BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
Undrar en sak, fler än mig här inne som är överviktiga? Kanske har pratats om tidigare i tråden iofs!:)
Undrar en sak, fler än mig här inne som är överviktiga? Kanske har pratats om tidigare i tråden iofs!:)
Åh wow, tycker oftast det är smala gravida på fl, många verkar ha svårt med att behölls vikten som gravida! Jag hade precis gått upp några semesterkilon innan jag blev gravid, och sedan kom oxhungern - planen var att den här graviditeten skulle jag inte gå upp mer än gravidkilona men neeeejnej - jag är vara inte en sån tydligen!:p Börjar känna mig så stor!!
Förra gången var jag redan överviktig och så van, 167cm och 92kg på inskrivningen, så jag var riktigt stor men nöjd och glad!!:) Efter förlossningen gick jag ner 50kg så den här gången får jag inte till att vara lika glad och nöjd över storleken, hade precis vant mig vid mitt smala jag, det här är som att bara vrida tiden tillbaka.. Lite tråkigt.. MEN MEN.. Man måste bara acceptera det eller hur!?:D
PS, jag brukade se lite snett på alla smala gravida som grämade sig över 5kg viktuppgång, men den här gången känner jag förståelse.. Klart man kan tycka det är jobbigt att börja se helt annorlunda ut än vanligt :)
Jag har varit överviktig sen efter gymnasietiden. Och jag mår väll lite halvdåligt över det i perioder men inte så ofta som tur är och sen jag fick barn så har jag inte mått alls dåligt över det.
Med dottern gick jag upp ca 17 kg totalt tror jag. Vägde mig inte där det sista. Denna gång har jag hittills gått upp 1,5kg snart 2, och det känns skönt eftersom jag har artrit så är ju all belastning och alla extra kilon inte så värst bra. Men vet att det är dem sista veckorna jag går upp mest. Så vi får se vart det landar denna gång. Däremot gick jag ned allt på någon månad efter att hon kommit ut.
Så olika för alla:)
Kan nog säga att alla känner att det är jobbiga på ett eller annat sätt att kroppen förändras. Även om det inte bara är kilon, kroppen blir ju aldrig desamma även om vikten till slut blir som det var innan.
Jag är en sån person som är livrädd att gå upp en massa, inte för att jag tycker det är fel. Men jag har alltid varit riktigt stor under min uppväxt och det var först något år innan mitt första barn som jag fick "normalvikt". Jag mådde inte alls bra i min kropp innan dess och jag tror det är mest den känslan som sitter kvar. Jag vill inte hamna där igen. Jag var mentalt inte i något bra skick pga detta.
Som tur är, ja jag är oerhört lättnad, om man får säga så ;) att jag inte gick upp en massa med första och kommer troligtvis inte göra det den här gången heller. Det är sådan stor press som det är redan från människor och samhället överlag som hur mycket man får gå upp, att de ska bort efter förlossningen osv att jag är oerhört lättnad att jag slapp den pressen (genom att det löste sig själv) det gav mig bara en mindre sak att oroa mig för. För Ja, jag hade sorgligt nog tagit till mig all denna negativa kritik om hur det ska gå till och mått dåligt.
Hoppas bara att alla som inte hade det lätt som jag slapp. Eller att man kunde släppa alla förväntningar från samhället.
Blä, mår dåligt bara att tänka på det. Ärligt talat var jag tvungen att ställa mig på vågen bara för det :( känns sjukt. Men hoppas på gravidhormoner.
Hoppas att det är okej att jag hoppar in här
Jag har bf i mitten av mars och är således i vecka 24+6 idag. Jag kan vissa dagar förändringarna som sker är jobbiga. I mitt fall handlar det väl mest om att magen blir större och att jag tycker att den förändringen är jobbig och det blir väl inte bättre av att jag ofta får kommentarer om det. Det känns konstigt nog inte alls lika jobbigt med viktuppgången i säg, utan det är mest förändringen jag tycker är jobbig just nu.
Jag tror att dessa känslor bottnar lite i att jag för några år sedan gick upp några kg pga av p-stav, jag hade den dock knappt ett år, då jag mådde dåligt utav den. Det var dock först några veckor/månader efteråt som jag insåg att jag gått upp en hel del i vikt också (som till viss del också kan bero på att jag hade blivit sambo i nära anslutning också), hade förmodligen förnekat det tidigare eller inte insett det pga. det andra måendet den orsakade.
Sedan dess har jag lyckats gå ner de kilona och lite till och var en period innan jag blev gravid nöjd både med vikten och utseendet. Jag tror det är därför det känns extra jobbigt med att se att man blir större igen och lägger på sig kilon när man äntligen hade lyckats nå det man ville innan. Jag är dock riktigt glad över graviditeten även om jag inte är lika glad över alla förändringar längs vägen.
Läser allas inlägg och älskar öppenheten!!:) De långa inläggen uppskattas, jag vet bara inte alltid vad man ska svara! Ville bara säga det så ingen tror att deras inlägg är helt översedda eller något sånt!:) Bra med en sån här grupp <3
MIGAS - får inte till att citera dig riktigt!:) Men min förra graviditet gick jag nog upp kring 20kg! Var redan väldigt stor och gick upp en del - just vätska samlade jag på mig tidigt då, inte den här gången, eftersom jag väger så mycket mindre nu så verkar kroppen inte samla på sig något än!:) Kommer nog snart!
Tror de 15kg är graviditeten och fett helt enkelt :) jaha du har bf 15mars?:) jag har 18!
Angående halsbränna; jag började få det smått förra veckan men så gav det med sig - kommer det tillbaka äter jag mandlar och dricker mjölk, på så vis fick jag helt stopp på det förra gången jag var gravid! Mandlarna och mjölken gjorde underverker!
Kul att läsa allas tankar!!!:) verkar vara många med besvär, känner mig lite annorlunda som bara mår bra - otroligt tacksam för det, självklart, men är det så ovanligt? Flera här inne som bara mår bra? Känns tråkigt att så många av er har ont och mår illa och har det jobbigt!!!:/ men graviditeten tar ju slut och förhoppningsvis mår man bra igen efteråt!<3
Vaccin - nej, jag känner starkt för att inte vaccinera mig :/ låter kanske hemskt men.. Följer ändå magkänslan:/
Vagn - vi ska köpa kronans syskonvagn!:D i början kommer vi nog mest bära och använda sjal, men ser fram emot att använda vagnen sen med bebis och stora pojken:D
Fråga - någon som funderar på detta med att inte sova på rygg eller höger sida?