Madski skrev 2016-03-15 20:55:32 följande:
Förstår precis vad du menar med blivande syskon som testar.. Är hon enda barnet eller har du fler? (Minne som en guldfisk) Vår dotter är 6 1/2 år och har längtat efter syskon länge och varit (och är) jätte glad över lillebror i magen, men senaste veckorna har hon börjat testa oss (främst mig) rejält.. Ni köper bara en massa åt honom, varför får han en massa nytt, han får inte ärva mina saker, alla frågar hela tiden när han ska födas, alla kommer att bry sig mer om honom än mig etc.
Det skär i mammahjärtat rejält och jag försöker förklara och förstå och sägs att det är ok att känna så, men att vi alltid kommer att älska henne precis lika mycket och att det är viktigt att vi berättar om vi känner oss ledsna på varandra etc.
Vi hade ett sånt samtal vid kvällens läggning, det är och kommer att bli en stor omställning för henne och även för oss föräldrar, men förhoppningsvis kommer det att gå bra.. På torsdag ska vi ha en mamma/dotter dag när hon först ska följa med till bm för första gången och lyssna på hjärta ;har bara sett video innan) och sen ska vi luncha, shoppa och gå på bio :) så om lillebror bestämmer sig för att komma innan dess så får han nog några extra minuspoäng från storasyster, haha..
Åå så mysigt ni ska ha det:) jag säger till alla våra nära o kära att när lillasyster kommer o de ska träffa henne för första gången ska de först ge uppmärksamheten till storasyster o sen lillasyster . Min mamma har även förberett presenter till storasyster o hon ska även få en försent av oss. Nu har bebisen inte fått så mycket i o med att vi redan har det mesta, o smidigt att det blir en flicka även denna gång :) o storasyster känner sig lite speciell då vi köpt Ståbräda till henne osv.
Min mamma ska även ta en semester när lillasyster "ska" komma ut, jag har bett om lite hjälp då...att mormor o morfar ska komma o ta med storasyster o göra roliga saker. Vi ör kanske inte så roliga då vi kanske är trötta o slitna, o det är viktigt för mig att hon ska få vara ledig från förskolan o få göra roliga saker samtidigt som vi umgås som familj också :)