Inlägg från: Syoss |Visa alla inlägg
  • Syoss

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Går in i v7 idag. Igår fick jag äntligen LergiganComp utskrivet! Det är lika underbart som jag minns det. Det tar inte bort allt illamående men det värsta iaf och jag klarar att vara uppe på benen dock vill jag minnas att det gav mer effekt vid förra graviditeten. Kanske får äta det några dagar innan det ger full effekt. Inskrivning om 2 veckor. Ska höra med bm om det inte går att få ett ultraljud för att kolla om det är mer än en där inne, med tanke på hur jäkla dåligt jag mår och har gjort sen jag plussade, och sen när magen är så stor. Hoppas hon kan va lite givmild :-P

• Syoss
    Nystjärna skrev 2015-08-06 13:53:31 följande:

På våran MVC så erbjuds alla förstföderskor tidigt ul. Så nu när jag väntar mitt andra barn fick jag inget tidigt,var bara om man hade medicinska skäl. Jag vill ju göra ett tidigt så man ser att allt är bra och hjärtat slår då jag haft 2 missfall innan dottern. Så vi valde att boka ett privat tidigt ul. Som kostade 500kr men känns så värt det. Så skall göras i början av september :)

Såna privilegier har inte vårt landsting nu väntar jag tredje barnet men ändå. Jättebra att förstföderskor hos er får ett tidigt ul. Önskar vi hade en privat mottagning i närheten, då hade jag också bokat ett och gladeligen betalat för det. Men vi har ett antal mil till nämaste. Tycker det är på tok för sent att ha första ul'et v18-20. Förstår att man behöver gå så långt för att lättare kunna se organ och sånt. Men ett ul i v10-12 någongång borde alla landsting erbjuda tycker jag. Som en första koll liksom, att allt ser bra ut dittills.
  • Syoss
    pomperiposa skrev 2015-08-06 13:33:52 följande:

Tack för svaret och hoppas det hjälper mer snart, ville bara berätta att jag också går in i v7 idag - roligt!!

Kul att vi byter vecka samma dag! vi kanske blir flyttade sen men hittills iaf :-P
  • Syoss
    Modesta skrev 2015-08-07 11:03:07 följande:

Jag gör KUB mest bara för att få UL!! Får vi ett dåligt besked får vi ta den frågan när den kommer.

Vi har privata kliniker här men jag tycker det känns bättre att göra det på sjukhuset där de verkligen kan sina grejer. Förra graviditeten "hittade" inte bm huvudet vid en vanlig kontroll och hon och en kollega skulle då försöka med ul på bm-mottagningen. Men de kunde ju inte hantera den (var med om det två gånger) och hade jättesvårt att säga om huvudet var upp eller ner. Sen fick jag komma till sjukhuset och de såg direkt att huvudet var uppåt, det tog inte mer än fem sekunder!

Jag gjorde kub med mina andra två. Men nu får inte kvinnor under 35 år göra kub i vårt landsting längre.
  • Syoss
    Sommarmalva skrev 2015-08-07 17:39:04 följande:

Det där kub testet. Har aldrig gjort något men eftersom jag nu är 36 år så blir jag antagligen erbjuden eller? Hur går det till? Är det enbart Downs syndrom man ser?

Ja då borde du bli erbjuden det isf. Man gör ett ultraljud runt v13-14, där bm mäter nackspalten. Någon vecka innan ultraljudet lämnar man ett blodprov. Sen gör dom någon slags uträkning på blodprovet, ultraljudet och kvinnans ålder. Det är Downs syndrom och två till lite mindre vanliga kromosomfel som dom kollar. Observera att man inte får ett 100%igt svar, utan endast en sannolikhet.
  • Syoss

Hej på er!

Jag har inte varit så aktiv här på några veckor. Jag läser nästan varje dag men har mått så dåligt så har inte haft nån energi till att skriva. Jag är i v11+5 idag och jag TROR att det äntligen börjar släppa lite. Jag äter fortfarande några lergigan om dagen men det där riktigt hemska illamåendet är borta. Peppar peppar! Jag har börjat bli sugen på olika saker och har också börjat få i mig mer mat. Så nu kanske jag kan börja jobba snart också Längtar efter rul, fick min tid för flera veckor sen. 6 veckor kvar. Har inte sett bebisen än så det ska bli spännande!

Såg att nån tipsade om piggelin mot illamående och jag kan stämma in där. Eller kallt överhuvudtaget har funkat för mig. Blir mycket isvatten för mig varje dag, med mer is än vatten. Citrusfrukter som inte är för söta funkar också.

Jag lider verkligen med er som mår dåligt! Jag vet hur det är. Hade detta varit min första graviditet så hade jag inte gjort om det. Nu är det min tredje och sista. "Tur" att jag mått som sämst denna graviditeten haha! :-P

Välkomna alla nya också! Roligt med så många

• Syoss
    Sommarmalva skrev 2015-09-25 09:20:22 följande:

Fått missfall. Lämnar tråden.

Beklagar verkligen! Hoppas ni får en ny chans snart igen.
  • Syoss
    FLovesA skrev 2015-09-25 13:22:07 följande:

Är så galet trött och seg, känner mig lat! Men har verkligen ingen ork alls, i går hade jag ett bakslag med spyor på morgonen och på jobbet, och illamående på kvällen. Kanske därför jag är extra orkeslös idag. Och det vanliga illamåendet.

Är i v 14 nu (13+1) och räknar ner till RUL 7/10:)

Jobbigt när illamåendet inte vill gå över. Men måste fråga, har du verkligen RUL då? Jag är också i v13+1 idag och har RUL sen 27/10, är då i v17+5 och tycker det är i det tidigaste laget när dom gör RUL mellan v18-20. Din tid känns väldigt tidigt :-/
  • Syoss
    FLovesA skrev 2015-09-25 21:49:45 följande:

Japp det är tidigt, då vi är osäkra på exakt vecka så ändrade BM det till tidigare:) hon försökte få en tid till gyn men när dem inte hade någon tid, trixande hon till det i datorn lite så att vi kunde få komma på ett tidigt RUL :), och om inte allt kan mätas så får vi ett till. Vi kan med andra ord vara en månad längre fram än vi tror:) ska bli skönt att veta exakt!

FLovesA skrev 2015-09-25 21:49:45 följande:

Japp det är tidigt, då vi är osäkra på exakt vecka så ändrade BM det till tidigare:) hon försökte få en tid till gyn men när dem inte hade någon tid, trixande hon till det i datorn lite så att vi kunde få komma på ett tidigt RUL :), och om inte allt kan mätas så får vi ett till. Vi kan med andra ord vara en månad längre fram än vi tror:) ska bli skönt att veta exakt!

Ah, då förstår jag! Förstår också att det ska bli skönt att veta vart i graviditeten du är. Vad tror du själv?
  • Syoss

Man har lägre immunförsvar som gravid, så det är inte konstigt om man är sjuk ofta då. Och en vanlig förkylning kan sitta i längre än normalt också då. Hoppas ni kryar på er snart. Inte kul att må så illa också samtidigt :-/

Jag går in i v15 idag och mår fortfarande skit. Jag ser verkligen ingen ände på det. Har mått såhär sen v6, så är inne på nionde veckan nu. Det är verkligen hemskt! Jag skulle ha börjat jobba nu egentligen. Eller förra månaden, var det sagt från början. Just nu vet jag inte när jag kan börja jobba. Jag hoppas inte jag tillhör skalan som mår dåligt hela graviditeten. Inte helt lätt att må såhär med två barn här hemma, som är snart 4 år och 1,5 år.

Men nått positivt som jag njuter av just nu är att jag börjat känna bebisen i magen. Helt underbart! <3

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)