• AKF

Marsbebis 2016

Elenic skrev 2015-11-04 09:20:59 följande:

Tack för tipset! Bra att veta. Då ska jag nog ta och ringa henne ändå och kolla upp det..

Jag har vad jag vet bara haft influensa en gång (som vuxen) och UJ vad sjuk jag var då, det skulle jag nog inte vilja uppleva nu som gravid, det har du rätt i. Jag är väl bara en sån obotlig optimist som inte tror att det skulle drabba mig. ;)

Låter klokt att kolla vad hon säger! :)

Vaccinet ger också barnet ett bra skydd under nyföddhetsperioden.
  • AKF

Grattis till ett fint RUL Smilla80! Låter som en mysig krabat du har.

Elenic: Jag hoppas verkligen att du mår bättre efter fallet. Yasuragi ett dygn låter fantastiskt skönt! Vi har barnvakt över natten och ska gå ut och äta fint ikväll. :) Lite ljus i novembermörkret behövs verkligen!

• AKF

Vi har börjat fundera på var vi ska föda. Hur tänker ni?

Där vi bor (Stockholm) är ju valmöjligheterna rätt stora. Vi väljer mellan BB Stockholm, Danderyd, Södersjukhuset och ev Södra BB om de får vara kvar.

Någon som har erfarenhet av dem?

• AKF
    Madski skrev 2015-11-07 09:46:20 följande:

Vi har inte börjat fundera än, men borde.. Bm vill skriva in det i journalen vid nästa besök i början av dec..

Vi födde storasyster på Danderyd och var jätte nöjda med allt, både förlossningen och BB-hotellet.. Funderar dock på SöS den här gången iom att det ligger närmre vilket underlättar vid besök för storasyster etc. Och iom att även dom nu har BB hotell för alla komplikationsfria förlossningar så känns det minst lika bra som Danderyd. Känns härligare med BB hotell än sjukhusrum ;)

Sjukt svårt val! BB Stockholm, södra BB och BB Sofia finns ju som sagt också., herregud, insåg nu att vi inte ens är i närheten av ett beslut.. Haha.. Men som sagt, vi var jätte nöjda med Danderyd, enda nackdelen är att det ligger på fel sida av stan för oss..

Vart födde du sist?

Sist (2010) födde vi på Danderyd, det var ganska bra, förutom att vi gick vara själva mkt. De fattade nog inte hur nära jag var, trodde att jag var en pjåkig förstföderska eller ngt. Vi var mest nöjda med BB-hotellet! När min nuvarande BM fick se kurvorna från min förra förlossning så påpekade hon att det varit ett väldigt snabbt förlopp och att ingen kommer att skicka hem mig mitt i värkarbetet nu när jag är omföderska med den historiken. Känns ju skönt. Min BM förordar nog BB Stockholm eftersom min MVC är kopplad dit.

Men, vi resonerar lite som du med SÖS, vi bor nära, lättare att ta sig dit än till Danderyd och närmare för dottern att hälsa på. Men jag har ingen som helst uppfattning om hur det är att föda där, då jag inte känner ngn som gjort det. Deras BB-hotell är dock nyrenoverat har jag läst.
  • AKF
    Carabellis kusp skrev 2015-11-07 14:08:55 följande:

Jag läste en artikelserie om södra bb och SöS och det verkar som att SöS är ganska slitet och hård press på. Min svägerska födde där och det var rätt hård press att man skulle åka hem vilket jag skulle tycka kändes jobbigt.

Jag gick på bb Sthlm family mvc förra gången, men min bm tyckte faktiskt Danderyd ändå, så det kändes bra att hon inte var "köpt" i sina råd.

Just det jag befarat med SÖS... Slitet och hårt ansatt. Och att känna stress över att åka hem är ju inte kul! Danderyds förlossning var helt nyrenoverat 2010 när vi var där. Vi fick gå över till Hotell BB ett par timmar efter att dottern föddes. Det kändes tryggt och bra att föda där.
  • AKF

trots allt.

Skulle det stå!

Skönt att din bm inte förordade BB Sthlm automatiskt. Det kanske inte min kommer göra heller. :) Det var bara jag som tog det lite för givet...

• AKF

Vi har pratat lite fram och tillbaka om var vi vill föda och det lutar åt Danderyd. Jag har dock inte kollat upp BB Stockholm tillräckligt för att välja bort helt. Det är ju samma BB hotell till dem vad jag förstår.

Vi kommer att köpa en begagnad Kronan City. Känns klockren för våra behov! :)

Hade en äldre Kronan 2010 men den känns för klumpig nu när vi provkört en Kronan City. Ska sälja alla vagnar vi har, ångrar lite att vi inte gjorde det tidigare faktiskt nu när det gått ett par år.

• AKF

En fråga:

Är vongole-musslor svartlistade för gravida?

Kan inte hitta info om det på Livsmedelsverket. På 1177.se står det att man kan äta musslor och räkor om man inte får i sig så mycket fisk. Men ingen specifikation på vilka musslor...

Är så grymt sugen på att äta pasta vongole!

• AKF
    Smilla80 skrev 2015-11-11 16:48:01 följande:

Ja jag gillar hela Stokkes sortiment, men har det mesta jag behöver sedan innan tror jag.. har redan Stokke tripp trapp stol, så till den har jag nu köpt ett Newborn set som man kan fästa på stolen. Verkar perfekt med en slags "babysitter" som ändå kommer upp till vår nivå så bebis kan sitta med oss vid matbordet. Säng har jag redan Trolls bedside crib tror jag den heter, en sån där som är öppen in mot förälders säng. Som skötbord kommer jag bara ha en skötbädd på tvättstugebänken. Har köpt ett Babynest också, så nu är det nog bara en vagn som saknas, med babyskydd till som man kan klicka på chassit. Annars är det nog inte så mkt mer! Men man kommer säkert på fler behov vad det lider, haha...

Lustigt! Precis de sakerna har vi bestämt oss för att köpa. :) Newborn-set från Stokke och Bedside-crib från Troll. Babynest har vi sedan tidigare. Vi använde det jättemycket första tiden!
  • AKF

Jag har fått mina arbetsuppgifter något anpassade, så jag är mer på kontoret än ute och flänger. Skönt eftersom fogarna gör rätt ont till och från.

Jag planerar att jobba februari ut, om jag kan. Sedan är det 28 dagar till BF. Tänker inte vara dumsnål och jobba in i kaklet, man vill ju gärna ha krafter kvar när bebisen kommer.

Lite löst har vi börjat planera föräldraledigheten, ser ut som att jag ska vara föräldraledig första året.

Svar på tråden Marsbebis 2016