Inlägg från: Nystjärna |Visa alla inlägg
  • Nystjärna

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hoppas innerligt inte att förkylningen kommer sitta kvar. För så trött på detta. Haft det smått under en tid men nu är det 1 vecka sen näsan blev en kran ena stunden och täppt nästa och skall man gå med detta onda i halsen och hosta resten av tiden så vet jag inte vad jag gör. Halsen blir bara värre. Tycker det räcker att ha illamåendet som fortfarande ligger kvar och inte vill försvinna hit och denna jäkla foglossning som jag åkt på,sen behöva ha stödstrumpor hela tiden när man är vaken. Behöver inte lägga till mer saker känns det som :p men får väl se och hoppas på de bästa

• Nystjärna

Hej allihopa :) Idag var det besök till bm :) Allting så bra ut alla värden och så. Hon sa fortfarande inget om järntabletter så känns skönt och slippa de. Och att jag har kunnat minska lergigan compen även om jag fortfarande behöver de och postafen. Hon kände på magen och den var fin och bra och precis lagom. Hon fick sig en spark när vi skulle lyssna på bebis hjärtljud,hon hade svårt och hitta hjärtljuden först,för bebis rörde sig och sparkade så mycket. Började bli lite nervös men sen hitta vi de jättefint :) Mätte även magen för första gången och minns jag rätt så var det 24 Cm och jag är i vecka 23+4 idag. :) Så låg mitt på mittersta kurvan sa bm. Men är det någon som har koll på detta med SF-mått och de kurvorna? Hur mycket skall de öka och hur mycket skall de vara i en viss vecka? Minns så dåligt. Även gått upp i vikt vilket är skönt men rädd för jag skall gå upp massa då jag har konstant sötsug numera sen någon vecka tillbaka. Från min inskrivnings vikt så har jag gått upp totalt 5 kg nu,vilket min bm tyckte var bra och helt perfekt och i sin ordning. Och det kanske det är och med tanke på att jag gick ner i början och sedan bara stått still. Men så rädd för att de skall skena upp nu och bli massor. Hoppas ingen ta illa upp men har lite svårt för detta att gå upp massa,just se höga siffror på en våg. Väldigt jobbigt för mig och vet att de är för bebis skull så absolut att jag tänker banta. Men med dottern gick jag totalt upp ca 10 kg men kunde äta mindre och mådde sämre även om jag hade bättre tabletter. Men tänker liksom 5 kg nu och är "bara" i vecka 23+4,har ju ca 16 veckor kvar så känns inte som jag kommer hålla 10 kg denna gången. Skilde sig era första graviditet med andra,tre osv mycket? Både när det gäller vikt och SF-mått och hur stor magen blev? Hoppas ingen tar illa upp för de jag skriver för menar inget illa mot någon eller så. Men mina tankar och känslor bara

• Nystjärna
    aztec skrev 2015-12-18 21:53:46 följande:

Nystjärna!

Tror ditt SF-mått ska följa sig egen kurva, så du kommer nog se nästa gång hur den utvecklar sig.. Min följer sin kurva än så länge, över medel, med första barnet så låg jag på nedre sträcket så lite rädd för viktskillnaden ;) låg - 20% på tillväxt ul jag fick göra med första men fick en tjej på 3200 när hon kom ut, får se hur det blir med denna :) gick upp 8 med henne, just nu ligger jag på + 4 än så länge, får se hur det slutar, drog iväg i slutet på första. V 30 nu ;)

Jo det har du rätt i. :) Minns inte hur det var när jag väntade dottern. Men för mig jag låg på mitten då med. Men inte säker. Hon föddes ju 10 dagar innan bf och vägde 3190g och var 49 Cm lång så ingen jättebebis. Kändes alldeles lagom :) Så hoppas gärna att denna bebisen också ligger vid 3000-3500 g om man nu får önska :) men är lite rädd nervös och få en jättebebis. Ja vet inte varför men vart rädd för det sist också,men denna gången nästan mer för mig vet jag ju hur en förlossning känns och vad jag kan vänta mig. Så gjort lite mer rädd,nervös och osäker samtidigt som det känns tryggt och skönt på ett sätt med. Svårt och förklara hur jag menar men hoppas ni förstår. Nästa besök till bm är om 4 veckor så de kommer jag ju vara i vecka 27+ så blir intressant och se. Känns galet att säga/skriva att om bara fyrs veckor då vara inne i vecka 28,snart 30!! Vad hände där?! Hihi :)
  • Nystjärna
    Migas skrev 2015-12-21 20:32:43 följande:
    Skönt att slippa äta järntabletter, själv så får jag snällt fortsätta äta dem ett tag till för att hålla värdena stabilla. HB hade sjunkit lite, men järndepån hade ökat vilket var skönt  

Om jag minns rätt så tror jag att mellersta kurvan ligger på en cm per avslutad vecka. så om du är i vecka 23 (avslutade veckor) så är den omkring 23 cm och i vecka 27 omkring 27 cm. Så tror att en cm per vecka är en ganska stabil kurva. Låg i vecka 24+1 på 23 cm och idag i vecka 27+5 på 27 cm (så ligger en cm under avslutade vecka) och jag låg mitt på mittersta kurvan och följde min kurva exakt. Så en cm högre än avslutad vecka låter ju bra det också  

Jag hade i vecka 24+1 gått upp 4kg och nu i vecka 27+5 gått upp 7kg, så tror inte heller att jag kommer att hamna under 10kg, snarare runt 15kg om jag skulle gissa.  Hur många kg hade du gått upp i samma vecka med dottern? 

Förstår att du tycker det är jobbigt att gå upp mycket i vikt, det gör jag också men förhoppningsvis är det mesta bebis och allt runt omkring som väger, för det är ju ändå ingen extrem viktuppgång, och tror att du kommer att rasa det mesta på en gång ganska snart efter förlossningen. Själv har jag i dagsläget mera problem med att acceptera att man ser större ut än vikten, även om den också är jobbig. 
    Syoss skrev 2015-12-21 17:37:31 följande:

Hej på er! Gud så veckorna går fort! Iaf nu i december. Fattar inte att det är julveckan redan. Har ni det mesta fixat redan eller blir det stress nu sista dagarna? Vi har nog det mesta klart tror jag. Sambon är iväg och handlar nu och klapparna är klara det är lite sista minuten städning kvar, och matlagningen då, men annars är vi nog i fas så himla mysigt med jul tycker jag! 4åringen frågar efter tomten varje dag haha.

Imorgon förmiddag är det dags för barnmorskebesök! Första sen inskrivningen, så det ska bli spännande att se hur magen ligger på kurvan och få höra hjärtljuden var och lämnade prover förra veckan, så misstänker att jag blir tillsagd att börja med järntabletter. Är så trött hela tiden.

Tycker att december har gått fort från lucia och framåt och snabbare lär det väl förmodligen gå med alla helgdagar och klämdagar och känns konstigt att det redan bara är 10dagar kvar av 2015. 

Vi har alla julklappar klara, men har inte slagit in en enda, så måste fixa det imorgon eller på onsdag då vi ska fira med min familj redan på kvällen den 23:e. Städning och matlagningen blir det nog inte så mycket extra av heller då vi knappt kommer att vara hemma varken den 23, 24 eller 25 december. Tycker också att det är mysigt med jul, men hade gärna haft lite snö och några minusgrader än detta varma, blåsiga och mörka väder, får ingen riktig julkänsla överhuvudtaget  

Vad spännande och lycka till imorgon Själv var man på andra besöket idag sedan inskrivning och fick höra bebisen igen, det är så mysigt  
    Ja det är riktigt skönt att slippa järntabletterna. Men då stämmer det ganska bra för var ju i vecka 23+ 4 när jag var hos bm och måtte var då 24 Cm så känns väldigt bra :) med dottern minns jag inte alls,men mådde sämre med henne på ett sätt men bättre tabletter. Men försökt hitta hennes journal men inte lyckats. Men försöker tänka positivt kring vikten ändå. Tror och hoppas jag går ner snabbare denna gången. Dels bor vi på annat sätt denna gången så jag går mer,har hunden och som sagt en 2,5 åring att hålla koll på :) Så försöker att inte tänka för mycket på vikten eller oroa mig. Tar de som det blir helt enkelt :) Iallafall försöka :) dock har jag mer halsbränna denna gången. Men mild ändå. Får så jag känner av det och sitter mer i halsen än själva bröstkorgen. Så skall inte klaga för mycket.

Annars här så är förkylningen bättre och verkar gå åt rätt håll så hoppas verkligen det. :) När det gäller planering med jul så känns det som den knappt funnits detta året. Hihi. Men julklapparna är köpta dock har inte alls kommit än,vilket gör mig nervös. Men hoppas de sista kommer imorgon. Sen är det bara lite mat och små fix med städning som jag hoppas jag fixar trots väldigt ond foglossning. :( Skall fixa att jobba 15 timmar på onsdag också. Sen ledig i ett par dagar och hoppas att jobbet inte ringer med inbeodring eller så. Men får fint stöd och förståelse ifrån min chef ändå att jag inte orkar mer än det jag gör,knappt så jag orkar det ju. Men när det är kort om folk så är det ju :( Men risken är ju att jag blir sjukskriven jag med om jag måste jobba massa extra,när jag redan har svårt. Men får hoppas på det bästa. Men väldig skönt ändå med stöd och förståelse ifrån min chef,det är guld värt.

Hoppas ni andra mår bra och får en bra jul :)
  • Nystjärna

Bjuder på en bild på magen ifrån igår, vecka 25 (24+0) Den växer på känns det som. :) Iallafall kan inte dölja den längre,om jag inte har stora luftiga tunikor :p hihi
    Ha en bra dag alla :)

• Nystjärna

Vill passa på att önska er alla här inne en riktigt God Jul :) <3 Jag hoppas att ni alla får en riktigt bra och mysig jul :)

Den gravida kvinna är helt slut och nog ont överallt efter dagens 15 timmars pass,men nu är det gjort och jag har fått pussa på min dotter lite. Så nu skall jag lägga mig och försöka varva ner och sova lite. För imorgon är det julafton och då skall jag bara njuta av att få vara med min älskade familj och andra nära och kära :) <3

God natt

• Nystjärna

Hej allihopa :) Hur har ni det?

Här är allt bra. Varit extremt trött efter julen nu,så vart skönt med lite ledigt och bara ta det lugnt hemma. Igår hade jag en väldigt känslosamdag. Vet inte varför men kände mig så trött,nere och ledsen. Var orolig med,hade känt bebisen men inte lika starkt,tydligt och mycket som vanligt,men ändå känt. Men tror bebis låg vänd mot ryggen då det just var mer lugna,dämpande och svagare puffar och svepanden. Men sen på kvällen kom den flera ordentlig sparkar och puffar som även mannen kände flera st. :) Han har annars haft svårt att känna och varit osäker då bebis ofta blivit lugn och slutat sparka just när han lagt handen på magen. Så var riktgt mysigt :) <3 Dock märker man att bebis börjar ta plats. Känner ofta rörelser långt ner,mot underlivet så de kan kittla till och pirra och illa så antar att bebis kommer åt urinblåsan. Hihi väldigt speciell känsla. Sen kan jag känna hur den typ "krafsar" och så framförallt nere i höger ljumske men igår kunde jag även känna som en tryck upp mot revbenen,just revbenskanten och på vänster sida så känns som bebis ligger diagonalt :p men känns tidigt för bebis att trycka upp mot revbenen men kanske de inte är när den sträcker på sig. Har fått en del sparkar även nu på morgonen så mysigt,så känner mig ganska lugnt idag och mår bättre. Hoppas de sitter i hela dagen. Kände mig inte så här hormon påverkad när jag väntade dottern,men dock var jag konstant orolig med henne. Kan även känna av som lätt mensvärk i bland framförallt om jag känner mig stressad,vare sig jag måste stressa eller stressad inombords. Vet inte om de är sammandragningar eller växtvärk,någon som känner igen sig? Även illamåendet blir värre av stressen och ätit dåligt och sömn. Igår så kräktes jag på tom mage så inte direkt något som kom,men magen krampade :( sen mådde ganska dåligt hela dagen men kräktes inte mer ändå,trodde de var över men inte och bara några lergigan Comp kvar. Hoppas jag klarar mig på vanlig lergigan sen. Hoppas på det bästa bara. Går ju ändå in i vecka 26 imorgon. Förlåt för långt inlägg,ville bara skriva av mig lite :)

Idag väntas det lite jobb,men skall nog först försöka hinna med lite bus och mys ute i snön som kom i natt tillsammans med familjen :) <3

Ha en härlig dag alla och hoppas att ni mår bra :)

• Nystjärna
    saraaj skrev 2015-12-28 16:01:10 följande:

Hej!

Jag jobbar som personlig assistent, och har sökt om graviditetspenning från 1/2 vet dock inte om jag får den godkänd ännu. Tänkte höra med er om någon vet om man kan bli sjukskriven innan det, just för att de är väldigt tungt, med mycket lyfta,slita och dra vilket känns på en gång. Känner även att efter jag varit igång några timmar så blirbjag helt matt, och helt kallsvettig, könns även som jag fått en låsning i svanskotan och att de hygger till ibland så har svårt att gå, är i v27 nu. Så vet inte om jag klara att jobba tills 31/1 då det är väldigt långa dagar oxå, är det någon som vet om och vad man kan bli sjukskriven för innan graviditetspenningen ?

Hej.

Jag jobbar också som personlig assistent. När jag väntade dottern fick jag sjukskriva mig innan jag gick på graviditetspenning pga att de var så tungt och jag hade sjukt jobbig foglossning. Så det kan man allt bli,gäller att ha en läkare som lyssnar bara. Jag har denna gången sjukt jobbig foglossning också,men våra arbetsmoment är lite annorlunda så försöker verkligen kämpa mig igenom mina pass,men det är som du säger tungt och kämpigt. Framförallt med långa dagar. Är gråtfärdig ibland och helt slut dagen efter jag jobbat,den dagen går enbart åt till att återhämta mig. Jag hoppas så att jag får igenom min graviditetspenning och orka kämpa mig igenom mina pass tills jag kan gå hem. Går hem isåfall 10/2. Så skall försöka kämpa. Inte läge och sjukskriva sig nu heller då jag redan har en kollega som just nu är sjukskriven och inte vet när hon kommer tillbaka. Så får försöka hålla ut.
    Har du kontaktat och pratat med någon sjukgymnast eller med din chef om det finns något man kan göra för att underlätta lite för dig? Kram på dig
  • Nystjärna

Måste bara få gnälla av mig lite. Trodde igår att jag sträckte mig i höften eller fick en nerv i kläm. Men inte gått över och knappt kunnat sova för har inte kunnat vända mig i sängen. Idag har jag så sjukt ont,kunde knappt ta på mig kläder imorse för kunde inte lyfta framförallt ena benet. Kan inte gå eller stå,så står fel och får ännu mer ont i ryggen och höften är ännu värre och hela sidan upp till ryggen. Även andra höften börjat göra ont,men värst och höger sen framfogen och ljumskarna känns också smått och vet ju att ikväll känns det. Men vet inte vad jag skall göra,kan inte gå stå eller sitta för gör så ont :'( aldrig varit med om att ha såhär ont eller att höfterna vart så påverkad förra graviditeten. Vad skall jag/kan jag göra? Någon som har tips? Jobbar idag till kvällen,så sånt där långt pass. Tagit 2 st alvedon men gör ingen större skillnad. Hur skall jag fixa denna arbetsdag och de kommande tills jag förhoppningsvis kan gå hem..snälla alls tips mottages för att lindra eller kunna göra något som gör de bättre. Någon som känner igen detta?

• Nystjärna
    aztec skrev 2015-12-29 12:23:42 följande:
    Du får nog ringa dig sjuk och vila vila vila :/ hade du fått kontakt med sjukgymnasten?
    Jo det är väl inte så mycket mer och göra kanske. Kan knappt gå... Men känns verkligen inte läge för sjukskrivning nu inför nyår och en kollega som redan är borta. Sen min man som har semester och skall vara föräldrarledig. Vet inte hur jag skall göra. Jo varit hos sjukgymnasten och skall dit igen den 8 januari. Men vet inte hur mycket mer den kan göra. Bälte försöker jag ju använda men hjälper tyvärr inte och får bara ont/skav av det och övningarna har jag inte kunnat göra de sista för de gör ont. Vet inte vad de finns för mer alternativ. Försöker ju vila när jag kan men känns inte som de hjälper heller..,:( kan ju inte stå,gå eller sitta och igår när jag låg ner gjorde de med ont. Känns inte som alvedonerna jag tog förut gjorde någon direkt skillnad heller... :( åh önskar jag kunde gå hem bara.
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)