Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

mammave skrev 2015-10-04 21:53:12 följande:

Alla tre Klart oron finns där att de ska hitta ngt fel. Ska bli lite skönt när det är över faktiskt. Har ju gjort NIPT så vet redan att det är en liten kille

Hur känner du?

Jag är livrädd. Kub gick ju inte så bra. Och nu i veckan har vi fått ett tragiskt dödsfall i vår närhet som förlamar mig. Det känns som en höst när inget går mig väl.

Minns nu att ni gjorde nipt, ja! Det bådar gott inför RUL; att det gick bra då!
  • Carabellis kusp
    shecity skrev 2015-10-06 09:46:09 följande:

Härligt att höra att vi är flera stycken som har senare RUL, då verkar det ju vara helt normalt :)

Igår när vi var hos BM fick vi lyssna på det lilla hjärtat, vilken känsla! Nu längtar man ännu mer efter RUL och att få känna rörelser från bebisen.

Någon som har känt något än? Det flesta i tråden skall ju inte ha sitt första barn och då brukar man ju oftast (väldigt individuellt) känna rörelser tidigare än oss som är gravida för första gången.

Så kommer ni ihåg när ni kände rörelser för första gången med första barnet? :)

Jag kände mig lilla flicka från och med förra veckan, vecka 18. Första barnet i vecka 23!! Trots moderkaka i bakvägg och nu i framvägg. Hur har det varit för dig?
  • Carabellis kusp
    shecity skrev 2015-10-07 07:37:41 följande:

Åhh vad härligt att några av er redan har börjat känna små tecken från bebisen :)

Jag är just nu 16+1 och det är som sagt mitt första barn så räknar med att få vänta minst 3-4 veckor innan jag får känna något. Har RUL 29/10 då är jag 19+2 och håller helt med er andra, man längtar ihjäl sig. 

Jag och sambon har även kommit överens om att börja kolla på vagn efter RUL, Det ser jag såå fram emot och kanske även vågar köpa något litet plagg :)

Än så länge är BF 22/3 men känner på mig att det kommer ändras på RUL men som första gångs föderska så kanske jag också får ett fint påskägg nästa år.

Tänk att många av oss redan börjar närma sig hälften :D

Hehe, det kan mkt väl bli ett aprilbarn också, jag gick över 12 dagar med första men påskägg låter perfekt!
  • Carabellis kusp
    hilda123 skrev 2015-10-07 09:50:04 följande:

Så mysigt att veckorna börjar rulla på! Jag har rul på tisdag nästa vecka och döljer fortfarande magen på jobbet då jag är super orolig för att någon ska vara fel på rul :( vill så gärna våga visa att jag har en rund mage men vågar inte... Tror ni man slappnar av efter rul? Jag hade en tuff förlossning med nr ett och hoppas på att få igenom ett kejsarsnitt, fler med liknande upplevelser? Vår son var nära att ryka med och de drog ut honom med sju drag med sugklocka och fick ligga i respirator och det vågar jag inte gå igenom igen, även om jag gärna hade fött på vanligt sätt. Någon som vet vad man måste tryck på i ett sådant brev för att få igenom ett kejsarsnitt? Kram till er!

Jag delar inte dina erfarenheter alls, men förstår verkligen att du vill ja snitt. Jag tror utifrån hur bedömningar görs i mitt landsting, sll, att du kommer att få ett utan stora besvär faktiskt. Vilken välsignelse att det gått bra med ditt barn; en god vän som är barnmorska sa att man ska sluta efter 3 drag med sugklockan och snitta istället.

Jag tycker att du till barnmorskan ska säga klart och tydligt att du nästan förlorade ditt barn och inte kan tänka dig att utsätta nästa för samma risk. Be om en läkartid för att diskutera det. Kram till dig!
  • Carabellis kusp
    mammave skrev 2015-10-08 17:37:27 följande:

Rul gick bra idag och blen ändrad till 28 feb ist

Carabellis kusp: hur gick det för er idag?

Vad härligt att höra! Men visst har du ultraljudsdatering sedan tidigare? En småbutter överläkare gjorde mitt RUL och han sa att han helst inte daterar så sent som v 18-20, hehe. Har du gått över med dina andra barn så att du får en marsbebis ändå? Lite skakigt med 29 feb inte sant?

Mitt RUL gick bra. Oerhört ingående granskning av hjärtat och kärlförsörjning till njurar, hjärnan, etc. Inte jämförbart med RUL med min dotter som mest konstaterade graviditetslängd och att alla organ fanns. Han sa att det inte behövdes extra hjärtultraljud senare utan att stora defekter kunde uteslutas och att man ändå inte avbryter för små defekter. Känner mig så avslappnad nu. Ska berätta för åldrande släktingar tror jag.
  • Carabellis kusp
    Bonebag skrev 2015-10-08 15:50:40 följande:

Har ni fått några specifika sug efter viss mat ännu? Här köptes ett paket pepparkakor igår.... Fy tusan så gott!!! Hade just pepparkakor på huvudet med barn nr1 oxå.. Han är född i September.. Så det käkades pepparkakor hela sommaren ;) haha

Och vet ni någon bra mars grupp på fb?

Haha, kul craving! Jag har en liten hang up på smörgås med senap och kokt skinka. Längtar så mycket efter jul så man kan ha skinkorgie. Förra gången var det clementiner och anjovis.
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-10-08 22:12:28 följande:

Grattis till bra RUL-undersökningar alla ni som varit iväg!

Jag har inte varit lika restriktiv med att berätta. Är i v17 och senaste dagarna så vet flera på jobbet och bland vänner. Läser hur många av er väntar till efter RUL, men det syns redan på magen, jag haltar runt av foglossningen och mitt RUL är sent, samma dag som jag går in i v 21 - så det är svårt att vänta tills dess. Jag har ju redan gjort två VUL och så KUB, med goda 'resultat'. Kanske dumt att ha berättat så tidigt, men det har känts rätt för oss på ngt sätt. Går ngt fel nu så är det ju ändå bra att omgivningen vet kanske.

Hur tänker ni med vaccination mot influensan? Har ni fått råd att ta det eller hur resonerar ni?

Jag förstår att man berättar tidigare, absolut! Om du skulle råka ut för något dåligt så här sent kan det ju inte döljas så att säga och med bra vul och kub är det ju mycket goda framtidsutsikter. Jag hade tänkt berätta efter kub om det inte varit så dåligt. Nu känner jag att jag är redo att berätta.

Rådet angående vaccinet är att gravida ska vaccinera sig. Jag gjorde det sist och jag gör det regelbundet varje år trots att jag inte är gravid. Så ja, här blir det vaccination. Det är ett tryggt och mycket väldokumenterat vaccin, så jag är inte orolig.
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-10-09 10:40:57 följande:

Resonerar lite som du, om BM nämner något om det och råder mig till att vaccinera mig så gör jag väl det. Men träffade henne för inskrivning 9 sept fick ingen ny tid förrän i december, blir inte det för sent för vaccinet, någon som vet?

Du kan vaccinera dig när du vill, men ju förr desto bättre i Sthlm börjar vaccineringen om ett par veckor; jag kommer hänga på låset.
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-10-09 14:01:17 följande:

Men när brukar influensan gå?

Det börjar under sen höst och kulminerar i januari/februari.
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2015-10-09 16:51:09 följande:

Varför rekommenderar man att gravida ska vaccinera sig egentligen? Vet ju att jag hört det, men har väl inte lyssnat på varför

I Jönköpings län öppnar man för vaccinering 3 nov såg jag.

Man kan få lunginflammation som komplikation till influensan. Sedan känner jag för egen del att jag inte vill bli så sliten av influensa eftersom jag ska jobba till fb och helst orka krysta ut ett litet barn.
Svar på tråden Marsbebis 2016