Inlägg från: Nystjärna |Visa alla inlägg
  • Nystjärna

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

aztec skrev 2016-02-12 20:20:06 följande:

Vår kille är två veckor nu! Tiden går så fort!! vägde 2800g idag så vi behöver inte sätta tillbaka sonden, så skönt! Han är jätte snäll, bara äter och sover! Aldrig hört honom grina (än)!

Dock har han inget namn ;) börjar bli stressad. Vi har gått igenom några, Hugo, ossian, caspian, Hugo igen, Jon och just nu håller vi på att prova Finn vilket är min favorit än så länge men vet inte om mannen min håller med. Han påpekar att han vill ha två stavelser..... Jag fick igenom namnet på vår dotter så hoppas jag lyckas igen ;)
    Åh vilken underbar sötnos,så fin :) 
    Så skönt att ni slapp sonden igen,är ju underbart :)

Åh nu längtar jag så mycket efter min skrutt som är i magen!! <3 :)
  • Nystjärna
    FLovesA skrev 2016-02-12 22:38:00 följande:

Fin liten kille ni har:) Aztec!!

Nystjärna: Oj, 15-20 minuter! Det var fort.

Jag hade kryatvärkar i 2 timmar innan hon tittade ut...äntligen! Vi åkte in ganska tidigt då vi har en resväg på ca 50 minuter. Men från första känningen i form av värkar/mensvärk tills dess hon var ute tog det totalt 15 timmar vilket jag tyckte var snabbt ändå. Vi var inskrivna ca 11 timmar av dem 15.

Jag funderat också mycket på om man kommer känna när det är dags eller om man liksom inte kommer förstå att det är det. Sist var jag bara öppen 1cm när vi kom in, och det kändes så ynkligt på något vis, och jag minns att jag tänkte "kunde jag inte ha klarat av lite mer hemma?!" Haha, men nu i efterhand var det skönt att vara på plats ändå.

Mitt vatten gick inte utan det fick dem sticka hål på. Och då gick allt lite fortare.

Jo det gick väldigt fort i det skedet. Nog lite för fort egentligen men skönt med. Rädd både för att det skall gå ännu fortare denna gången. Samtidigt som jag är rädd för att det skall ta lång tid.

Vi hade varit på en fest dagen innan,ett bröllop och kom hem sent och jag hade ont men hade ont liksom överallt. Fötter och rygg och allt. Så ville bara sova. Så vet jag att jag vaknade kl 9 på morgonen och hade ont och gick och tog 2 st alvedon men efter 30-45 min märkte jag att de hjälpte inte. Väckte då mannen,ringde förlossningen men var rädd för att åka in och ta upp plats och tid,för trodde ändå inte det var riktigt än. Så tog en dusch hjälpte inte. Ringde förlossningen igen och hade då 3-4 min i mellan men tyckte inte det var så farligt. Men var ju 4 Cm öppen. Vi åkte så vi var inne på sjukhuset runt 12 tiden. Vi har ca 40 min till sjukhuset och vi var säkra på att vi skulle hem,så vart förvånade när vi fick ett rum hehe :) Men jag skulle gå då min dotter låg högt upp och inte tryckte på neråt. När vi hade gått promenad och fikat och kom upp till förlossningen igen var jag öppen ca 5 Cm men hon låg högt ännu och jag var trött. Så skulle vila på BB men han knapp lägga mig innan de gjorde så sjukt ont. Fick då lustgas och sen efter kanske någon timme,minns dåligt fick jag Eda. Världens bästa vän! :) men detta stannade troligtvis av allt. Så eftersom inte vattnet hade gått så tog det hinnorna. Hjälpt inte mycket så fick drop som de satte på 50 men de sa att det måste upp till minst 100 innan de ger effekt. De höjd till 80 och då satte det fart. Så larmade snabbt och som sagt krystvärkar en kort stund sen klart,hon föddes ca 00.45. Så min bm sa idag att hon trodde aldrig att jag hade en latensfas ens. Så från första värken till hon var ute så tog allt nästan 15 timmar. Vilket känns ganska bra som första gång. :) så såg det ut min första förlossning. :)
  • Nystjärna

Trevlig alla hjärtans dag på er alla :) <3

Måste bara fråga er en sak,lite intim. Men alltså man har ju alltid mer flyttningar som gravid och så,men det senaste tycker jag det ökat ännu mer. Senaste kanske 1-2 veckorna. Någon mer som upplever detta? Ibland har det varit så jag nästan trott att slemproppen gått haha :p men så illa är det inte och inte någon "klump" utan väldigt mycket bara och lite vått,får liksom byta underkläder ofta,för det blir som en liten pöl i trosorna. Förlåt för info, men glömde fråga bm om detta i förrgår. Men någon mer som har det så här eller känner igen det? Att det just ökat och så med flyttningar? Som sagt ber om ursäkt,för äckel inlägg men var tvungen att fråga :)

• Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-02-14 13:39:49 följande:
    Jag har fått ökade flytningar! Rikliga sådana. En dag va de som att de kom en del av slemproppen. Så jag har som du! :)
    Vad skönt och veta att man inte är ensam. Hihi :) idag var det som det kom en liten liten mini bit av slemproppen. För var liksom lite tjockare inte gul,men gultonig tråd klump. Inte alls stor. Men ändå så jag såg den. Undrar om det kan varit en liten bit av slemproppen mån tro,vad skulle ni säga? Vet ju att den kan gå och återbildas så.
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-02-15 08:31:23 följande:
    Jag tror absolut att de kan ha varit slemproppen :) eller en bit av den :)
    Det känns ju så faktiskt :) inte mycket men en liten liten bit. :) Men känns lite tidigt för det ändå. Går ju in i vecka 33 idag. Men ja något var det :) Måste iallafall använda trosskydd numera för detta funkar inte, känns som det blir blött så fort,förlåt för infon men hopplöst. Tog nya underkläder innan natten för det skulle vara skönare,men fick ändå byta tidigt imorse,blä. Gillar inte alls dessa flyttningar.

En annan fråga, vet ni hur det är fungerar om man inte kan/vill amma på bb hur funkar det då med ersättning och flaskor och så? Funderat kring detta men också en sak jag glömde fråga min bm. För när jag födde min dotter försökte jag verkligen amma för var något jag verkligen vill göra och sätt framemot, vi kämpade massor med ammningsnapp mm. Tror var enda sköterska på bb var inne hos oss och klämde och tryckte. Men slutade bara med att jag fick stora sår och blödde och sen då mjölkstockning och en dotter som bara skrek hela tiden,så vi trodde hon hade kolik. Men var ju inte konstigt när hon var hungrig hela tiden. Hon fick inget tag och definitivt inget bra. Väldigt synd dock att de visste detta på bb men inte sa så mycket om det utan vi skulle bara kämpa. Tillslut gav vi henne ersättning och hon blev en helt annan unge,sov och var lugn. Vilket inte alls var konstigt ju och jag mådde bättre än att känna stress och press. Samtidigt som det var en sorg för mig att inte kunna amma. Men så länge min dotter fick mat och var nöjd och frisk var det,de viktigaste. Så denna gången tänker jag försöka men tänker inte pressa mig så mycket som jag gjorde med dottern. Därför jag undrar lite hur rutiner och sånt funkar på bb om man inte ammar. Förstår att det kan variera men ville bara få en lite uppfattning om det :) 
  • Nystjärna

Vecka 33 och "bara" 55 dagar kvar till BF <3 Igår hade jag en jättemysig alla hjärtans dag tillsammans med min man,vår dotter och mina föräldrar. Men detta resulterade att jag gick alldeles för mycket,fast vi försökte att inte gå så mycket och jag hade kryckorna. Så hade så ont i mina fogar när jag kom hem och var så trött. Natten har inte heller varit den roligaste :( Sovit gott när jag väl sov, men vaknade 2-3 gånger för att springa på toaletten men kom knappt ut något men kändes som man var så kissignödig pga jag hade så ont i bäckenet. Knappt kunnat legat i sängen för gjort så ont,ännu mindre vända mig om. Samtidigt så har jag haft en hel del mensvärk/molnandevärk samtidigt som det kändes som det drog neråt i underlivet,vet inte om man kan säga att det var tryck men drog gjorde det. Antar att det var förvärkar efter att jag gått så mycket,men kan ju vara foglossningen med så svårt. Se hur dagen artar sig :) Skulle jag få ännu mer sammandragningar och förvärkar ville ju bm att jag skulle höra av mig för då ville läkaren göra en ny bedömning,men vi avvaktar och ser. Hade en bebis som tyckte det var roligt att röra sig massor igår när jag kom hem och även på natten. Verkar bli en bebis som gillar och vara vaken och uppe på natten,sen hur det blir när den kommer ut :p Mysigt med puffar men inte lätt och sova. Idag har jag haft fortfarande lite molnandevärk fram och tillbaka och lite sammandragningar,magen blir alldeles hård och jag har så ont i mina fogar. Så här lär det inte bli många knop gjorda,vilket passar bra då dottern måste vara hemma då hon blivit riktigt förkyld. Så här får det bli en mys dag helt enkelt. :) 

• Nystjärna
    becka1989 skrev 2016-02-15 09:58:16 följande:

Just ja är det någon som märkt av att lillen har lugnat ner sig? Känner inte lika hårda sparkar kan ju beror på om den ligger vänd med ryggen och rumpan ut vilket den gjort ofta. kan ju känna flera sparkar om dagen men tycker det är mindre än förut men bm och förlossningen säger att så länge jag känner regelbundna sparkar ska det inte vara någon fara. Sen att det är lite lugnare efter vecka 30 då det börjar bli trångt och svårare att sparkas.

Jag kan tycka/uppleva vissa dagar att bebisen är lugnare. Känner ju av men vissa dagar är det mindre eller svagare än normalt. Men bebis brukar oftast komma igång sent på kvällen eller natten då. Men jag kan känna mer som vågor och att det rör sig och små puffar än de där starka sparkarna. Även om de också kommer ibland. Pratade med min bm om det i fredags och då sa hon att jag skall känna bebisen flera gånger varje dag. Men som jag förstått det så räknas varje rörelse. Det blir ju mindre utrymme för bebisen och just nu växer den ju mycket,vilket gör att den har en period när den sover mer också. Men du är inte ensam om att känna som att de känns mindre ibland. :) Men så länge du känner tror jag inte att det är någon fara :)
  • Nystjärna

Tack för infon om ersättning och så :) Skall skriva med hur jag vill göra och ha det i mitt förlossningsbrev sen. Skriver ni eget förlossningsbrev eller för ni det tillsammans med bm?

När det gäller och boa så vill jag och försöker men pga min foglossning och förvärkar och sammandragningar så kan jag inte göra så mycket själv. :( Men jag och mannen har röjt klädkammare och slängt massor. Möblerat om och inskaffat lite nya möbler så skönt. Men känner mig ändå stressad då jag vill packa BB väska och allt och ha allt klart. Jag är en väldig planerings människa och vill ha kontroll. Så detta för mig är lite jobbigt,att inte ha allt klart och inte veta när bebis skall komma. Men de mesta är klart. Det mesta tvättat och så. Små saker kvar. Hämta vagga,bädda den och vagnen,justera syskonvagnen,tvätta enkel vagnen och koka flaskor och köpa ersättning och packa väskorna. Så mycket mer kan jag inte göra. Hade gärna städat och så då det behövs. Dammigt och smutsiga fönster men kroppen säger nej. Värst nu är att jag inte kan dammsuga och min hund fäller stora tussar så blir knäpp!! :( men men inget och göra åt.

Skulle ju varit lugn dag idag pga igår men vart inte så. Fick ett ryck här,plockat lite hemma,slängt skräp,tvättat en del,tagit disk mm. Inte så mycket men tillräckligt för att kroppen skall säga nej :( Så ryggen har så ont nu och foglossningen gör ont. Men värst just nu är att jag har en hel del sammandragningar ihop med ont i ryggen,magen blir stenhård och drar lite neråt ocksåni underlivet. Även lite molnande värk av och till. Känns lite mer och oftare men kanske normalt att de ökar just nu och med tanke på allt men får se,ringa bm annars. Just sagt hejdå till min mamma som var är på fika och hjälpte mig med dottern lite. Skall försöka vila lite nu. För sent för dottern och sova egentligen,men eftersom hon är förkyld behöver hon vila lite. Om inte annat så behöver min kropp vila. Så trött och ont.
    Less på denna smärta och sova dåligt och allt. Blä :( Klarar inte att bara sitta still heller blir tokig då. Vad skall man göra?!
    Hur tidigt tycker ni man kan packa BB väskan ? Känner mig så rastlös av att gå hemma och längtar så efter bebis. Men långt kvar ju!! Känns som jag kommer vara typ ensam kvar sen,haha :p känns som ni andra skall ha långt före mig. Så får vara mycket bebis bilder sen som jag kan njuta av medan jag väntar på min sötnos :)

• Nystjärna

God kväll på er :) Jag är lite fundersam här ikväll,så tänkte måste fråga er vad ni tror och tycker att jag skall göra. 
    Jag har idag haft väldigt ont av mina fogar men inte så farligt som igår. Men ändå av och till att jag känt i höfterna och ljumskarna framförallt men även framtill. Men även haft inatt och under dagen molnandevärk,men varit ganska lugnt under dagen men kommit mer och mer under kvällen. Haft en del sammandragningar dock under dagen,små grejat och så Men inte gjort ont,men ändå så det känns och varit obehagligt och små ont. Fick sammandragning bara av att plocka ur diskmaskinen förut och även i duschen. Har även fått mer ont i ryggen under dagen och hade väldigt ont förut samtidigt som sammandragningarna,gjorde ont ena sidan sen andra sen längst ner i korsryggen. Just nu är det okej men känns. Bebis har samtidigt tryckt sig utåt ibland och rört sig så känt den under dagen. Tog  2 st alvedon typ runt halv 6 förut som gjort lite, men kände ändå molande värk och sammandragningar och ryggen nu,tycker ju att det borde värka än. Ibland känns det även som det drar ner mellan benen som någon har ett snöre där och dra ut. Svårt och förklara men är detta förverkar och att det drar ner har de med sammandragningarna och göra? Hade även så de kändes som bebis borrade ner sig lite,för det var som det borrade en kort stund ner och liksom gosade in sig och kittlade till liksom,typ pirrade och ilade men för bara några sekunder. Sen förut funderade jag på om ytligare en bit av slemproppen gick då jag fick som en bit tjocktråd på pappret som var lite gulaktig. Typ som en avlång lite tjockare tråd typ,som en snor tråd haha vet inte hur jag skall förklara annars. Vet att den kan ju gå och återbildas men känns lite sådär. Bm ville ju att jag skulle ringa om sammandragningarna tilltog eller så,men vill liksom inte ringa i onödan eller få läkartid och det inte är något och så hade någon annan behövt den tiden liksom. Så vet inte hur jag skall göra eller om jag skall ringa och rådfråga henne. Man kan ju ha ont ändå och svårt och veta om jag har ont pga fogarna,växtvärk eller förvärkar och sammandragningar. Vet inte vad jag skall tro eller så. Min man tycker att jag skall ringa för de känns bäst,min mamma säger att man kan ju ha ont ändå liksom utan att det är något och att är det på riktigt kommer jag veta det. Men eftersom bm sa så. Men vad tror ni? Eran spontana reaktion och hur hade ni gjort och tänkt? Tänkte jag frågar er,mina experter ikväll. Blir väldigt osäker,känner mig inte superorolig men lite och fundersam mest. Så tacksam för era åsikter och synpunkter på det hela :) 

• Nystjärna
    Saltig skrev 2016-02-15 20:38:16 följande:
    Det är svårt att skilja på vad som smärtar dvs om det är fogarna, växtvärk, sammandragningarna. Jag har ibland som mensvärk (det man hade i början av graviditeten). Jag har hört att foglossningssmärta kan kännas som mensvärk/växtvärk och sammandragningarna likaså. Jag tycker att man ska ringa en extra gång om man är orolig. Jag känner som du att man vill inte ringa i onödan men samtidigt är man orolig så vill man veta så att man vet att allt är bra och normalt. Då ring! Jag har ringt flera gånger under tiden jag varit sjuk...
    ja men precis, det är ju just det att det är så svårt och veta vad som är vad och vad det är som gör att man har ont/värk eller känner som man gör. Känner inte sån mensvärk som början inte den växtvärken,men att det är en molnand värk som gör att jag känner mig öm och så i magen och ganska långt ner,så misstänker att just den värken ändå är förvärk men vad vet jag. Min foglossning har inte känts som mensvärk innan nämligen, men dock kan jag tycka ibland att det är svårt och skilja mellan foglossnings smärtan och sammandragningarna,inte alltid men ibland. JO samtidigt känns det som jag ringde ju en gång fick tid till läkare och då var allt fint, men känns dumt och göra det igen och det ser bra ut när kanske någon annan behöver tiden liksom,förstår ni hur jag menar? Samtidigt kände ju bm vid förr förra besöket att magen var hård och läkaren vill ju att vi skulle göra en uppföljning om jag tyckte det kom oftare eller ökade eller så. Jo kanske bra och ringa bm imorgon ändå bara och stämma av och se vad hon säger om det hela,berätta att jag gick en del igår med så,se vad hon säger om det. 
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)