Inlägg från: Smilla80 |Visa alla inlägg
  • Smilla80

Marsbebis 2016

Zezziz84 skrev 2015-09-30 12:04:16 följande:

Hej jag känner oxå panik om vikten/kroppen..

V17 imorgon o gått upp 4kg känns som jätte mkt mina vanliga kläder i S kan ja inte ha längre så har fått köpa M

Tanken e att vi ska gifta oss samtidigt som dopet o då vill man ju se jätte snygg ut..

Får bli många barnvagns promenader för banta tänker ja inte göra då jag vill amma mitt barn!

Vi har RUL om två veckor o kommer oxå kolla könet ja e så nyfiken av mig så måste veta! Har inte köpt ett enda baby plagg vill veta kön först:)

Längtar så mkt efter o få se bebisen..

På söndag har jag gått 16 fulla veckor och går in i v 17, och jag har också gått upp typ som du. Det är så olika när man ökar i vikt under graviditeten, det kan jämna ut sig. bra att du inte tänker banta!!
  • Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2015-09-30 12:32:53 följande:

Fast med amning brukar kilona rasa! Man bränner av helamning 1000kcal per dag, så du ska se att du är i fin form snabbt om det behövs. Själv är jag på 6 kg plus i v 18... Samma som i förra graviditeten och då stannade jag på 14 kg, så det kan ju vara så att man ökar mycket tidigt och sedan planar det ut.

Känner igen mig! Har gått upp mkt i början vid alla 3 graviditeter, men med de andra två har jag sedan sammanlagt gått upp 13 kg med båda vilket var den rekommenderade viktökningen för mig, så det har planat ut sig... Får se vad det landar denna gång! :P

Någon som såg Charlotte Perrelli på Nyhetsmorgon förra helgen? Tror hon sa att hon hade gått upp 30 kg alla 3 graviditeterna, och skojade om att de där 11,5 "standardrekommenderade kilona enl normen" hade hon passerat innan inskrivningen typ, haha... Så visst är det olika. Hon sa att hon tog itu med det efteråt då hon hade 25 kg kvar, o inte brydde sig under graviditeten vilket kändes skönt att höra, men det vet man ju aldrig. Men vore skönt att inte bry sig alls utan bara njuta! Är nog på väg ditåt... ;) Dock ammar jag mina barn länge och vill inte banta under den tiden, så det tar rätt lång tid för mig att gå ner igen. Jag ammade mina barn extremt mycket och åt inte särskilt mycket eller onyttigt samt gick många barnvagnspromenader - ändå släppte inte min kropp extrakilona förrän jag slutat amma - då försvann de. Så funkar min kropp, alla är vi olika. :)
  • Smilla80

Precis, alla kroppar reagerar olika!

Va, varför är det så?! Jag kommer vara i v 20+3 vid RUL!! Är det för sent då o på vilket sätt?

• Smilla80

Jag blev ju daterad i v 13 och fick BF-datum, men det är kanske inte tillförlitligt? Jag är ju bortrest hela v 19 så därför sköt vi på det till v 20...men om det är viktigt får jag flytta fram det till v 18. Bm sa att det inte spelade så stor roll om jag tog det vecka 18 el 20...

• Smilla80
    Carabellis kusp skrev 2015-10-02 18:37:51 följande:

Jag gjorde RUL i v 20 med mitt första barn, det enda som var jobbigt med det var att jag inte kände henne och var säker på att hon var död i magen. Nu kommer jag ha det i vecka 18+3 och känner av den lilla flickan redan nu, men oron denna gång handlar om hjärtat eftersom mitt kassa kub medför ökad risk. Eller jag är väl orolig för alla tänkbara fel iofs... Förutom kromosomfel då.

Ja ständigt denna oro!

Förstår att v 20 kändes sent för rul om man inte får den där bekräftelsen genom att man känner bebin. Fick veta att moderkakan sitter högt i framvägg på mig, vilket kan göra att jag inte kommer att känna barnet så tidigt. Och jag som längtar redan nu efter det!
  • Smilla80
    Bonebag skrev 2015-10-02 18:41:03 följande:

Det datumet du fick då är det datumet som gäller :)

Tack för ditt svar, vad bra! Då kanske det inte gör så mkt om jag gör RUL i v 20. Tänker också att om man gör det lite senare så blir inte väntan så evighetslång mellan ul o förlossning utan att man får se det lilla pyret, för det blir ju troligtvis inget mer ul efter RUL. Nackdelen är ju om det upptäcks något fel på barnet, att få veta det så sent. Men jag måste ha tilltro. Valde ju att inte göra kub ens, så jag vill känna tillit och tänka att det som sker det sker...

Go lördag alla! :)
  • Smilla80
    sandra84 skrev 2015-10-02 21:48:16 följande:

Jag har fått den frågan av alla mina kollegor, inklusive min chef. Även hur länge till jag ska jobba... Men är nog rätt bra på att strunta i dessa kommentarer.

Idag gjorde min äldsta son en present till bebisen i magen! Hel hjärtat smälter. Sen påtalar han 100 gånger om dagen att han inte vill ha en till lillasyster...

Gud vad gulligt av din son! <3
  • Smilla80

Vi talade ju lite tidigare i forumet om det här med att berätta. Vi har dragit ut lite på att berätta, mycket på grund av att jag mentalt inte landat i det och fattat det ens själv - så det skulle kännas som att jag satt och hittade på och drog ett skämt, typ. Nu börjar det så sakteliga sjunka in (har t.o.m. vågat köpa ett litet plagg nu för att göra det lite mer konkret och verkligt, SÅ kul ) och vi började känna oss redo att berätta - nu var det dags, så här sent har vi aldrig "kommit ut" tidigare! Så i helgen berättade vi för barnen först, i lördags kväll, och sedan våra föräldrar på söndagen - iiiihh så spännande det var, kändes så nervöst! För barnen läste vi en barnbok om en mamma o pappa som väntar barn o vad som händer under en graviditet, och sedan berättade vi vår lilla hemlis. De blev SÅ överraskade och glada! Kändes så härligt att se deras miner, visste inte alls hur/om de skulle reagera. De pussade på magen och pratade med bebisen, min yngsta sa "jag älskar dig bebis". En jättefin stund blev det. Min lille son vill ha en lillebror o min store en lillasyster, så en av dem kommer bli nöjd...

Bjöd sedan våra föräldrar på tårta o kanelbullar på Kanelbullens dag på söndagen, och berättade att vi har en bulle i ugnen! Har som en liten kul grej tryckt upp två T-shirtar som mina killar hade på sig när de kom, där det på framsidan står "Storebror" på min äldstas och "Lillebror" på min yngstas - och på baksidan på min yngstas står det "...och storebror!" Så var kul o se när våra föräldrar upptäckte det efter att de tagit av sig munkjackorna de hade över i början, när de hajade och hur de reagerade... vilket faktiskt var väldigt positivt, alla blev förvånade men så glada! (fast min pappa blev nog lite orolig samtidigt, även om han fick glädjetårar) Ååååhh, och jag som varit så nervös, puh nu är det gjort! Kollegor och chef får vänta ett tag till innan jag släpper bomben, tills efter vi avslöjat nyheten för syskon, övrig familj och vänner!

Ha en trevlig måndag allihop! <3

• Smilla80
    shecity skrev 2015-10-06 09:46:09 följande:

Härligt att höra att vi är flera stycken som har senare RUL, då verkar det ju vara helt normalt :)

Igår när vi var hos BM fick vi lyssna på det lilla hjärtat, vilken känsla! Nu längtar man ännu mer efter RUL och att få känna rörelser från bebisen.

Någon som har känt något än? Det flesta i tråden skall ju inte ha sitt första barn och då brukar man ju oftast (väldigt individuellt) känna rörelser tidigare än oss som är gravida för första gången.

Så kommer ni ihåg när ni kände rörelser för första gången med första barnet? :)

Ja det är skönt att höra att vi är fler med sena RUL! :)

Jag är i v 17 och tror mig ha känt nån liten buff vid nga tillfällen, men är inte helt säker... Det kan dröja denna gång även om det är tredje barnet eftersom jag har moderkakan i framvägg denna gång. Kommer inte riktigt ihåg med de andra, men runt v 20 med första, lite tidigare med andra. Jag har det säkerligen noterat någonstans! :) har du känt något än?
  • Smilla80
    Elenic skrev 2015-10-06 09:09:36 följande:

Vilket underbart sätt att berätta och vad roligt att ni fick så positiv respons! =)

Tack söta du! :)
Svar på tråden Marsbebis 2016