• themia

Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?

Dagens Nyheter idag skriver att 660 000 svenskar är bosatta i andra länder runt om i världen.
    Min egen inställning är att det är en mänsklig rättighet att bosätta där man kan försörja sig, inget land undantaget.
    Så vad anser FL:s invånare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?
  • Konservativ
    themia skrev 2015-06-26 23:26:29 följande:
    DU har uppenbarligen inte tänkt igenom detta!
    Om du på fullt allvar tror att världens alla flyktingar skulle bosätta sig i Sverige om det var fritt fram, då har du tappat allt sinne för proportioner.

Trots att Sverige är bland de generösaste flyktingmottagande länderna i världen så är det endast en liten rännil av alla flyktingar som söker sig hit.
    Fundera på hur det kan kan komma sig, och du kanske lär dig något om människor.
    Nehej. Och hur många kommer då om det blir helt fritt? Vad är din bedömning, du som är så kunnig. Jag ser fram mot att få lära mig nya saker av dig.
  • Konservativ
    themia skrev 2015-06-26 23:26:29 följande:
    DU har uppenbarligen inte tänkt igenom detta!
    Om du på fullt allvar tror att världens alla flyktingar skulle bosätta sig i Sverige om det var fritt fram, då har du tappat allt sinne för proportioner.

Trots att Sverige är bland de generösaste flyktingmottagande länderna i världen så är det endast en liten rännil av alla flyktingar som söker sig hit.
    Fundera på hur det kan kan komma sig, och du kanske lär dig något om människor.
    Fast det var ju inte det som det handlade om. Det handlade om att de skulle ha rätt att bosätta sig i Sverige. Uppenbarligen tycker du att alla 7 miljarder människorna skulle ha rätt att bosätta sig i Sverige. Tror du att Sverige skulle få vara kvar i EU om man hade en sådan lagstiftning?
  • feldt

Byt "land" mot "bostad" så klarnar det.

På vilka platser kan man bara flytta in i en bostad utan att fråga den som bor där först?

Jag skulle inte ha något emot att ha en säng någon stans i Stockholms innerstad, Söder är ju ganska trevligt, när kan jag komma?

• SkåneP
    feldt skrev 2015-06-29 00:25:07 följande:

Byt "land" mot "bostad" så klarnar det.

På vilka platser kan man bara flytta in i en bostad utan att fråga den som bor där först?

Jag skulle inte ha något emot att ha en säng någon stans i Stockholms innerstad, Söder är ju ganska trevligt, när kan jag komma?

Konstig liknelse,

Det finns väl inget som förbjuder dig att köpa en bostad i Stockholm?
  • SkåneP
    Konservativ skrev 2015-06-28 21:51:34 följande:
    Fast det var ju inte det som det handlade om. Det handlade om att de skulle ha rätt att bosätta sig i Sverige. Uppenbarligen tycker du att alla 7 miljarder människorna skulle ha rätt att bosätta sig i Sverige. Tror du att Sverige skulle få vara kvar i EU om man hade en sådan lagstiftning?
    7 miljarder skattebetalare? Ja tack!
  • Tom Araya
    SkåneP skrev 2015-06-29 08:09:51 följande:
    Konstig liknelse,

Det finns väl inget som förbjuder dig att köpa en bostad i Stockholm?
    Köpa sin plats var inte vad tråden handlade om.
  • Tom Araya
    SkåneP skrev 2015-06-29 08:10:53 följande:
    7 miljarder skattebetalare? Ja tack!
    Knappast! Snarare 4. Du måste räkna bort barn och pensionärer och så har vi ca 30% arbetslöshet bland invandrade...
  • SkåneP
    Tom Araya skrev 2015-06-29 11:06:19 följande:
    Köpa sin plats var inte vad tråden handlade om.
    Jo faktiskt, eller som TS formulerade det "att bosätta där man kan försörja sig".

• SkåneP
    Tom Araya skrev 2015-06-29 11:09:37 följande:
    Knappast! Snarare 4. Du måste räkna bort barn och pensionärer och så har vi ca 30% arbetslöshet bland invandrade...
    Ok. Säg 4 miljarder skattebetalare då...

jisses
  • themia
    MrFahrenheit skrev 2015-06-27 00:14:46 följande:

Ytterligare en tråd där man "förklär" det uppenbara budskapet. Loggade enbart in för att kolla läget efter en lång tids frånvaro, men inte mycket har förändrats sedan dess märker jag Baby...

P.S
    Alla människor ska ha rätt att kunna bosätta sig vart som helst. (Människor är en tillgång, inte en börda)

Tyvärr är inte "budskapet" lika uppenbart för alla, vilket man förstås kan undra över. 
    En del tycks faktiskt mena att svenskar får bosätta sig var som helst, och dessutom utan att anpassa sig till det nya landets kultur och levnadsvanor,
    medan dem motsatta inte alltid gäller invandrade till Sverige. 

F.ö. verkar vi överens
Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?