• AKF

Marsbebis 2016

Reflexen skrev 2016-01-05 09:50:35 följande:

AKF:

Vet inte hur det ser ut med sjukskrivning, tyvärr. Det beror säkert på vad din läkare säger/bedömer också.

Jag tänker att du kanske ska trycka på att du inte kan röra dig och vad det medför i din vardag. Att det blir ett psykiskt lidande som är betydande! Och om du mår psykiskt dåligt så kan du inte utföra ditt jobb ordentligt, vilket borde kunna vara grund för sjukskrivning.

Kanske du kan få bli deltidssjukskriven iaf?!

Tack! Jag ska träffa bm nästa vecka. Det är en bra läkare kopplad till MVC så jag ska satsa på att få träffa honom. Har provat foglossningsbälte men tycker inte det hjälper.
  • AKF
    Reflexen skrev 2016-01-05 09:50:35 följande:

AKF:

Vet inte hur det ser ut med sjukskrivning, tyvärr. Det beror säkert på vad din läkare säger/bedömer också.

Jag tänker att du kanske ska trycka på att du inte kan röra dig och vad det medför i din vardag. Att det blir ett psykiskt lidande som är betydande! Och om du mår psykiskt dåligt så kan du inte utföra ditt jobb ordentligt, vilket borde kunna vara grund för sjukskrivning.

Kanske du kan få bli deltidssjukskriven iaf?!

Tack! Jag ska träffa bm nästa vecka. Det är en bra läkare kopplad till MVC så jag ska satsa på att få träffa honom. Har provat foglossningsbälte men tycker inte det hjälper.
  • AKF
    Carabellis kusp skrev 2016-01-07 20:40:58 följande:

Hur går det med ljumskarna? Är det nån slags uppmjukning av ligament du känner?

Jag känner lite samma känsla fortfarande, men nu vet jag varför; bebisen har placerat huvudet nedåt! Jag var idag på ultraljud av hjärtat och allt var bra...! Även navelsträng, tillväxt, moderkaka, fostervatten. Känns skönt. Ska försöka slappna av lite.

Det låter ju bra. Va skönt att du fick kolla!

När har du BF?
  • AKF

Välkommen tillbaka. Tungt att ha legat sjuk så länge! Låter fruktansvärt att inte få sova. Jag tyckte att jag har det tufft med foglossningen, men det är nästan bara dagtid. Låter som att det är klokt att ta en sjukskrivning - du måste ju få vila. När har du BF? Kram!

Elenic skrev 2016-01-11 12:20:50 följande:

Hej alla blivande marsmammor! Har tagit en liten ofrivillig paus i skrivandet och läsandet här. Blev ju jättejättesjuk över jul och nyår och har väl precis tillfrisknat från det. Men då har istället foglossningen blivit överjävlig. Jag kan numer bara sova i max 1 timme i taget och de flesta nätter blir det bara 2-4 timmars sömn. Och dagtid gör allt ont. Jag orkar verkligen ingenting! (Att sitta eller ligga gör ont det med, så jag får lite panik då inget är smärtfritt..) Går in i vecka 31 idag så det är ju rätt långt kvar dessutom.. Jag har läkartid om en vecka och lär bli deltidssjukskriven då, de sista 7 veckorna jag skulle jobba. Vill verkligen inte det men ser ingen annan lösning. Den här veckan tyckte min BM att jag skulle sjukskriva mig själv, kände som någon skrev innan att det kändes som "lite fusk" men det löste sig själv då sonen vaknade magsjuk tidigt imorse.. :/ Känner att det nu mest handlar om att hålla ut och inte så mycket roligheter faktiskt.. Jobbigt. Kram på er!

• AKF
    Carabellis kusp skrev 2016-01-08 05:44:37 följande:

Jo, man mår bra av att få lite lugnande besked och lite koll. Men det där är en balansgång; jag skulle inte tycka att det vore bra att lyssna med doppler hemma, för tänk om man inte hittar hjärtat då, då blir kanske bara ännu oroligare.

Jag har BF 6 mars, när har du?

Först 28 mars, men de flyttade mig en hel vecka så jag litar inte riktigt på det. Tror att det är något tidigare, men det visar sig ju. ;)
  • AKF

Är det någon här som planerar att föda på BB Stockholm? Någon som gjort det tidigare?

• AKF

Vi väljer mellan DS och BB Stockholm. Vi födde på DS sist och det var ok - nyrenoverat och fräscht, lite stressad personal mitt i sommaren. Dock kände vi oss ganska ensamma under stora delar av förlossningen. Dottern kom väldigt mycket snabbare än beräknat, de trodde väl att det var timmar kvar... Det var 2010. Vi var kvar på hotellet i fyra dygn och det funkade ju bra, men jag har hört att Hotell BB är väldigt slitet nu. Kan ju hända mkt på 6 år. På BB Sthlm får man stanna för eftervård vad jag förstått. Och de har familjerum där även syskon får vara, dock är det stängt för andra besökare något jag gillar då vi hade svårt att säga nej till alla släktingar som dundrade in i vårt rum på Hotell BB mitt i amningsproblem och nysådda stygn. Ska tänka igenom alternativen lite mer och rådgöra lite med BM imorgon.

Tacksam för era tankar och erfarenheter!

• AKF

Exakt, båda är helt klart mycket bra har jag förstått. Skillnaderna ligger på ett sätt utanför vårddelen och mer andra saker runt om. Jag gillar tanken med samma personal på förlossning och eftervård på BB Stockholm. Min bm har jobbat på båda så jag ska kolla lite detaljer med henne idag.

Känner igen det där med svärmor. ;) Viktigt att stå på sig.

Carabellis kusp skrev 2016-01-13 06:05:29 följande:

Båda är nog väldigt bra beträffande vård. Det där med besök av släkt är något jag gruvar mig för. Förra gången stod svärmor i rummet 12 h efter avslutad förlossning och frågade hur mycket jag sprack innan hon knyckte bebisen och satte sig med ryggen vänd mot mig. Jag måste stå på mig denna gång i att jag inte vill ha besök så tidigt och framför allt inte av henne.

Jag tyckte inte heller att hotell bb var optimalt, kändes ensamt, men denna gång tror jag att det gör mindre när jag vet hur amning ska kännas, hur ont man kan ha i snippan etc.

• AKF
    Elenic skrev 2016-01-13 15:38:54 följande:

Jag har väl inte gjort ett aktivt val men tyckte att DS var jättebra 03 och 06 så det blir nog det igen. Då var det ju inte heller renoverat och ffa dusch och toa var riktigt sunkiga minns jag, men det är ju inte direkt det man bryr sig om under förlossningen. Kul att höra att det är fint nu! :)

Hotell BB tyckte jag däremot var en riktig hit! Blir därför lite ledsen att höra att det tydligen är så slitet nu. Hotell BB är nämligen den största anledningen till att jag väljer DS då eftervården är viktigare för mig än själva förlossningen, och för mig är det positivt att mest bli lämnad ifred. (skulle jag hamna på vanlig BB avd skulle jag nog hellre välja att åka hem faktiskt ;) )

Vi valde BB Stockholm idag. Främst pga att jag vill vara kvar på deras eftervård och att de har fina familjerum.

Men som jag skrev innan, jag tror verkligen att förlossningsvården är riktigt bra på såväl DS som BB Stockholm, så det är nog mest en smaksak när det gäller saker omkring.
  • AKF
    aztec skrev 2016-01-13 16:48:27 följande:

Hade tid för tillväxtultraljud imorse, +20% (tänkte faaaaaan en stor bebis, storasyster var minus 17%) men så upptäcker bm att barnet hjärta slår i 220..

Får sätta på en ctg och därefter träffa läkare. Ställer diagnosen "förmaksflimmer" på bebisen. Bebisens hjärta slår inte som den ska men inget strukturellt fel på det.

Okej. Blir uppkopplad på ekg? Mitt hjärta slår normalt.

Slutsats, blev nu inlagd på kardiologi avdelningen, uppkopplad på någon apparat 24/7, jag måste börja äta en hjärtmedicin så den kan gå över till bebisen för att få dens hjärta att börja slå rätt. Dock måste jag ligga inlagd tills på fredag åtminstone för att se så inte mitt hjärta blir knas och hoppas på att det hjälper!! Annars vet jag inte, värsta scenario är att de får plocka ut bebisen och fixa det då. Men de verkar optimistiska :)

Tänker mycket på Om jag inte hade haft tul idag, hade bm upptäckt detta då? :/ hade kunnat gå så långt som hjärtsvikt på bebisen.

Men ja, hoppas på det bästa nu :)

Men, va jobbigt för er! Låter ändå något hoppfullt att de är optimistiska. Hoppas verkligen att det blir bra och att de sköter om er på sjukhuset nu! Varma tankar till dig!
Svar på tråden Marsbebis 2016