• Anonym (Anonym)

Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman

Hej!

jag har en 5årig dotter, hennes mamma och jag separerade när hon var 9 månader.

Från första början har jag fått kämpa med näbbar och klor för att hon ska få umgås och spendera tid med mig, sin pappa. när hon var mindre så fick jag "hota" med familjerätten för att ens få prova att ha henne övernattandes hemma hos mig, jag har fått åka kors och tvärs över stan för att få ha henne några timmar innan hon skulle hem igen, och det är ALLTID jag som har fått hämta och lämna.

Nu är hon 5år, jag har henne varje helg, en långhelg (fre-sönd) sen en korthelg, som ofta bara blir över dagen. sen blir det långhelg igen, osv. Det jag har velat från början är självklart att hon ska få vara med oss varannan vecka, men det har hennes kära mor satt stopp för. varje gång. för kanske ett halvår sen var hon inne i en period och var väldigt ledsen när det skulle nattas här, då drog mamman in på övernattningarna. Under den tiden så fick JAG hämta tidigt på morgnarna och skjutsa hem på eftermiddarna. Senaste månaderna har det gått jättebra, jag har en sambo, som har en tös som är ett 1år yngre, dottern och hon leker som systrar, dom har jättekul ihop, delar rum, somnar lätt i våningssängen, det är aldrig nåt pip, ledsna miner eller att hon vill hem till mamma.

Nu var tanken att vi skulle öka på övernattningen en dag, (en dag, efter 5år..)
    Förslag vi diskuterad var Torsdag till söndag, eller fredag till måndag. jag och sambon kände att torsdag till söndag passar mycket bättre för oss, samt att lilltjejen får en extra nattning hos oss, måndagen försvinner ju igentligen då vi båda jobbar, och måste lämna hos mamman.

Dock så tvärvägrar mamman torsdag-söndag helt plötsligt, för att det inte passar med hennes arbetstider.. hon är inte LEDIG på fredagen, så då måste dottern gå på dagis....?!? väääldigt långt från ett rimligt skäl enligt mig, fast vem vet, det kanske är förklädda häxor på dagiset, som äter barn? I det läget ringde jag familjerätten för att boka ett samarbetssamtal, för nu får det fan räcka! i samma veva så bestämde vi (hon) att dottern får sova hos oss 3 nätter i stöten nu under semestern, fast när "förhandlingarna" fallerade för helgerna så bestämde hon på egen hand att hon bara får sova hos oss två nätter..

mamman säger att dottern inte vill sova fler nätter, det tycker jag är så jävla lågt, att låta en 5-åring behöva ta det beslutet, det ska inte vara några konstigheter, Nu ska du hem till pappa, det räcker. När hon är hos oss så frågar hon alltid varför hon ska åka till mamma efter två nätter.

Enligt min mening bryter hon mot lagen då hon förvägrar dottern att träffa oss, lagligt sett har dottern all rätt i världen att vara hos oss halva tiden, eller har jag fel? kommer ta kontakt med en advokat nästa vecka, för att stämma henne för brott mot dotterns umgängesrätt med oss, om inte samarbetssamtalet ger nåt, vilket jag känner på mig att det inte kommer göra. Jag kommer lägga ett förslag, torsdag till söndag, och en dag till varannan månad tills vi har halva tiden var. Då får hon välja, eller bli kallad till tingsrätten.

Är det nån som har varit i en liknande situation som kan ge lite tips och råd? Eller hur det går till när man kommer så långt så man stämmer?

Tala med henne privat går inte, dom lever i sin lilla bubbla med ny gubbe och en halvbror till min dotter.

Kan tillägga att vi lever ett uppstyrt och bra liv, inget alkohol eller droger, vi håller igång och tränar, vi bor i radhus i ett fint område, och är aldrig dömda eller misstänkta för nåt fuffens.

en sak till, nu på söndag ska dom faktiskt köra dottern för första gången på 5 år. kors i taket!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-11 10:32
    Vi har gemensam vårdnad sen hon föddes och bor i samma stad, ca 7 minuter med bil, så det är inget problem, nu har jag försökt få tag på henne i 3 dagar för att försöka få reda på hur hon har tänkt resten av semestern, eftersom hon har bestämt att dottern bara får sova här 2 nätter..

vad menar ni med Allvarligare problem om man stämmer för växelvis boende?
    vi är väldigt uppstyrda utan massa skräp i bagaget, fasta jobb, fint och barnvänligt boende osv.
    vi har ett möte inbokat på familjerätten som sagt, ska jag prata med en advokat innan, eller ska jag vänta till efter mötet? om det nu mot förmodan skulle ge nåt..
  • Svar på tråden Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman
  • Anonym (Mamma)

Det är så tragiskt när mammor använder barnen som sin egendom. Jag förstår att ditt ex inte ville att barnet skulle sova hos dig när hon var liten, men nu när hon är 5 år, förstår jag inte alls. Hon borde vara glad att hennes dotter har en pappa som vill vara pappa! 

• sextiotalist

Fortsätt kämpa.

Men det finns ingen lag som säger att ett barn ska bo halva tiden hos föräldrarna.

Många blandar ihop gemensam vårdnad och boende. Att föräldrar har gemensam vårdnad innebär inte att de har varannan vecka och delad vårdnad finns inte juridiskt.

Det lagen säger är att barnet har rätt till umgänge med sina föräldrar

• sextiotalist

Fortsätt kämpa.

Men det finns ingen lag som säger att ett barn ska bo halva tiden hos föräldrarna.

Många blandar ihop gemensam vårdnad och boende. Att föräldrar har gemensam vårdnad innebär inte att de har varannan vecka och delad vårdnad finns inte juridiskt.

• Anonym (bangana)

Tråkig läsning TS

Vi börjar med VV (varannan vecka)
    Det är inget du kan stämma för, TR (Tingsrätten) kan inte döma för VV, endast gemensam vårdnad.

Satsa på Familjerätten så ni får någon form av överenskommelse. 

Dock kan du räkna med att VV tar slut i åldern 13-14 år. De flesta barn(inte alla) börjar krångla där och blir trötta på att leva med två hem och en resväska. De tröttnar helt enkelt på "luffar" livet.

Men jag förstår din frustration och till viss del också den maktlöshet du kan känna över situationen att modern bestämmer och underförstått i samhället så är barnen också moderns ägodel. 

Sök hela tiden samförstånd och samarbetslinjen. Dokumentera hela tiden när modern krånglar. Det kan du ha nytta av om du tvingas stämma för hela baletten i TR. Har modern ingen samarbetsvilja eller sysslar med någon form av umgängessabotage. Så kan det kosta henne allt.

Men först. Familjerätten och försök lösa det där. Se till att få allt reglerat i en överenskommelse. Så även när det gäller storhelger som jul, nyår eller midsommar.
    Tänk också på att VV innebär att någon av er kommer att få en majoritet av loven sen. Det har sina för och nackdelar. Så tänk efter om både här och nu. Men även för framtiden. Dottern är 5 och med barn så smäller tiden bara iväg och helt plötsligt ska de börja skolan.

Förutsätter att ni har gemensam vårdnad. Annars är VV uteslutet.

Samt tänk hela tiden på att barnets umgänge med dig är inte din rätt. Det är barnets rätt och det är barnets rätt du ska försvara. Skillnad om du tänker efter.

När det gäller hur barnet är och allt det. Du har bästa resursen hemma, genom din sambo. Samt att ni måste verkligen prata öppet och ärligt med varandra om situationen och hela utvecklingen inom ert förhållande.. Din sambo måste få känna sig delaktig i det hela. Ni är ett team!!

• Anonym (bangana)
    sextiotalist skrev 2015-07-11 08:39:47 följande:

Fortsätt kämpa.

Nog en av de vanligaste missförstånden som finns. Att blanda samman gemensam vårdnad och växelvis boende.

Annars säger jag också, kämpa på!
  • annasv1980

Kämpa! Varför är det ALLTID mammor som beter sig så omoget och själviskt? Jag skäms för att vara kvinna.

• Kriya

Men fy som du och din dotter har haft det. Med denna mamma gäller bara två saker - antingen behöver du en dom eller ett skriftligt avtal, som reglerar umgänge och boende. Det verkar ju inte fungera alls att ha muntliga avtal med henne.

Dessutom behandlar mamman dottern som en trasdocka, som får rätta sig efter mammans nycker och adhoc-beslut om umgänge. Eftersom du haft regelbundet umgänge med övernattningar tror jag inte det blir något problem att i vart fall få domstolen att besluta om umgänge t ex varannan onsdag-söndag + minst 4 veckors semesterumgänge, vartannat skollov, varannan jul, varannan nyårshelg etc. Vidare kan domstolen bestämma var hämtning och lämning ska ske, kanske lämpligen vid barnets förskola.

Om mamman hävdar att ni har stora samarbetsproblem och inte godtar växelvis boende, dvs varannan vecka är det ganska svårt att få igenom den saken i domstolen. Då finns till och med risk för en vårdnadsstrid. Å andra sidan kan då rätten komma fram till att du är den förälder som bäst tillgodoser barnets rätt till umgänge med båda föräldrarna och tillerkänner dig boende och vårdnad.

Jag tycker att du kan slopa familjerätten, med den historia du har med denna orättvisa kvinna. Det tar bara värdefull tid och leder inte någon vart om man inte är hyfsat överens i sak. Skaffa en advokat och få ordning på torpet. Bättre att en domare i domstolen bestämmer än att mamman ska leka domare, tycker jag.

• Kriya
    Anonym (bangana) skrev 2015-07-11 08:43:59 följande:

Tråkig läsning TS

Vi börjar med VV (varannan vecka)
    Det är inget du kan stämma för, TR (Tingsrätten) kan inte döma för VV, endast gemensam vårdnad.

Jo, tingsrätten kan döma till växelvis boende. 

Om ts anlitar en advokat kan de lägga upp olika strategier för att få till stånd ett utökat umgänge och boende. Det kan t ex vara att ts i första hand yrkar om ensam vårdnad och stadigvarande boende och i andra hand yrkar om växelvis boende, för att lägga press på motparten och 'takhöjd' i förhandlingen. 
  • Anonym (G.)

Kriya och bangana svamlar tyvärr. Det är relativt lätt att få 50/50 om inte det föreligger något allvarligare problem. Att mamman är dum i huvudet är inte ett hinder t ex. Stäm helt enkelt. Jag kan sätta en tusenlapp på att barnets mor kommer ge med sig dagarna innan förhandling.
    Se till att få med allt; jul, påsk, sommarlov. Allt som kan stridas om så har ni det på papper och kan minimera alla konflikter.
    Om du inte stämmer för 50/50 utan för längre helger ska du vara medveten om att du inte kan få helgen som det passar dig bara för att du har barnet mindre. Rätten kommer ta hänsyn även till modern, så det är inte alls säkert att du tillerkänns just fredagar.

• Kriya
    Anonym (G.) skrev 2015-07-11 09:31:04 följande:

Kriya och bangana svamlar tyvärr. Det är relativt lätt att få 50/50 om inte det föreligger något allvarligare problem. Att mamman är dum i huvudet är inte ett hinder t ex. Stäm helt enkelt. Jag kan sätta en tusenlapp på att barnets mor kommer ge med sig dagarna innan förhandling.
    Se till att få med allt; jul, påsk, sommarlov. Allt som kan stridas om så har ni det på papper och kan minimera alla konflikter.
    Om du inte stämmer för 50/50 utan för längre helger ska du vara medveten om att du inte kan få helgen som det passar dig bara för att du har barnet mindre. Rätten kommer ta hänsyn även till modern, så det är inte alls säkert att du tillerkänns just fredagar.

Självklart är det lätt att få vv om det inte föreligger allvarligare problem. Det är dock vanligt att motparter som inte vill ha vv hävdar att det föreligger allvarliga problem. Slutade arbeta med barnmål för några år sedan, men åren innan dess har jag varit ombud i ca 200 rättegångar om vårdnad, boende o umgänge, så helt och hållet svamlar jag inte. Verkligheten i domstolen är helt annorlunda än man kan läsa sig till på nätet.
Svar på tråden Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman