Inlägg från: Frida Li |Visa alla inlägg
  • Frida Li

Marsbebis 2016

Carabellis kusp skrev 2016-03-14 12:45:42 följande:
    Vad beror klådan på? Låter jobbigt!

Jag ska vara föräldraledig till aug 2017. Min man måste avsluta lite saker med jobb och studier, så jag ska ta allt. han får ha sina dagar kvar till skollov och sånt senare. Jag får inget extra från jobbet, men får klara mig ändå. Ska leva supersnålt!
    Jag läste lite om det o det kan vara att det blir en inflammation i huden, där bristningar uppkommit. Har fått lite bristningar på magen denna gång. Men antar att det är väl någon graviditetsklåda blandat med att huden är så spänd. Tagit en tablett efter godkännande av min barnmorska idag o det känns redan bättre!
  • Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-03-14 12:12:43 följande:
    Vad jobbigt med sådan klåda! Hoppas det blir bättre med tabletterna.

Jag har också en liknande löneförmån och får 10 % av lönen i antingen 150 el 180 dagar.

Jag planerar att vara hemma i minst 1,5 år men chefen har sagt att jag är välkommen tillbaka när jag vill. Så jag får se lite helt enkelt. Nu när du går från gravpenning till föräldrapenning, får du fortfarande lämna dottern på fsk varje dag (för det var du som skrev att du gjorde det va? :))? Är ju så olika från kommun till kommun. Här får vi lämna 15 timmar i veckan så min 5-åring är hemma med mig resten av tiden. Vi har inte rätt till fritids längre så det har vi inget till vår 8-åring nu. Kommer bli lite för mig som mammave beskrev det, "packa in" 3 barn i bilen varje morgon och eftermiddag och massa amning där emellan! Puh! Vi har ca 7 km till skola och fsk.

Du får vara extra rädd om dig då du har en utbrändhet bakom dig. Fokusera på en sak i taget, det kommer jag också göra. Viktigt också att inte jämföra sig med andra utan utgå från sina egna förutsättningar. Ha inte för höga krav på dig själv som kommer livet som tvåbarnsmor bli enklare.
    Vi har nära till dottern förskola, tar ungefär 7 minuter att gå dit. Vi har köpt Ståbräda till henne, ska bli mysigt att gå varje morgon o eftermiddag tillsammans :) sen hem o amma amma amma o försöka sova lite o sen tillbaka igen :) vet inte hur det ska gå måndagar o fredagar dock, fast...jag har turen att mon man e hemma första tiden :) mindre stress behöver jag!

Denna gång ser jag även framemot att donera bröstmjölk! Jag fick inte det förra gången pågrund av antidepressiv medicin, men är fri från allt sånt nu. Min mamma arbetar ju på en neonatalavdelningen o pratar ofta om vikten att få in bröstmjölk o det känns bra att donera o bidra! Man får dessutom en slant på sin mjölk, vilket inte är fel!
  • Frida Li
    CatEyes skrev 2016-03-14 17:54:58 följande:

Grattis till alla som fått sina bebisar!! Hinner inte riktigt skriva här så mycket.

Lillan är 10 dagar nu och dagarna flyger förbi. Skulle ljuga om jag sa att vi lever i en rosa bebisbubbla just nu.

Mina dagar består av mina gråtattacker, amning varannan timme så det blir bara 2-3 timmars sömn på nätterna och sonens skrik/trots/kastar allt han hittar på mig. Känns jätte jobbigt att amma så ofta för att sonen blir så ledsen för att jag inte ger honom tillräcklig med uppmärksamhet.
    Min stackars man är min största stöd just nu, skulle aldrig klara det utan honom. Han vet exakt vad han ska säga för att lugna ner mig.

Förlåt för ett så negativt inlägg. Vi har längtat så mycket efter lillan så jag hoppas att det vänder snart så att vi kan njuta helt.

Ja jag bävar lite för den första tiden....det var jobbigt men första gången hade man bara sig själv att tänka på. Denna gång är det ett syskon som oxå vill ha uppmärksamhet! Jag vill så gärna amma, vet många som lägger ner amningen för de får inte tid/ro till andra/tredje barnet. Jag hoppas att det inte blir så. Kämpa på! Det vänder nog snart! Det är en känslig tid för syskonet i början! Se till stt han får extra uppmärksamhet när ni är två. Kanske pappa o han kan göra något roligt en gång, som han tycker är extra skoj?
  • Frida Li
    mialinden skrev 2016-03-14 19:18:42 följande:

Jag har haft 2 sjukt jobbiga dagar smärtan i snippan är inte att leka med. Kan knappt röra på mig och mannen min fick leda mig till toa för jag kan inte gå själv. Eftersom jag redan går på maxdos på alvedon för smärtorna sedan nov så finns det inte jätte mycket att göra åt det nya onda. Har bf idag och har träffat barnmorskan idag eftersom jag har det så jobbigt fick jag tid på förlossningen imorgon så de kan undersöka mig ordentligt och diskutera ev igångsättning.

Tummen upp! Lycka till!
  • Frida Li

Haft konstig känsla i kroppen idag, pigg o glad. Åkte iväg o köpte penséer för det skulle vara fint i krukan på framsidan, men man blir nog färgblind som gravid då jag upptäckte när jag kom hem att de var blå o inte lila!!!!!!!! Kan man byta blommor?:) har även vikt in massa tvätt, städat o rymt upp, lagt fram kläder till dottern som räcker i två dagar. Vek ihop kläder till mig själv som jag ska ha på i morgon, städade o rymde upp i köket så det var tip top kl 21.30.....asså???? Jag hoppas att detta är ett tecken från kroppen till hjärnan att det snart är dags!:) bf 29/3 dock...

• Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-03-15 11:26:57 följande:

Hoppas Reflexen och Frida Li att er energi tyder på att fl är nära! :) jag är också uppe i varv och har ngn slags rastlöshet inom mig, jag har rensat, städat o donat som besatt (mannen har antytt att han är rädd att jag snart rensar bort honom också ), gjort klart för bebisen m.m... och nu när Lilleman är pigg igen har jag kunnat göra mitt planerade storkok och frysa in matlådor. Kanske är det ett tecken?

Haha energin varade endast igår! Sovit dåligt inatt, varit dålig i magen, huvudvärk o trött! Precis sovit i två timmar o ska få i mig lite mat nu o hoppas det vänder. Eller så är detta oxåett tecken, värsta tillfället så sätts det igång?
  • Frida Li
    Smilla80 skrev 2016-03-15 15:54:12 följande:
    Hoppas energin kommer tillbaka, låter inget vidare! Man vet aldrig, kroppen kan nog vara nyckfull gällande när den bestämmer sig för att sätta igång det hela... Dålig i magen kan ju vara ett tecken sägs det ju!
    Mamma sa det oxå :P nä, allt är som vanligt med magen. Vi har varit ute o lekt efter förskolan, eller jag satt på en stol medans dottern o mannen lekte :) bi har haft strålande sol o 12 grader här i Skåne idag!
  • Frida Li
    Madski skrev 2016-03-15 20:55:32 följande:
    Förstår precis vad du menar med blivande syskon som testar.. Är hon enda barnet eller har du fler? (Minne som en guldfisk) Vår dotter är 6 1/2 år och har längtat efter syskon länge och varit (och är) jätte glad över lillebror i magen, men senaste veckorna har hon börjat testa oss (främst mig) rejält.. Ni köper bara en massa åt honom, varför får han en massa nytt, han får inte ärva mina saker, alla frågar hela tiden när han ska födas, alla kommer att bry sig mer om honom än mig etc.

Det skär i mammahjärtat rejält och jag försöker förklara och förstå och sägs att det är ok att känna så, men att vi alltid kommer att älska henne precis lika mycket och att det är viktigt att vi berättar om vi känner oss ledsna på varandra etc.

Vi hade ett sånt samtal vid kvällens läggning, det är och kommer att bli en stor omställning för henne och även för oss föräldrar, men förhoppningsvis kommer det att gå bra.. På torsdag ska vi ha en mamma/dotter dag när hon först ska följa med till bm för första gången och lyssna på hjärta ;har bara sett video innan) och sen ska vi luncha, shoppa och gå på bio :) så om lillebror bestämmer sig för att komma innan dess så får han nog några extra minuspoäng från storasyster, haha..
    Åå så mysigt ni ska ha det:) jag säger till alla våra nära o kära att när lillasyster kommer o de ska träffa henne för första gången ska de först ge uppmärksamheten till storasyster o sen lillasyster . Min mamma har även förberett presenter till storasyster o hon ska även få en försent av oss. Nu har bebisen inte fått så mycket i o med att vi redan har det mesta, o smidigt att det blir en flicka även denna gång :) o storasyster känner sig lite speciell då vi köpt Ståbräda till henne osv.
    Min mamma ska även ta en semester när lillasyster "ska" komma ut, jag har bett om lite hjälp då...att mormor o morfar ska komma o ta med storasyster o göra roliga saker. Vi ör kanske inte så roliga då vi kanske är trötta o slitna, o det är viktigt för mig att hon ska få vara ledig från förskolan o få göra roliga saker samtidigt som vi umgås som familj också :)
  • Frida Li
    Sötistilde skrev 2016-03-16 07:37:14 följande:

Har inte varit inne här sista tiden så mkt. Men ville bara säga att jag "födde" en son den 14/3 kl : 00.28 . Mår fruktansvärt dåligt. Men barnet mår fint. Grattis till er som fått era bebisar och lycka till till er andra!

Grattis till sonen! Varför mår du dåligt?
  • Frida Li

Har precis fått en fin present av min mamma. I lådan, inslaget i silkespapper små söta gosiga inneskor o nya strumpor, dessa ska jag ha på BB säger hon. I julas fick jag fina mysbyxor från twilfit som jag genast packade ner i BB väskan. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på mig själv på kläder till BB :P enligt mamma är det viktigt att ha fina o nya kläder på BB, o jo....jag kommer nog vara finast på BB!!

Svar på tråden Marsbebis 2016