeja skrev 2016-04-08 17:19:39 följande:

Det var samma med min äldsta dotter. Först lyssnade jag för mycket på BB å väntade för länge med napp start. Hon vägrade napp men jag kämpade på med massa olika nappar. Å vid 3 månaders ålder tog hon äntligen napp. Mam tror jag det var. Å tänk vad mycket fortare hon somnade från att ta 3 timmar att komma till ro på kvällen till 20 minuter vilken skillnad. Hon flaskmatades.

Exakt samma som oss!!:) denna gång började jag med napp tredje dagen. Vi provar med två olika o hon tar dom båda, men inte alltid :) men man märker att hon kommer till ro med nappen.

Moa har nu börjat få lite magont, mycket fisar o mycket bajs :(
  • Frida Li

Hur reagerar era andra barn nu? I början gick det jätte bra för storssyster men nu börjar hon agera ut. Gör hyss, kissar på sig, pratat bebisspråk, lyssnar inte, gör tvärtom o är på lillasyster mycket, hon ska hålla, klappa o hela tiden pilla på henne o då måste vi ju säga till henne. Just nu är det mycket bråk o vi är trötta allihopa, inte roligt alls. Vi har varit tillsammans mycket allihopa men idag ska pappan ta storasyster ut på en lekplatsrunda själv. Kanske det hon behöver? Vi försöker att ge henne mycket uppmärksamhet o kärleken när lillasyster tex sover. Igår fick hon en toppen present av en vän, en bok/häfte där sidorna är olika platser på ett zoo o sen får man 600 klistermärke med olika djur som man ska placera ut, det har vi pysslat med hela morgonen....o bråkat:P

• Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-04-12 13:13:57 följande:

AKF; stort, varmt grattis till dottern! Så underbart att hon äntligen är här!

Mammave; förstår att det är tufft att vara låst i soffan, mina tre barn har också varit riktiga "tuttgrisar". Ofta runt 3 v/1 månads-gränsen har de ju en liten "krisperiod" då de ammar som besatta för att säkerställa mjölkproduktionen eftersom behovet nu ökar. De kan ju också börja behöva mer hjälp med att komma till ro och somna fr.o.m. den här tiden. Jag hoppas du får bra stöd från din man, det är en förutsättning för att man ska orka. Och att han inte fortsätter klaga som du skrev att han gjorde. Hur får du ihop vardagen med de andra barnen, lämning, hämtning mm när din lillplutt ammar så mkt? Vill i alla fall ge dig en eloge för att du kämpar på och erbjuder mat så ofta som du gör. Du gör det rätta, för det är just det de behöver nu i denna period - mat, mat o mera mat (som också ger närhet o trygghet)! Skickar massor av peppkramar!

FridaLi; hur gammal är din stora tjej? Det kan vara en period nu bara när hon ska landa i allt det nya, och behöver inte hålla på för evigt. När vi fick tvåan var storebror 2,5 år, så det var lagom att komma in i trotsåldern när lillebror kom - och det var kämpigt minns jag. Nu med trean när syskonen är äldre är det lättare. Men imponerande att du kunnat leka med henne en hel morgon (så du ger ju henne gott om uppmärksamhet, det märks), själv får jag dåligt samvete för att jag knappt hinner leka med storasyskonen Men de sällskapar och leker bra med varandra som tur är! Fortsätt med det bra "jobb" du gör som mamma och ha i åtanke att det snart går över så blir det nog enklare att hantera!

Soliga vårkramar till er alla fina tjejer!

Hon blir 4 om 1,5 månad. Det är jag som hämtar henne varje dag på förskolan o vi har gjort en del små utflykter tillsammans samt varit ute på vår lekplats där vi bor nu dagligen, underbart väder!! Känner mig lite trött o det känns som om det var evigheter sedan lillasyster kom (16 dagar idag) men blev påmind av min mamma att det inte var så längesen o att jag kanske ska ta det lite lugnt. Vardagarna går ju i ett, bebis som vaknar tre gånger på natten, o ett hus att ta hand om, man hinner inte riktigt vila...men just nu tar jag igen det o sa till min man att han får underhålla storasyster o nu ligger jag i sängen o ska vila. Zzzzz
  • Frida Li
    Elenic skrev 2016-04-15 10:09:09 följande:

Åh GRATTIS AKF! Underbart!

Här rullar livet på. Ellis har passerat två veckor I ålder och också 5 kg i vikt. Första veckan gick han upp 600g och andra 200. Så som ni förstår så äts det ganska frekvent här hemma? (ammas) Som alla barn (?) så är han nöjdast på förmiddag och strax efter lunch, och kan då lätt sova 3 timmar i sträck. Och då har jag och maken passat på att gå på långpromenader, spela golf (!) (tre gånger faktiskt J ) och göra allmänt härliga saker. Underbart! Att sen ha eftermiddagarna tillsammans med storbarnen är också ljuvligt. Kvällstid hinner jag dock inte med mycket, det ammas ammas och ammas och kinkas lite däremellan. Vilket ställer till det lite då jag egentligen borde ha börjat repa med min kör ordentligt nu, men det fungerar inte att min make har Ellis där och att jag bara ammar när det behövs, då det behövs ammas hela tiden och då det gråts om han inte är i min famn däremellan..

Nattetid är det lite si och så med sömnen? Två hyfsade pass om typ 2 timmar brukar det bli, sen lite random halvtimmar/timmar med mycket amning emellan och gärna ett vaket 2-timmarspass mellan 3 och 5? Det här med att sova på rygg i ett babynest och inte mage mot mage mot mamma uppskattas inte riktigt av Ellis.

I övrigt har jag väl lite dåligt samvete för storbarnen, att jag inte hinner med dem som vanligt och att de får stå tillbaka lite. Men de säger att de tycker att det är helt ok. Så det är nog mest jag som lider av det. Och de är SÅ stolta och är så glada i att roa Ellis när han sitter i babysittern och ligger på golvet. Och att bada med honom är tydligen supermysigt! (Utom när han bajsade i badvattnet.. ;) ) Apropå bajs, det är väl hans enda bekymmer, att han har lite ont i magen kvällstid. Men det tycks ju också vara rätt klassiskt?

Hoppas er vardag funkar fint nu! Här går maken tillbaka till jobbet på måndag, och jag likaså (har bara kört möten via tele/Skype nu, men på måndag ska jag till kontoret för första gången). Känns spännande att se hur det går för mig och Ellis!

Kram på er!

Här är det också lite magknip på kvällarna. O som du säger så verkar det vara klassiskt??

Jag har också dåligt samvete att jag inte har samma tid/ tålamod med storasyster...o vi börjar bli lite slitna nu...dags att skruva ner tempot o försöka passa på att vila lite o lösa av varandra. Mannen också väldigt trött, han passar upp oss, handlar, lagar mat o fixar. Då får man också dåligt samvete när jag sitter i soffan o ammar o "har de bra"!!:)
  • Frida Li
    Carabellis kusp skrev 2016-04-16 12:36:08 följande:
    Igår gav min stora tjej bebisen en liten smäll medan jag ammade och sedan kissade hon på sig 5 sekunder senare... Tyvärr skällde jag på henne pga att jag var amningshög och arg för att hon slog bebisen. Har även stora problem när vi promenerar ute; hon springer ifrån mig. Riktigt tråkigt. Hoppas det lättar snart. Hur är det för er nu en vecka senare?
    Lite bättre. Hon kissar inte på sig, men gör hyss ibland. O ibland när hon är trött så blir hon extra känslig. Har varit själv tre kvällar sammanlagt med båda barnen o så ammar man kanske o så ber hon om saker o sen bryter helvetet löst!! Jag har tur som har min man hemma (sjukskriven) april ut, sen jobbar han 50% o sen ska han ha semester o föräldraledig juni, juli o halva augusti.
    Nu är ju snart stora 4 år o lyssnar hyfsat när vi ör ute o går. Vi har även Ståbräda. Men hade det varit för ett år sedan hade hon varit som din, sprungit ifrån mig. Delvis därför jag ville vänta, hon skulle mogna lite. Har glömt hur gammal din dotter är?
    Vi var på öppna förskolan igår allihopa o fick råd o stöd av personalen, de ör toppen!
  • Frida Li
    Elenic skrev 2016-04-18 15:40:57 följande:
    Det går faktiskt jättebra! =) Har haft lite telefonmöten hemifrån redan men idag var första dagen på kontoret. Var där 9-14 och det kändes ganska lagom. Ovant dock att amma inför chefen. ;) Han har dock 4 barn själv och är van och älskar barn dessutom, så det är rätt avslappnat.
    Haha u go girl!!!! :) :P
  • Frida Li
    Reflexen skrev 2016-04-20 04:47:45 följande:
    Vi är kvar på sjukhuset. De har undersökt nedre magmunnen, men ul visade inte riktigt tydliga tecken på förträngning. Den kan vara på väg att växa sig tjockare, men ännu är den inom normalvärdet. Ny undersökning imorgon (onsd) och diskussion med barnkirurgen i Göteborg om ev operation.

Nu sover hon gott och verkar må bra, det var värre i början på kvällen. Då var hon otröstlig och arg/ledsen. Hon får inte behålla många droppar mjölk, så hon är ju vansinnigt hungrig.

Nu ska jag försöka få lite sömn också
    :(
Svar på tråden Marsbebis 2016