Moderno skrev 2015-06-26 13:58:05 följande:
Det känns väl lite naivt att tro att det är en mänsklig rättighet att "bosätta sig där man kan försörja sig".
Jag tror inte många skulle tillåta någon att bosätta sig var som helst, även om denne hade någon slags försörjning. Marken ägs av någon och ockupationen kan och bör kunna stävjas.
Så nej, det är knappast någon mänsklig rättighet att bosätta sig där man behagar bara för att man kan försörja sig på något sätt (ens inom landet av dess egna medborgare).
Att människor reser mellan länder beroende på var de efterfrågas är dock rimligt. Och att människor som flyr krig och förföljelse därutöver bör få fristad (i vart fall under tiden som förföljelserna pågår i hemlandet) är helt rimligt.
I övrigt kan jag tycka att var ock en bör ha rätt att bosätta sig i andra länder om man är välkommen där, har ett boende, och både kan försörja sig själv och bidra med ett överskott till samhället.
Jag inser också att man inte kan bosätta sig i Vita Huset bara för att man tycker att det är häftigt.
Med "var som helst" menar jag förstås vilket land som helst, och det tycks ju även du mena.