Inlägg från: Nystjärna |Visa alla inlägg
  • Nystjärna

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Verkar som jag skall ha en del förvärkar idag med. Igår var de ganska lugnt. Någon enstaka mest på kvällen. Men idag har jag inte gjort så mycket än. Men tryck och små ont ner i underlivet,lätt molnandevärk/mensvärk i magen och lite värk i ryggen. Inte farligt men känner. Men skall det vara såhär. Ha förvärkar var och varannan dag tills bebis kommer. Så kommer veckorna som är kvar vara såå långa och ännu jobbigare än vad det redan är. :( Minns inte att jag hade förvärkar med dottern. Inte så här "tidigt" iallafall. Hade kanske någon dag ibland typ veckan innan eller så men inte såhär flera veckor innan. Kommer ju bli tokig!! :( Undrar om tappen fortfarande är opåverkad. Lår inte bli mycket gjort här idag. Fogarna i höfterna bråkar med. Toppen dag,eller inte... :(

• Nystjärna
    Millis81 skrev 2016-03-10 21:19:04 följande:

10,02 imorse kom han :)

En pojke på 4500g och 53cm.

Var en hemsk dag igår. Droppet gjorde mig verkligen helt väck. Och hann aldrig vila mellan värkarna. Så var ju helt "full" med lustgas. När sen nattpersonalen kom fick jag äntligen epidural.

Och i morse fick jag hjälp av en helt gudomlig bm som verkligen gillade sitt jobb och gjorde allt för att jag skulle slippa snitt. Och 1,5h efter det är han född :)

Det tråkiga nu är att det är fullt på förlossningen och sängen min sambo fått måste nån annan ha.

Så nu är vi själva kvar här.. Förstår ju varför, men tråkigt iaf :(

Stort Grattis till dig :)
  • Nystjärna

Här har det varit en jobbig kväll. Haft mycket förvärkar som jag fick andas igenom. Det tryckte och drog ner i underlivet. Som någon stod och skulle dra ut något där inne. Kom och gick. Samtidigt som magen blev stenhård,hade som mensvärk/molnande värk och ryggen kom mer och mer. Sen ömmade magen mest. Men klockade för att få en uppfattning och för skoj skull. Väldigt oregelbundna. När de var som jobbigast var de ca 3-3,5 mina intervall men varade bara i ca 1-1,5 min. Någon var längre. De sista var intervallen på 7 och 9 min. Nu lan man prata och så men öm och känns ner till. Samtidigt bråkar ju fogarna med mig i ljumskar och höfter men de är ju konstant värk den här andra kommer och går ju. Tog 2 st alvedon ändå så jag kan slappna av och sova lite. Är ändå lugnare. Men kommer bli tokig om de skall vara såhär fram och tillbaka i 4 veckor till,har ju 31 dagar kvar till BF idag!! :( Räcker med att jag har hyperimiss och extrem foglossning och några sammandragningar tidigt. Behöver inte ha tidiga förvärkar också!! Tror nämligen inte de påverkar något men vet inte. Samtidigt vill jag ju att bebis skall stanna lite till så den inte kommer innan v 37+0 men kommer väl komma ännu senare bara för att nu då :( Så ledsen och deppig idag och mår så dåligt. :(

• Nystjärna

Hej alla. Igår så var jag på akupunktur. Det gick okej,inte så förtjust i de men gick. Satte inte så många nålar. Men hade ont och var öm efteråt men det sa sjukgymnasten att det kunde bli så och att de tar några gånger innan jag märker effekt. Så har några till inbokade. Hade en del mensvärk och så igår men gick okej. Sovit sjukt dåligt då. Sprungit på toaletten minst 3 gånger inatt. Haft svag mensvärk och så. Så är trött idag. Har även haft en hel del mensvärk idag och ont i ryggen och känns som det trycker ovh gör små ont neråt. Liksom ömmar och gör ont liksom men okej,mest en känsla. Att de känns konstigt och att jag inte är i balans. Men tog 2 st alvedon för ca 20 min sen så får vi se. Igår fick vi även hem vaggan vi skall ha första tiden. Känns skönt att vi äntligen har den hemma. Så skall torka av den och fixa med babynestet i den idag tänkte jag. :) Annars får vi se har dagen artar sig. Hoppas att ni får en bra dag och helg.

• Nystjärna

Mår riktigt dåligt idag och sjukt ledsen. Haft som mensvärk hela dagen. Tog 2 st alvedon vid 12 men smärtan ökade bara,molnande och ömmade i magen och gjorde riktigt ont och även ryggen. Tog en varm lång dusch men hjälpte inte,snarare åt andra hållet. Så ringde förlossningen vid 15 tiden. De frågade om jag tyckte de kändes som etablerad förlossning sa att jag visste inte. Då de är svårt eftersom jag har sån extrem foglossning men att detta var något annat och inte haft så ont innan. De frågade vilken vecka jag var i och om det var mitt första barn. Sen i vilken vecka jag fått dottern. Men hon på förlossningen sa iallafall att om bebisen skulle komma nu,om det verkligen skulle sätta igång så är det ingen fara och att de inte stoppar en förlossning. Men hon tyckte vi skulle avvakta och se hur det artade sig och att jag kunde fortsätta ta alvedon och ev dusch och se. Hon frågade om de kändes bra. Då kändes de så men precis efteråt så kändes de inte bra. Blev rädd och hade velat ha en koll på hur de ser ut. Med tog alvedon vid 15.30 och så somnade jag på soffan och vaknade vid 18 kände smått men sen försvann allt. Vill inte riktigt ha förlossningen ön samtidigt känns de så jobbigt. Mycket tårar idag :'(

• Nystjärna

Hej alla. Inte riktigt tyvärr haft energi och skrivit på ett par dagar. Har haft väldigt ont. Vart på akupunktur igår igen och natten till idag var hemsk. Haft så sjukt ont i fogarna och även en dela förvärkar. Kliat som bara den under fötterna och i händerna. Hemskt!! Haft så en gång i man denna graviditeten. Men de försvann sen,vilket jag hoppas att det kommer göra denna gången med. Men denna dag har bestått i att vila. När dottern var på dagis tog jag 2 st alvedon och la mig på soffan. Sov 2 timmar,så behövligt!! Skulle så gärna vilja boa mer och städa och greja hemma men pga denna foglossning blir ingenting gjort tyvärr. Fått plockat lite disk och satt på en maskin tvätt. Typ det jag gjort. Promenad till och från dagis också och snabbis med hunden. Så nu ligger man bara på soffan. För mig är det så jobbigt att se allt som bör göras och som jag vill göra men inte kan men men. Så mina dagar är långa. Just nu är det skönt att ha akupunkturen och bm besök inbokat för så har jag något planerat under veckorna ändå. Men än har jag inte märkt någon bra effekt utav akupunkturen men gått 2 gånger bara. Fått mer ont efteråt vilket sjukgymnasten sa att man kunde få 1-3 besöket tills de gav effekt. Och för mig har de gjort mer ont. Ömmat mest där nålarna suttit och så men nätterna har varit så hemska och verkligen gjort ont och svårt och sova. Se om de blir bättre efter besöket på torsdag. Men så ser mina dagar ut. Inte mycket som orkas med när man har konstant ont,mer eller mindre fast hemma för man har så ont och inte kan gå. Är fram och tillbaka till dagis. Sen ligga på soffan tills man skall hämta tösen. Sen soffan igen. Men ja inte mycket och göra.

• Nystjärna

Läst att ni pratat om detta med och göra pappan delaktig. För våran del så med dottern så kunde jag tyvärr inte amma. Försökte men det gick bara inte då hon inte fick något tag och jag fick bara sår och blödde och sen mjölkstockning och mådde dåligt. Så var inte värt det och hon tappade i vikt. Så för oss blev det ersättning. Så även hennes pappa matade henne med flaska. Men vi gjorde ofta så att en gjorde flaskan och fick sen att bli lagom varm medan den andra byte blöja så båda var delaktiga och turades om. Fungerade väldigt bra för oss. Sen blev våran dotter ändå väldigt mammig då jag var hemma med henne mest och min man jobbar långt bort. Men när min man var pappaledig när hon var 1,5 år så vart hon pappig. Och även nu pappig efter att han varit pappaledig från jul till början på februari. Men aldrig känts som något problem. Vi har alltid varit båda mycket med henne. Gjorde saker tillsammans hela familjen eller turades om. Sen jobbade jag helger i bland så då fick dottern och pappa egen tid tillsammans. Annars har vi alltid haft mycket familjetid och gjort mycket som familj :) Tror vi prioriterade det mycket då vi sågs så lite på veckorna eftersom mannen är borta ca 12 timmar per dag så var/är helgerna för oss viktiga och då vill vi vara tillsammans allihopa :) Så är inte så orolig för fördelningen. Känns som vi kommer lösa de så som med dottern och sen även låta henne vara med när vi byter på bebisen och så. Mannen får ju göra mycket nu pga mina fogar. Så jag vet att jag lär få mer och göra när jag kan greja mer hemma. Inte lätt och hinna allt för honom när man är borta så mycket. Men vi får det och fungera ändå :)

• Nystjärna
    TouchOfRed skrev 2016-03-16 09:37:34 följande:
    Uppdatering igen! Blev igångsatt den 24/2 (v 38+4) och efter 18 timmar med värkar från helvetet så slutade allt i akut kejsarsnitt då bäbis hade högt lastat. Jag var då fullt öppen och hade bara sista krystdelen kvar av förlossningen så man kan säga att man snubblade på mållinjen och in i op-salen men jag fick vara vaken och mannen satt vid minsida vilket betydde mkt. Vi fick en frisk son <3

Så jag har varit mamma i snart 3 veckor, livet har verkligen vänts upp och ner som nybliven förälder, men absolut till största delen positivt! Saknar att få sova 8-9 timmar i sträck, men skulle inte byta detta mot något i världen! Otroligt hur mkt man kan älska ett litet knyte <3
    Stort Grattis :)
  • Nystjärna

Här är det väldigt lugnt idag. Lite små orolig. Tyckte bebis var lugn igår och även idag,känt den men inte så mycket. Sen har jag som lättare mensvärk och även ont ner till i underlivet. Att det trycker och drar. Samtidigt gör höfterna ont så vet inte om det är foglossningen eller förvärkar. Men trycket och det kommer och går. Känner mig väldigt trött och orkeslös. Känns inte som jag har ork,energi eller lust med något. :( Har även att jag är väldigt hungrig eller sugen hela tiden och springer på toaletten. Har väldigt mycket flyttningar nu och även ibland att de kommer ut som små "klumpar" trådar. Som tjockare. Vet inte om de är små bitar av slemproppen eller om de är flyttningar som samlat ihop sig lite. Svårt. Någon som känner igen det? Skall försöka vila lite nu med dottern och se om bebis kommer igång lite mer. Imorgon väntas akupunktur igen och bm på fredag. Idag är vi i vecka 36+ 2 iallafall.

• Nystjärna
    Erese skrev 2016-03-16 11:56:24 följande:

Nystjärna: det är troligtvis slemproppen som lossnar i bitar. Min har lossnat sedan V35 är i V39 nu. Den säger inte så mycket snarare att kroppen definitivt förbereder sig på förlossning men det kan ta dagar, veckor innan något sker.

Med min 1:a släppte hela proppen på engång och bara timmar efter det var förlossningen igång.

Med 2:a märkte jag inte ens att den släppte däremot gick vattnet och timmar efter det var värkarbetet igång.

Så olika det kan vara :)

Jo den har ju lossat smått länge som jag misstänkt. Men vart smått och bara någon dag till att bli inget. Sen kommit någon dag igen. Men nu känns de som de är smått smått varje dag. Men minns inte att jag hade så med dottern eller såhär mycket flyttningar i slutet men hade jag säkert. Så sant,kan ju dröja ett bra tag till. Med dottern så gick den första gången ca en veckan innan och sen gick den i delar dagarna innan allt startade så det är så svårt och säga. Tyvärr. :(
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)