Inlägg från: Saltig |Visa alla inlägg
  • Saltig

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Senaste två veckorna har jag varit så arg och irriterad, på allt! Stackars min man som får ta allt. Försöker behärska mig men allt bara irriterar mig. Vill bara vara ensam utan någon pratar med mig eller ens tittar på mig men det går ju inte då jag har två barn och man här hemma. Jobbar fortfarande och där behärskar jag mig men väl hemma exploderar jag. Är grinig, sur, irriterad och arg. Blev jättesur och började grina för min man råkat lägga mina mjukisbyxor i tvätten (jag hade själv lagt dem på golvet i badrummet bredvid tvättmaskinen, så ni förstår hur illa det är).

Har läst att hormonnivåerna är höga nu då barnet växer extra mycket nu.

Men det här är ju olidligt. Vill ju inte vara en gravid, hemsk, hormonell häxa.

Någon som känner igen sig?

Det sägs att graviditet är ingen sjukdom men känner mig sjuk både fysiskt och psykiskt

10 veckor kvar......

• Saltig

Ansökan om graviditetspenningen blev beviljad!!! Bara 1 och 1/2 vecka kvar på jobbet. Känns så bra då orken finns inte längre. Har så ont i fogarna och andra grav. besvär så det känns riktigt skönt att slippa gå till jobbet sista tiden. Nu hopss jag att jag kan njuta lite mer av graviditeten med mindre plågor och förbereda inför bebisens ankomst. Kommer gå in i vecka 32 när jag slutar på jobbet.

Läser att ni alla kämpar med olika besvär. Det är så trist att ha ont och andra besvär när man är gravid för det tar ner humöret väldigt mycket och det blir ett hinder i vardagen och fritiden. Man vill ju glänsa och må bra men tyvärr har vi alla inte turen.

• Saltig
    aztec skrev 2016-01-25 14:54:31 följande:

De upptäckte det för 12dagar sedan på ett rutin tillväxtultraljud, så nej, inte märkt av någonting, inte efter heller på mig :) så kom som en liten chock. Men legat inne sen dess så man har ju kunnat ta in det iaf. Nu är det kejsarsnittet som jag måste ställa in mig på känner jag.

Förstår att det kom som chock.

Kan inte ens föreställa mig. Så kanske på torsdag har du blir mamma igen, spännande och oroligt antar jag. Kommer de operera direkt? Vilken vecka är du i nu?
  • Saltig
    FLovesA skrev 2016-01-25 21:36:00 följande:

På förmiddagen ringde jag inte mindre än tre gånger till FK , men dem hade hög belastning så återkom senare fick jag höra genom automatsvar. Så jag ringde nu ikväll igen.

Du har plats etthundra....sjuttiotvå!!!

Herregud! Men jag gav inte upp och efter ca 1tim och 10minuter hade jag plats ett i kön. Haha helt galet att sitta och vänta såååå länge. Fick prata med en trevlig herre. Jag förklarade att jag var lite orolig över att inte ha fått svar på min ansökan om gravidpenning fr.o.m. 1/2, och att det ju börjar närma sig snabbt.

Då sa han att "beslut togs i fredags och att han kunde berätta att jag är beviljad hel gravidpenning fr.o.m. 1/2 tom 13/3. " Jag blev så himlans glad!! Jag vågar ju dock inte tro på det förens jag fått det på papper...men om någon dag borde beslutet ligga i brevlådan. Då kan jag andas ut och känna att jag kan ta dagarna i mitt egna tempo.

Ni som har fler barn, hur gör ni med dagis(förskola)? Vår dotter är 3,5 och kommer fr.o.m. Måndag börja på 15tim/vecka. Måndag, Tisdag och Torsdag 8.30-13.30, det kommer kännas väldigt konstigt att lämna henne och sedan åka hem, men tror nog ändå hon kommer tycka det är roligt att komma in i gruppen mer och få vara med på morgonsamling m.m Nu går hon nämligen väldigt olika tider. Som denna veckan går hon imorgon 11-18.30 och på Torsdag 9-16, vi jobbar nämligen båda inom Handels och jag har väldigt varierade tider. Kommer bli skönt att hon slipper de sena dagarna tycker jag. :)

Grattis vad skönt!
  • Saltig
    aztec skrev 2016-01-25 15:37:09 följande:

Är 34+4 idag, så 35 fulla på torsdag! Men vet inte riktigt hur de gör, tror det beror på hur han reagerar när han kommer ut. De nämnde att det kunde gå från spannet, att hans hjärta slår om själv när han föds till att de måste söva och defibrillera hans hjärta direkt. Så ja, hoppas på det bästa :)

Du är härligt positiv. jag håller tummarna att hans hjärta börjar slå normalt direkt efter förlossningen och skönt att du kommit så långt i graviditeten.

Kejsarsnittet kommer gå bra.
  • Saltig
    aztec skrev 2016-01-27 17:55:28 följande:

Kom hem från sjukhuset för någon timme sedan, hade vår undersökning på bebisens hjärta idag och det var oförändrat.

Då beslutades det ganska direkt att det blir ett snitt imorgon. Så vi ska tillbaka imorgon bitti kl 7.00 och sen troligtvis göra snittet först på morgonen.

Även om det pratas om det smått i två veckor så kändes det ändå som en liten chock. Imorgon är han här! Känner mig helt slut i kroppen och huvudet nu när beslutet väl är taget, spänt mig i 2v och nu kan jag inte göra så mycket mer..

Nervös och spänd inför imorgon. Men vi får träffa vår lillkille :) 35+0 imorgon.

Oh vad spännande. Förstår att du är nervös och spänd. Det är något stort som händer. Jag håller tummarna att allt går bra och att lillkillen mår bra!
  • Saltig
    FLovesA skrev 2016-01-27 21:51:46 följande:

Ser att ni skrivit om det där med sex under graviditeten. Det har inte blivit så mycket av den varan här heller kan jag säga. Och nu när det närmar sig kommer det nog inte bli mer direkt. Som tur är så är mannen förstående. Han har inte så mycket val;)

Inte mycket sex här heller. Jag har lust men känns så konstigt när barnet sparkar samtidigt även min man tycker det. Får sammandragningar vid orgasm som inte är kul. Vi har inte haft sex på ca två månader. Maken får sköta sitt på egen hand
    Topcom skrev 2016-01-28 10:50:56 följande:

Hall alla! Har bara skrivit nått enstaka inlägg här i början av graviditeten men har följt er alla på avstånd :)

Hur mår ni alla? Nu ör det inte långt kvar tills bebisarna är här! På senare tid har alla fall jag känt att det börjar bli riktigt tungt :( jag är i v 31 imorgon och har börjat planera lite inför förlossningen. Hur kommer ni andra göra? Vilken bedövning är bäst? Eller kommer ni ha någon?

Lycka till aztec! Nu bör du ligga med din underbaring hos dig!

Kommer nog inte ha något. Sist hade jag inget. Lustgas gjorde mig väldigt illamående och epidural hann jag inte få. Med första barnet fick jag epidural men jag fick inte tillbaka känseln på ena benet på två dagar och kunde inte kissa ( fick ha en kateter i två dagar). Så som det känns nu så kör jag utan något. Men som sagt jag har ingen aning vad jag kommer skrika efter (säkert alla droger som finns ) när jag väl ligger där.
  • Saltig
    aztec skrev 2016-01-28 19:14:14 följande:

8.28 imorse kom han med kejsarsnitt ;) 46cm och 3036g!

Han togs direkt till neo intensiven där han ligger kvar än pga hjärtat (som de inte lyckades "fixa" idag så de gör ett nytt försök imorgon FM) men jag har fått ligga där nere med honom hela dagen så känns ändå bra! Hudkontakt!

Hela processen gick mycket bättre än vad jag trodde, smärtan är inget mot vad jag trodde så överlag känner jag att det varit en positiv upplevelse. Även om jag föredragit en vaginal förlossning igen ;)

Har ätit middag nyss så nu väntar vi på bm som ska hjälpa mig upp och sen in i duschen :) imorgon får jag träffa honom igen <3

Stort grattis!!'
  • Saltig
    aztec skrev 2016-01-29 20:33:26 följande:

Varit upp och ner idag. Läkarna lyckades med hjärtbehandlingen i fm. Överlyckliga, speciellt mannen min. Men jag mådde oxkså pga kejsarsnittet skit (yrsel, illamående osv) men sen på em så mådde jag mycket bättre och kunde äntligen gå lite utan att svartna framför ögonen. Men sen kom också beskedet att hjärtat slagit tillbaka till det höga hjärtrytmen. :( så blir mer mediciner och nytt försök imorgon.

Vad tråkigt att hjärtrytmen gick tillbaka. Hoppas fortsatt behandling och medicineringen hjälper. Skickar styrke kramar.

Skönt att du mår bra efter kejsarsnittet.
  • Saltig

Själv har jag fått influensan. Legat på förlossningen och isolerad sen fredags. Nu är jag hemma och ligger fortfarande sjuk dock ingen hög feber längre. Hade 39 graders i fyra dagar som inte gick ner trots alvedon.

Bebin i magen mått bra hela tiden bara jag som mått jättedåligt. Jag smittade ner hela min familj så nu ligger vi alla sjuka. Värsta som finns när vi vuxna och barn är sjuka samtidigt..... Vi kan inte be någon hjälpa oss heller för man vill ju inte smitta ner dem oxå.

Vi har fått lagad mat som vi kan bara värma vilket är skönt. Dricker mängder med ingefära, citron och honungsvatten. Fått även även recepbelagd medicin som mildrar influensa symtomen. Enda skillnade är att jag inte feber längre.

Influensan tar ju ett tag innan den är över. Tröttheten och mattheten är värst! Har gått ner i vikt då jag inte kunnat äta något. Slem och snor täpper ju till rejält.

Har ni tagit vaccinet?

Inte jag . Har aldrig varit så här sjuk. Blev smittad näst sista dagen på jobbet, typiskt. Flera föräldrar tog sina barn förtidigt till förskolan. Barnen var riktigt snoriga och hängiga och några fick feber igen. En förälder berätta att hon och hennes man hade så mycket på jobbet så att de tyckte att barnet kunde lika gärna vara på förskolan trots hosta och rejäl snuva. Efter fyra timmar var vi tvugna ringa föräldrarna för barnet bara grät och grät och var riktigt hängig och orkade inte tempot och verksamheten på förskolan. Satt bara i mitt knä helt slut och eländig. Gissa om föräldrarna var sura och kom tre timmar senare!!! Ingen respekt, det är ju min arbetsplats och flera drabbas, barn som personal. Vissa förstår inte att vi inte är barnvakter när deras är sjuka. Så, nu har jag klagat lite. Oh, vad jag ångrar att jag inte tog vaccinet. Det här är hemskt!!!

På förlossningen låg 2 kvinnor till som fått influensan och både jobbade på förskola.

Något som var lite roligt när jag låg inlagd var att höra bebisar födas. Först hörde man kvinnor kämpa med värkar och gick i korridorerna. Sen efter en stund kom bebisskrik. Något som väntar oss oxå

Hopas ni andra mår bra och om inte, tar det lugnt och hand om er själva.

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)