Min 5-åring får inte bo hos oss halvtid för mamman
Men fy som du och din dotter har haft det. Med denna mamma gäller bara två saker - antingen behöver du en dom eller ett skriftligt avtal, som reglerar umgänge och boende. Det verkar ju inte fungera alls att ha muntliga avtal med henne.
Dessutom behandlar mamman dottern som en trasdocka, som får rätta sig efter mammans nycker och adhoc-beslut om umgänge. Eftersom du haft regelbundet umgänge med övernattningar tror jag inte det blir något problem att i vart fall få domstolen att besluta om umgänge t ex varannan onsdag-söndag + minst 4 veckors semesterumgänge, vartannat skollov, varannan jul, varannan nyårshelg etc. Vidare kan domstolen bestämma var hämtning och lämning ska ske, kanske lämpligen vid barnets förskola.
Om mamman hävdar att ni har stora samarbetsproblem och inte godtar växelvis boende, dvs varannan vecka är det ganska svårt att få igenom den saken i domstolen. Då finns till och med risk för en vårdnadsstrid. Å andra sidan kan då rätten komma fram till att du är den förälder som bäst tillgodoser barnets rätt till umgänge med båda föräldrarna och tillerkänner dig boende och vårdnad.
Jag tycker att du kan slopa familjerätten, med den historia du har med denna orättvisa kvinna. Det tar bara värdefull tid och leder inte någon vart om man inte är hyfsat överens i sak. Skaffa en advokat och få ordning på torpet. Bättre att en domare i domstolen bestämmer än att mamman ska leka domare, tycker jag.