• Anders 386

Vems är problemet?

sextiotalist skrev 2015-06-30 09:29:27 följande:
    Är det bara när det gäller sex du blir frustrerad när dina förväntningar inte upplevs.
    Men jag vidhåller, man har inte rätt att bli frustrerad på någon annan, när man skapat förväntningar för sig själv
    Och när du vet att det inte fungerar, varför fortsätter du då?
    Kan du verkligen styra dina känslor så att du aldrig blir besviken är det ju skitbra. Ett liv utan förväntningar kanske är bra, jag vet inte.
    Men jag fungerar inte så. Om alla fungerade så skulle ju livet vara jätteenkelt, då skulle det inte finnas några krig. Skrattande

Om TS bara lägger ner sina förväntningar på sex så blir han ju nöjd. Alla nöjda alltså... även utan sex... Solig

• Anders 386
    traveler skrev 2015-06-30 10:32:20 följande:

Det känns som att det här verkligen är ett i-landsproblem:) Undra hur mycket man pratar om sånt här i tredje världen

Jag tror det är ett problem som varit och är i alla tider och alla kulturer. Men det diskuteras sällan öppet, därför ser det ut som det inte existerar.

Förr var det förstås ett mycket större problem eftersom samlag ofta resulterade i barn. Jag tror att det var ett helvete för många kvinnor förr, dom ville inte ligga eftersom dom inte ville få fler barn. Men eftersom mannen hade makten och religionen på sin sida så blev kvinnan tvungen att ställa upp på sex. Min egen farmor är ett bra exempel på det. Elva barn och en make som tyckte att preventivmedel var en synd.

• Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 10:41:11 följande:
    Det är ett i-landsproblem. Problemet är för att vi genom den mediavärld vi möter säger att vi ska ha ett sexliv som ger oss allt.
    Den sexuella driften (inget grundläggande fysiskt behov som vi behöver för vår överlevnad) är för att vi ska bli fler, inte för att vi ska ha tre timmars lekstund i sänghalmen med diverse tillbehör.
    Sedan finns detta med närhet och bekräftelse, att känna sig bekräftad om sin kvinnas stora kärlek genom att kvinnan blir kåt på honom är ett konstruerat problem, i sig konstruerat genom delvis de normer som finns i samhället,
    Nej, jag är ganska säker på att stenåldernsmänniskan inte hade det problemet, inte heller sprang stenåldermannen omkring och jagade nya kvinnor hela tiden. Det fanns nog varken tid, energi eller möjligheten till det. Fokus var nog att se till att det fanns föda hemma, se till att flocken blev mätta och att man överlevde till dagen därpå. Sedan hade man lite sex då och då när man hade lust
    När jag läser det här inlägget förstår jag varför vi har så olika åsikter.
    Helt klart har du aldrig upplev en så stark sexdrift som är vardag för mig och många andra. Du har sex mer "för nöjes skull" medan många andra har ett oerhört stort behov som liksom bara ropar efter att tillgodoses. Och ett behov som får oss att må dåligt om vi inte lyckas...
    Vet inte om det handlar om manligt/kvinnligt eller om det är mer individspecifikt?

• Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 11:54:25 följande:
    Det stämmer. Men min sambo har hög sexdrift. Men eftersom han vet att jag älskar honom. Har klivit ur min bekvämlighetsbubbla så behöver han inte ha den ständigt sexuella bekräftelsen.

Personligen tror jag att det beror på att han är trygg i sig som person och han är trygg i sina känslor för mig och att vi har en öppen kommunikation.

Han har aldrig tjatat till sig sex. Har jag inte velat så har han sagt att han älskar mig, kramat om mig. Jag kan garantera att det har gjort att man bjuder till själv.

Mitt ex tillämpade tjatsex och till slut var min lilla sexlust helt borta och till slut hade han inte heller sin flickvän kvar
    Det kan jag förstå att han inte tjatat, med sex en eller två gånger i veckan uppkommer aldrig det problemet.Skrattande

Men frågan är ju vad som skulle hända om du inte hade lust på tre månader?
    Fortfarande öppen kommunikation och din man skulle naturligtvis inte bli besviken eller??Solig 

• Anders 386
    HäckHäxan skrev 2015-06-30 13:30:35 följande:
    ..........

Det är inte min partners fel om jag byggt förväntningar i mitt huvud för hur tex vår kväll skall vara och det inte blir som jag fantiserat ihop alls. Sånt får man liksom bara ta och sortera ut inom sig själv ibland kanske ihop med partnern men inte få det viset att man belastar partnern för det utan mer surt shit happens, kan vi kramas lite så jag får tröst för min spruckna illusion, tack snälla.
    Javisst vore det jättebra om alla kunde ta det så lätt..  Det är väl självklart!
    Alla vet väl rent logiskt att man aldrig borde vara sur eller arg eller ledsen - men tyvärr funkar det inte så på alla. Jag funkar inte så även om jag skulle vilja.

Ni som fixar att inte visa era sina känslor tror att det är enkelt eftersom ni kan - men ni fattar inte att alla inte är som ni. Det är ett typiskt misstag att den som är på ett visst sätt inbillar sig att alla kan välja samma väg som er. Men så ser inte verkligheten ut. Vi är alla skapta olika.
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 13:51:40 följande:
    Läste du artikelserien som man länkade till.
    OK, du visar att du blir sur när omgivningen inte lever upp till dina förväntningar, då frågar jag dig än en gång. Är det bara när det gäller sex eller är det i arbetslivet, bland vänner också.

Det är fortfarande inte frågan om att inte visa sina känslor, det är lära sig hantera sina känslor, framför att viljan att hantera sina känslor.

Jag tycker du ger dig rätten att straffa en omgivning som inte lever upp till dina förväntningar.
    Jag fattar nog inte riktigt resonemanget? Ska man visa sina känslor eller ska man inte visa sina känslor?
    För min del tycker jag att min partners känslor är ett jätteviktigt verktyg i vårt samliv. Jag vill att hon ska visa sig besviken när hon blir besviken, och jag vill att hon ska bli arg när jag gjort något som inte passar henne. Jag läser av hennes känslor och försöker anpassa mig efter dom. Känslorna är ett jätteviktigt kommunikationsmedel, lika viktigt som ord. Att försöka bita ihop och dölja sina känslor tror jag är ett misstag, det kan skapa missförstånd. Jag vill veta hur min partner känner.
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 14:20:37 följande:
    Tja, då skulle du nog inte fixa att leva med mig. Jag kan förvisso bli arg, ledsen etc, men jag är som ett djur, jag drar mig undan.
    Och en sak är säkert, om du hade haft det sättet du har gentemot mig, då hade du inte fått komma i närheten av mig.
    Personer som tar ut sin ej upplevde förväntningar och tjurar eller blir arga, de undviker jag. Var ju tillsammans med en sådan man innan och jag kan nog säga att i slutet avskydde jag honom och får taggarna ut direkt om jag möter en sådan person IRL

Men med facit i hand, min sambos sätt att hantera detta fungerade uppenbarligen, fungerar ditt sätt?
    Kan ju säga att du inte har en aning om hur jag är i verkligheten.Skrattande
    Det finns nog få som skulle uppleva mig som tjurig eller arg - troligtvis ingen. Det jag diskuterar här är min åsikt, inte mitt sätt.

Jag har levt med samma kvinna i 40 år, det är bara hon som kan svara på om mitt sätt fungerat. Jag har aldrig i hela mitt liv tjatat om sex - ett nej har alltid varit ett nej. Men jag har säkert visat att jag varit besviken ibland...
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-06-30 14:42:26 följande:
    OK, då misstolkade jag dig. Jag fick det intrycket att du "straffade" och ansåg sig har rätten att "straffa" omgivningen.
    Man har ju sin egen ryggsäck som gör att man ibland tolkar lite fel ibland, ber om ursäkt {#emotions_dlg.flower}
    Alltså man får absolut visa känslor, men att använda sitt känsloregister för att få sin vilja igenom eller straffa omgivningen, är i mina ögon fel. Och som jag skrivit innan, jag tycker det är viktigt att skilja på känslor som är pga egna uppbyggda förväntningar, de måste man hantera själv, mot att man reagerar när någon är dum (då tänker jag på negativa känslor) eller kränker en, då måste man självklart säga ifrån och visa att det känns fel.
    Och jag tog nog i lite när jag drog igång diskussionen, det gick lite prestige i åsikterna och jag spetsade kanske till det lite.  Och som du vet har jag svårt att hålla inne mina känslor,Skrattande satt och retade upp mig på vissa saker.. Men jag får väl försöka tygla mina känslor.. SkrattandeSolig 
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-07-01 07:17:42 följande:
    Nej. Men alltför många män är orgasmfixerade och många män kör sitt eget race.

...................
    Det där är ett problem som också kan diskuteras, kanske skulle ha en egen tråd egentligen.
    I många fall är det så att kvinnan lägger ansvaret på bådas njutning på mannen. Kvinnan överlåter till mannen att styra hela händelseförloppet och förväntar sig att han ska göra ett bra jobb som slutar med att båda får orgasm. Man ser massor av exempel här på FL hur mannen värderas som älskare, ofta förväntas han veta utan att någon berättat för honom hur det fungerar.

Och då blir problemet för mannen att han inte blir nöjd förrän kvinnan fått sin orgasm - vilket naturligtvis får till följd att kvinnan känner sig pressad att få orgasm för att mannen ska känna att han klarat av sitt jobb...

Det bästa skulle vara om kvinnan kunde ta mer ansvar för sin egen orgasm - men då uppkommer lätt problemet att mannen måste ta kritik - och att ge kritik eller ta kritik är nåt av det svåraste som finns oavsett om det gäller män eller kvinnor. Speciellt när det gäller sex.

Sex är inte enkelt!  Och jag tror att 99% av problemen egentligen beror på bristande kommunikation.
  • Anders 386
    sextiotalist skrev 2015-07-01 10:31:22 följande:
    Ok jag är kvinna. Jag har varit i ett förhållande där jag upplevde exakt det jag beskrev. Jag lever numera i ett långt förhållande (räknas 20 år) och jag känner att vårt sexliv blir bara bättre och bättre och jag ser en direkt koppling mellan mina känslor för min sambo och kvaliteten på sexlivet.

Det här är också något vi kvinnliga vänner pratar om. Konstigt att samtliga mina kvinnliga vänner har samma uppfattning och du som man säger något helt annat

Jag är nog inte unik när jag beskriver detta. För mig (och många andra kvinnor) så är inte sexet endast en drift utan för oss behövs även att man har djupare känslor för den andra.

Och att sexet försvinner eller blir sämre ju längre tid ens förhållande pågår. Det är dina erfarenheter, mina är tvärtom.
    Håller med i det här. Jag tror att känslorna betyder väldigt mycket - både för kvinnor och för män. Annars hade inte så många män hängt kvar i förhållanden med gles sex.
    Sexet blir heller inte sämre med åren. Det kan gå upp och ner, men totalt sett tror jag många får bättre sex när man blir äldre. Mer känslosamt och mindre prestigeladdat. Iaf min egen erfarenhet. (Jag är 59 år, 40 år med samma partner.) Jag var nog ganska "överkåt" när jag var yngre, nu är vi mer på samma nivå. Nästan iaf.
    Men som allt annat är det förstås olika för olika individer...
  • Anders 386
    Anonym (Vem?) skrev 2015-07-01 11:00:55 följande:

Tyvärr kan minskad lust gå ut över tekniken också. Om man har sex väldigt sällan kan den desperata glädjen över att äntligen få ha sex gå ut över tekniken.

Lite som att gnälla på bordsskicket hos någon som få äta mat en gång i månaden. 

Håller fullständigt med. Har själv varit där. Man har bättre sex när man har kontinuitet. Om man har sex sällan blir det också lite större press att det blir bra. Har man ofta gör det inte så mycket om det inte blir helbra varje gång - man vet att det snart kommer en ny chans.
  • Anders 386
    Celines Essence skrev 2015-07-01 11:04:28 följande:
    I flera trådar där män klagar på för lite sex saknar jag att mannen aldrig försökt fråga hur kvinnan vill ha det. Vad hon längtar efter, njuter av, saknar. Det är extremt sällan man läser något sådant.

Jag har även pratat med rätt många sexuellt frustrerade män, men INGEN av dem har frågat vad kvinnan skulle vilja ändra på för att njuta mer av sex. Aldrig har mannen frågat vad han kan göra för att det ska bli bättre för henne. Några gånger har mannen däremot klagat på kvinnan för att hon inte vill ha sex.

..........
    Intressant beskrivet - att män inte frågar vad kvinnan vill ha.
    Men hallå ! - varför måste mannen fråga? Kan inte en kvinna öppna munnen och berätta utan att mannen frågar????  
    Det är aldrig nån som frågar mig - jag får snällt be om det jag vill ha.
  • Anders 386
    MrFlex skrev 2015-07-01 13:20:36 följande:
    Absolut men kan du bevisa motsatsen så lyssnar jag gärna.
    Jag påstår dock inte att det gjort 100% rätt (om det nu finns något rätt) men de har i alla fall försökt. "Den som lider driver..."

Och nej, jag vill inte kyssa dig i röven eller någon annanstans heller. Jag finner det ytters oattraktivt med makalöst korkade personer (och jag tror inte på gud).

HELT UTAN VÄNLIG HÄLSNING //MrFlex
    Håller till stor del med MRFlex, jag tror också att flertalet kämpat på ordentligt för att försöka hålla sexet vid liv - och säkert jobbat hårt för att deras partner ska få fint sex. Men det hjälper inte alla gånger, många prioriterar helt enkelt inte sex, det är betydligt viktigare med ett snyggt hem. (bara som exempel, men för många kvinnor kommer sex långt ner på prioriteringslistan.)

Det är ganska typiskt att dom som inte har problem övervärderar sin egen insats när dom kanske helt enkelt haft tur att hitta en kåt partner. Och dom inbillar sig då att det är "fel" på dom som har problem.
  • Anders 386
    Celines Essence skrev 2015-07-01 11:38:18 följande:
    Visst är det bra om kvinnan berättar själv, men i de relationerna är säkert sex sällan ett problem... Men om hon inte berättar bör partner fråga. Vill han ändra situationen måste han våga fråga, våga möta kvinnan.
    Och då är det viktigt att han får svar på tal också...Glad

Jag tror att många kvinnor är dåliga på att utforska sin egen sexualitet - dom vet inte själv vad dom egentligen njuter av utan förväntar sig att mannen ska "hitta" rätt sätt. (Här på FL:s sexsidor finns nog dom kvinnor som är intresserade av sex - men ute i riktiga världen finns massor av kvinnor som inte är lika engagerade i ämnet.)

Svar på tråden Vems är problemet?