Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • themia

Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?

Dagens Nyheter idag skriver att 660 000 svenskar är bosatta i andra länder runt om i världen.
    Min egen inställning är att det är en mänsklig rättighet att bosätta där man kan försörja sig, inget land undantaget.
    Så vad anser FL:s invånare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?
  • themia
    Flash Gordon skrev 2015-06-22 11:03:14 följande:

Nä, varför det?

Må ju vara upp till varje enskilt land vilka man anser ska få tillstånd att bo där, eller inte.

Att ett sådant tillstånd sedan villkoras med att personen skall kunna försörja sig självt känns rimligt. Flytta till ett land, men inga bidrag.

Från personens synpunkt är ju bidrag också ett sätt att försörja sig, liksom tiggeri
    (bara för att problematisera lite)
  • themia
    Flash Gordon skrev 2015-06-22 15:14:43 följande:
    Fast de flesta ser nog att ta emot bidrag är att bli försörjd. Inte att försörja sig.
    Det är ju bara en fråga om perspektiv. Ingen flyr till Sverige för att bli försörjd, man flyr för att få skydd.
    Att man väl här inte kan få ett jobb är ett stort problem, men en annan diskussion.
  • themia
    Flash Gordon skrev 2015-06-22 15:46:04 följande:

Yeah right!

Ordet "ingen" är väldigt absolut.

Men det var väl inte den debatten du var ute efter va?

Vem som helst kan inte få bo varsomhelst - särskilt inte i en nation som vill kunna behålla en hög nivå på sin skattefinansierade välfärd.
    Nej, det var därför jag skrev det. Den debatten förs i ett  flertal andra trådar, men det vet redan.

Jorden är allas och alla människor har samma rätt att bo där de kan försörja sig.
    Gränserna är fiktiva och oftast en kompromiss vid någon fredsförhandling.
  • themia
    retorik skrev 2015-06-22 22:08:52 följande:

Menar du att Sverige skall förhindra medborgare att flytta, eller menar du att svenskar måste respektera immigrationslagarna i det land de vill flytta till?

Om svaret är det första, så försöker man i alla fall förhindra detta, även om inget direkt förbud finns, framför allt genom tillämpningen av beskattningen.

Vad jag menar står i trådstarten
  • themia

Det glädjer mig att nästan 70% anser att svenskar har rätt att bosätta sig var de vill.
    Rimligen anser dessa 70% också att människor från andra länder har samma rätt.
    Eller ....?

• themia
    Cully skrev 2015-06-23 19:01:51 följande:
    Och här kom visst hela meningen med tråden fram?
    Billigt försök. 
    Blev du tagen på sängen?
  • themia
    Moderno skrev 2015-06-26 13:58:05 följande:
    Det känns väl lite naivt att tro att det är en mänsklig rättighet att "bosätta sig där man kan försörja sig". 

Jag tror inte många skulle tillåta någon att bosätta sig var som helst, även om denne hade någon slags försörjning. Marken ägs av någon och ockupationen kan och bör kunna stävjas. 

Så nej, det är knappast någon mänsklig rättighet att bosätta sig där man behagar bara för att man kan försörja sig på något sätt (ens inom landet av dess egna medborgare). 

Att människor reser mellan länder beroende på var de efterfrågas är dock rimligt. Och att människor som flyr krig och förföljelse därutöver bör få fristad (i vart fall under tiden som förföljelserna pågår i hemlandet) är helt rimligt. 

I övrigt kan jag tycka att var ock en bör ha rätt att bosätta sig i andra länder om man är välkommen där, har ett boende, och både kan försörja sig själv och bidra med ett överskott till samhället. 
    Jag inser också att man inte kan bosätta sig i Vita Huset bara för att man tycker att det är häftigt.

Med "var som helst" menar jag förstås vilket land som helst, och det tycks ju även du mena.
  • themia
    Konservativ skrev 2015-06-26 22:09:59 följande:
    Menar du allvar nu? Det finns över 50 miljoner flyktingar i världen. Ska alla de få flytta till Sverige + alla de som vill flytta till Sverige av andra skäl? Har du verkligen tänkt igenom det där? 
    DU har uppenbarligen inte tänkt igenom detta!
    Om du på fullt allvar tror att världens alla flyktingar skulle bosätta sig i Sverige om det var fritt fram, då har du tappat allt sinne för proportioner.

Trots att Sverige är bland de generösaste flyktingmottagande länderna i världen så är det endast en liten rännil av alla flyktingar som söker sig hit.
    Fundera på hur det kan kan komma sig, och du kanske lär dig något om människor.
  • themia
    MrFahrenheit skrev 2015-06-27 00:14:46 följande:

Ytterligare en tråd där man "förklär" det uppenbara budskapet. Loggade enbart in för att kolla läget efter en lång tids frånvaro, men inte mycket har förändrats sedan dess märker jag Baby...

P.S
    Alla människor ska ha rätt att kunna bosätta sig vart som helst. (Människor är en tillgång, inte en börda)

Tyvärr är inte "budskapet" lika uppenbart för alla, vilket man förstås kan undra över. 
    En del tycks faktiskt mena att svenskar får bosätta sig var som helst, och dessutom utan att anpassa sig till det nya landets kultur och levnadsvanor,
    medan dem motsatta inte alltid gäller invandrade till Sverige. 

F.ö. verkar vi överens
  • themia
    Konservativ skrev 2015-06-28 21:51:34 följande:
    Fast det var ju inte det som det handlade om. Det handlade om att de skulle ha rätt att bosätta sig i Sverige. Uppenbarligen tycker du att alla 7 miljarder människorna skulle ha rätt att bosätta sig i Sverige. Tror du att Sverige skulle få vara kvar i EU om man hade en sådan lagstiftning?
    Var det inte du som skrev om halmgubbar nyss? Dåligt argument.
  • themia
    Pluralismo skrev 2015-07-01 00:21:41 följande:

Går inte att rösta i en trolltråd för invandring hit.

Så svarar den den som får problem med konsekvensen av sin egen åsikt.
  • themia
    Konservativ skrev 2015-07-12 23:01:26 följande:
    Jag framför överhuvud taget inget argument i det inlägg du citerar. 

Frågan jag ställde till dig, o vise, var hur många som kommer om Sverige skulle öppna sina gränser. Hur många?
    Har ingen aning, och uppenbarligen inte du heller.
  • themia
    human skrev 2015-08-04 11:34:56 följande:

White fligt.

Ja, svenskar flyt från helvetet.

Vad menar du förresten att man kan få bosätta sig där man har råd, det är inte det som förstör Sverige idag, det är bidragssnyltare som har råd att ta  sig hit men inte har pengar över att upprätthålla sig själva.

Det skrev jag inte, läs lite noggrannare.

Jag skrev att varje människa har rätt att bosätta sig där hen kan försörja sig.
    Det finns många sätt att försörja sig, så länge det är lagligt.
  • themia
    Paulina P P skrev 2015-08-04 11:38:34 följande:
    Och att de som fått uppehållstillstånd bor kvar på asylboende för att det inte byggs hyreslägenheter!
    Ja, det är också ett stort problem.
Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?