Jag har själv funderat mycket över detta då jag är gravid med första barnet och planerar barn tätt. Om jag blir gravid igen som jag hoppas kommer jag troligen vara hemma i tre år i ett svep med mina två barn. Sedan ska jag nog inte ha fler som det känns nu. Har inget karriäryrke men det är klart att jobbet kanske föredragit om jag kom tillbaka efter två år som avtalat. Så blir det dock troligen inte om jag lyckas bli gravid igen, för då kommer det barnet vara yngre än ett år när jag förväntades tillbaka och min man kan inte ta över föräldraledigheten tyvärr för han har ingen SGI. Jag kommer göra som jag tycker känns bäst för mig och barnen...
Jag vet inte hur det skulle lösa sig med passning av yngsta barnet om hen är max sex månader då, även om jag bara skulle jobba deltid. Min man kanske skulle kunna vara hemma en dag per vecka med lägsta FP och kanske att min pensionerade svärmor kunde ta en dag, men det blir ju ändå bara två arbetsdagar per vecka, möjligen tre om svärmor kan tänka sig två dagar (hon har tio mil att åka till oss så det kanske hon inte vill två dagar per vecka). Vet inte om jag skulle tycka det var värt allt jox för att kunna börja jobba halvtid när andra barnet är under halvåret gammal när jag inte ens har ett karriäryrke (är lärare). Jobbmässigt hade det nog varit enkelt att skära ned tjänsten till halvtid, men om jag får barn tätt har jag ju massa år att arbeta där sedan även om jag är hemma i tre år, förutsatt att arbetsplatsen fortsätter vara bra så att jag inte vill byta.