• Kriya

Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman

Men fy som du och din dotter har haft det. Med denna mamma gäller bara två saker - antingen behöver du en dom eller ett skriftligt avtal, som reglerar umgänge och boende. Det verkar ju inte fungera alls att ha muntliga avtal med henne.

Dessutom behandlar mamman dottern som en trasdocka, som får rätta sig efter mammans nycker och adhoc-beslut om umgänge. Eftersom du haft regelbundet umgänge med övernattningar tror jag inte det blir något problem att i vart fall få domstolen att besluta om umgänge t ex varannan onsdag-söndag + minst 4 veckors semesterumgänge, vartannat skollov, varannan jul, varannan nyårshelg etc. Vidare kan domstolen bestämma var hämtning och lämning ska ske, kanske lämpligen vid barnets förskola.

Om mamman hävdar att ni har stora samarbetsproblem och inte godtar växelvis boende, dvs varannan vecka är det ganska svårt att få igenom den saken i domstolen. Då finns till och med risk för en vårdnadsstrid. Å andra sidan kan då rätten komma fram till att du är den förälder som bäst tillgodoser barnets rätt till umgänge med båda föräldrarna och tillerkänner dig boende och vårdnad.

Jag tycker att du kan slopa familjerätten, med den historia du har med denna orättvisa kvinna. Det tar bara värdefull tid och leder inte någon vart om man inte är hyfsat överens i sak. Skaffa en advokat och få ordning på torpet. Bättre att en domare i domstolen bestämmer än att mamman ska leka domare, tycker jag.

• Kriya
    Anonym (bangana) skrev 2015-07-11 08:43:59 följande:

Tråkig läsning TS

Vi börjar med VV (varannan vecka)
    Det är inget du kan stämma för, TR (Tingsrätten) kan inte döma för VV, endast gemensam vårdnad.

Jo, tingsrätten kan döma till växelvis boende. 

Om ts anlitar en advokat kan de lägga upp olika strategier för att få till stånd ett utökat umgänge och boende. Det kan t ex vara att ts i första hand yrkar om ensam vårdnad och stadigvarande boende och i andra hand yrkar om växelvis boende, för att lägga press på motparten och 'takhöjd' i förhandlingen. 
  • Kriya
    Anonym (G.) skrev 2015-07-11 09:31:04 följande:

Kriya och bangana svamlar tyvärr. Det är relativt lätt att få 50/50 om inte det föreligger något allvarligare problem. Att mamman är dum i huvudet är inte ett hinder t ex. Stäm helt enkelt. Jag kan sätta en tusenlapp på att barnets mor kommer ge med sig dagarna innan förhandling.
    Se till att få med allt; jul, påsk, sommarlov. Allt som kan stridas om så har ni det på papper och kan minimera alla konflikter.
    Om du inte stämmer för 50/50 utan för längre helger ska du vara medveten om att du inte kan få helgen som det passar dig bara för att du har barnet mindre. Rätten kommer ta hänsyn även till modern, så det är inte alls säkert att du tillerkänns just fredagar.

Självklart är det lätt att få vv om det inte föreligger allvarligare problem. Det är dock vanligt att motparter som inte vill ha vv hävdar att det föreligger allvarliga problem. Slutade arbeta med barnmål för några år sedan, men åren innan dess har jag varit ombud i ca 200 rättegångar om vårdnad, boende o umgänge, så helt och hållet svamlar jag inte. Verkligheten i domstolen är helt annorlunda än man kan läsa sig till på nätet.
  • Kriya

... dessutom spelar geografin in för möjligheten att få vv. Föräldrarna får inte bo för långt från varandra, pappan bör bo ganska nära skola och kompisar. Vet inte hur det ligger till med den saken i ts fall?

• Kriya
    Anonym (G.) skrev 2015-07-11 09:48:44 följande:
    "Om mamman hävdar att ni har stora samarbetsproblem och inte godtar växelvis boende, dvs varannan vecka är det ganska svårt att få igenom den saken i domstolen."
    Nej jag tror dig inte när du säger att du arbetat med barnmål. Citerade ovan är så dumt så det kan inte komma från nån som har koll på läget.
    Genomgående i mål om växelvis boende finns två huvudsakliga svårigheter
    1. Stora konflikter mellan föräldrarna talar emot växelvis boende
    2. Stora geografiska avstånd minskar barnets möjligheter kamratkontakter, aktiviteter m m

... och så är det, hur dumt du än tycker att det låter.
  • Kriya
    kenneth768768 skrev 2015-07-11 10:12:09 följande:

Men om man får göra lite som man vill, måste det ju gälla även pappan. Dvs pappan kan börja ha barnet 80% av tiden och obstruera vid överlämningar, precis som mamman gör? Eller tar det hus i helvete då, om mamman får smaka sin egen medicin?

Är det inte bara att säga "nej nu är det jag som har henne nästan hela tiden", eftersom det inte är reglerat?

Nja, om barnen är folkbokförda hos mamman har hon i praktiken 100 % av boende och umgänge, tills dom eller avtal ändrar på den saken.

... Sedan brukar ju inte föräldrar inte utnyttja det hur som helst, vilket tyvärr mamman gör. Barnet har ju de facto umgängesrätt med pappan, men det är ju svårt att verkställa eller hävda exakt när, var och hur när det inte finns något skriftligt och ingen moral hos mamman.
  • Kriya
    Anonym (Dd) skrev 2015-07-11 10:25:40 följande:
    Så en mamma som vägrar samarbeta får rätt till sitt barn heltid? Sjukt! Stackars barn med dessa morsor som förövar deras rätt att vara lika mkt hos sin pappa!
    Tyvärr så kan det bli så i vissa fall - dvs, om mamman bevisar att samarbetsproblemen är av oöverstiglig art kan hon i värsta fall både få ensam vårdnad och huvuddelen av boende/umgänge. Detta kan ske även om rätten inser att samarbetsproblemen beror på henne, om rätten samtidigt anser att det vore för traumatiskt för barnet att flytta över till pappan. :(

... nu tror jag dock inte den risken är jättestor i ts fall, eftersom han haft så mycket helgumgänge och de har de facto samarbetat i någon mån. Så han har nog ganska goda chanser att barnet får vara mycket mer hos honom i framtiden. Det är svårare när en förälder helt har lagt beslag på barn och man ska försöka ändra i umgänget.
  • Kriya
    Men jösses, sluta svara, du har ju ingen som helst koll!! Alla barn är folkbokförda nånstans, det påverkar inte öht boendet, 100%?? Nej, även barn som bor 50/50 är folkbokförda hos den ena föräldern!
    När en helt ny tvist hamnar i domstolen om umgänge och boende är utgångsläget alltid - hos vem är barnen folkbokförda just nu? Endast den som inte har barnen folkbokförda hos sig kan yrka om umgänge och boende, eftersom den andra, dvs boföräldern redan har 100% umgänge och boende (tills det finns dom eller avtal som stipulerar annat). Det jag diskuterar är alltså de processrättsliga verkningarna som kan uppstå när avtal eller dom saknas och när 'folkbokföringsföräldern' obstruerar umgänget. Då är det ofta svårt för andra föräldern att verkställa utlämning av barnet. Du pratar om något annat tror jag, vet dock inte vad?
  • Kriya
    sextiotalist skrev 2015-07-11 11:07:37 följande:
    Jag blandar inte ihop vårdnad och boende. Jodå detta försökte min sambo förklara för sitt ex också. Han försökte få igenom växelvist boende och hade gemensam vårdnad (tillägga att de är vuxna nu). Men det finns en stor skillnad. Underhåll
    Det är uppenbart att du inte blandar ihop vårdnad och boende, tycker jag :)
  • Kriya
    Anonym (bangana) skrev 2015-07-11 13:52:20 följande:

Jag tänker dock allt fortsätta snurra

Vårdnad är en sak. Antingen så är det enskild vårdnad eller så är det gemensam vårdnad eller i undantagsfall så har staten övertagit vårdnadsansvaret.

I lagen om barns boende så finns det boendeförälder och umgängesförälder. Detta styrs av var barnet är skrivet. Exempelvis så kan en boendeförälder trots VV fällas för umgängessabotage. Vilket en umgängesförälder ej kan.

En boendeförälder kan inte bli skyldig att betala under håll, vilket en umgängesförälder kan bli. Dock i normala fall så utgår inte underhåll om det är VV. Det jämkas och man förväntar sig att är det VV så kan föräldrarna samarbeta.

I lagen finns inte VV, det finns en rekommendation från Socialstyrelsen. Sen 2006 och den stora vårdnads och umgänges omläggningen så är det inte/ej tillåtet för TR att döma till VV.
    Man resonerar på följande vis. För att kunna döma till VV så krävs det att föräldrarna har sådan samarbetsförmåga att de nästan vore gifta, Är man det så behöver man inte vända sig till domstol.
    Efter 2006 så infördes detta successivt i TR. Med en eftersläpning på nästan två år.
    Det finns några moderna fall dock från TR om VV. Men omständigheterna om dessa är tyvärr inte anpassningsbara i de flesta fall.

Man får vända sig till Familjerätten för VV och avtalet där blir lika bindande som ett utslag i TR..

PS
    TS
    Vänd dig till familjerätten i första skedet och om du mot förmodan hamnar i TR så begär att TR ska förordna parterna till Familjerätten. Så kommer du att visa på att du är inte konfliktdrivande,
    DS

Ang växelvis boende 
    Jag förstår inte var du läst att domstolarna inte kan utdöma växelvis boende. I så fall gör domstolarna fel varje dag och har även dömt fel i flera av målen jag har varit ombud i. Ett bra exempel är färska Hovrättsmålet T 3040-14, där det kom dom nu i juni 2015. Då hade Kalmar tingsrätt först utdömt växelvis boende, då de ansåg att samarbetsproblem i och för sig förelåg, men att det ensidigt berodde på modern, och att hon borde/skulle kunna bidra till ett samarbete så att växelvis skulle fungera. Domen överklagades och ändrades i Göta Hovrätt som ansåg att modern inte ensam kunde lastas för samarbetsproblemen - som de ansåg gjorde det olämpligt med vv-boende. Så de ändrade tingsrätten dom så att pappan bara fick umgänge on-sönd varannan vecka.

Domstolen kan utdöma 'hela skalan' allt från noll umgänge, till 5 min umgänge, till umgänge via videolänk eller telefon, umgänge med kontaktperson, umgänge två dagar per vecka o s v - till växelvis boende eller slutligen upp till stadigvarande boende. Denna 'skala' av oändliga möjliga umgänges och boendealternativ står inte explicit angivna i föräldrabalken, utan regleras mer diffust i 6:2 a §.

Ang underhåll
    I övrigt så har praxis angående underhåll vid växelvis boende ändrats, så att det numera är möjligt att yrka om underhåll även vid växelvis boende.
  • Kriya
    BioBonus skrev 2015-07-11 15:02:08 följande:

Vi har fått vv genom TR trots avstånd på över 4 mil mellan föräldrarna.

Det var intressant. 4 mil är i och för sig bara ca 40 min med bil, men ändå en liten bit mellan bostäderna. Ligger skola geografiskt någonstans mittemellan er eller har den ena av er 4 mil att skjutsa till skola?
Svar på tråden Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman