Hej!
jag har en 5årig dotter, hennes mamma och jag separerade när hon var 9 månader.
Från första början har jag fått kämpa med näbbar och klor för att hon ska få umgås och spendera tid med mig, sin pappa. när hon var mindre så fick jag "hota" med familjerätten för att ens få prova att ha henne övernattandes hemma hos mig, jag har fått åka kors och tvärs över stan för att få ha henne några timmar innan hon skulle hem igen, och det är ALLTID jag som har fått hämta och lämna.
Nu är hon 5år, jag har henne varje helg, en långhelg (fre-sönd) sen en korthelg, som ofta bara blir över dagen. sen blir det långhelg igen, osv. Det jag har velat från början är självklart att hon ska få vara med oss varannan vecka, men det har hennes kära mor satt stopp för. varje gång. för kanske ett halvår sen var hon inne i en period och var väldigt ledsen när det skulle nattas här, då drog mamman in på övernattningarna. Under den tiden så fick JAG hämta tidigt på morgnarna och skjutsa hem på eftermiddarna. Senaste månaderna har det gått jättebra, jag har en sambo, som har en tös som är ett 1år yngre, dottern och hon leker som systrar, dom har jättekul ihop, delar rum, somnar lätt i våningssängen, det är aldrig nåt pip, ledsna miner eller att hon vill hem till mamma.
Nu var tanken att vi skulle öka på övernattningen en dag, (en dag, efter 5år..)
Förslag vi diskuterad var Torsdag till söndag, eller fredag till måndag. jag och sambon kände att torsdag till söndag passar mycket bättre för oss, samt att lilltjejen får en extra nattning hos oss, måndagen försvinner ju igentligen då vi båda jobbar, och måste lämna hos mamman.
Dock så tvärvägrar mamman torsdag-söndag helt plötsligt, för att det inte passar med hennes arbetstider.. hon är inte LEDIG på fredagen, så då måste dottern gå på dagis....?!? väääldigt långt från ett rimligt skäl enligt mig, fast vem vet, det kanske är förklädda häxor på dagiset, som äter barn? I det läget ringde jag familjerätten för att boka ett samarbetssamtal, för nu får det fan räcka! i samma veva så bestämde vi (hon) att dottern får sova hos oss 3 nätter i stöten nu under semestern, fast när "förhandlingarna" fallerade för helgerna så bestämde hon på egen hand att hon bara får sova hos oss två nätter..
mamman säger att dottern inte vill sova fler nätter, det tycker jag är så jävla lågt, att låta en 5-åring behöva ta det beslutet, det ska inte vara några konstigheter, Nu ska du hem till pappa, det räcker. När hon är hos oss så frågar hon alltid varför hon ska åka till mamma efter två nätter.
Enligt min mening bryter hon mot lagen då hon förvägrar dottern att träffa oss, lagligt sett har dottern all rätt i världen att vara hos oss halva tiden, eller har jag fel? kommer ta kontakt med en advokat nästa vecka, för att stämma henne för brott mot dotterns umgängesrätt med oss, om inte samarbetssamtalet ger nåt, vilket jag känner på mig att det inte kommer göra. Jag kommer lägga ett förslag, torsdag till söndag, och en dag till varannan månad tills vi har halva tiden var. Då får hon välja, eller bli kallad till tingsrätten.
Är det nån som har varit i en liknande situation som kan ge lite tips och råd? Eller hur det går till när man kommer så långt så man stämmer?
Tala med henne privat går inte, dom lever i sin lilla bubbla med ny gubbe och en halvbror till min dotter.
Kan tillägga att vi lever ett uppstyrt och bra liv, inget alkohol eller droger, vi håller igång och tränar, vi bor i radhus i ett fint område, och är aldrig dömda eller misstänkta för nåt fuffens.
en sak till, nu på söndag ska dom faktiskt köra dottern för första gången på 5 år. kors i taket!
Vi har gemensam vårdnad sen hon föddes och bor i samma stad, ca 7 minuter med bil, så det är inget problem, nu har jag försökt få tag på henne i 3 dagar för att försöka få reda på hur hon har tänkt resten av semestern, eftersom hon har bestämt att dottern bara får sova här 2 nätter..
vi är väldigt uppstyrda utan massa skräp i bagaget, fasta jobb, fint och barnvänligt boende osv.
vi har ett möte inbokat på familjerätten som sagt, ska jag prata med en advokat innan, eller ska jag vänta till efter mötet? om det nu mot förmodan skulle ge nåt..