• themia

Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?

Dagens Nyheter idag skriver att 660 000 svenskar är bosatta i andra länder runt om i världen.
    Min egen inställning är att det är en mänsklig rättighet att bosätta där man kan försörja sig, inget land undantaget.
    Så vad anser FL:s invånare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?
  • themia
    retorik skrev 2015-06-22 22:08:52 följande:

Menar du att Sverige skall förhindra medborgare att flytta, eller menar du att svenskar måste respektera immigrationslagarna i det land de vill flytta till?

Om svaret är det första, så försöker man i alla fall förhindra detta, även om inget direkt förbud finns, framför allt genom tillämpningen av beskattningen.

Vad jag menar står i trådstarten
  • asta66

Det är väl upp till varje land att tillåta att andra länders invånare flyttar dit.

• themia

Det glädjer mig att nästan 70% anser att svenskar har rätt att bosätta sig var de vill.
    Rimligen anser dessa 70% också att människor från andra länder har samma rätt.
    Eller ....?

• EnGladPingvin

Så länge man försörjer sig själv utan bidrag och följer landets lagar tycket jag det. Sen ska man även kunna söka asyl av skyddskäl och då gäller andra förutsättningar, men det gäller knappast de svenskar som artikeln hänvisar till.

• Konservativ

Jag anser att alla har rätt till semester med vackert väder. Kommer inte heller att hända.

De här rättigheterna som du yrar om är överenskommelser som vissa länder skrivit under på. Ungefär som Vårdgaranti eller andra fjantmål som politiker älskar att sätta upp för att de inte har en susning om hur verkligheten fungerar. 

Olika länder har olika historia så varför skulle samma rättigheter gälla överallt? Om en hippie från San Fransisco bosätter sig i Shanghai, har han då rätten att röka heroin? Skulle inte tro det. sv.wikipedia.org/wiki/Opiumkrigen

Och om en person från nästan var som helst i världen bosätter sig i Sverige, har de då rätt att aga sitt barn? Vilket är en rättighet i nästan hela världen.

• Rataxes

Glädjande att 57 % är för riktig liberal politik.

Man borde ha rätt att bosätta sig var man vill, om man kan försörja sig själv. Det finns ingen rimlig förklaring till att man ska ha rätt att gräva i fickorna på andra bara för att man råkar befinna sig innanför gränser som despoter krigade sig till för 100-tals år sedan.

Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Konservativ
    Rataxes skrev 2015-06-23 17:30:58 följande:

Glädjande att 57 % är för riktig liberal politik.

Man borde ha rätt att bosätta sig var man vill, om man kan försörja sig själv. Det finns ingen rimlig förklaring till att man ska ha rätt att gräva i fickorna på andra bara för att man råkar befinna sig innanför gränser som despoter krigade sig till för 100-tals år sedan.

Så du tycker att det är bra att en majoritet kan införa dödsstraff och alkoholförbud i Sverige om 25 år? För det kan bli konsekvensen.
  • Rataxes
    Konservativ skrev 2015-06-23 18:29:39 följande:
    Så du tycker att det är bra att en majoritet kan införa dödsstraff och alkoholförbud i Sverige om 25 år? För det kan bli konsekvensen.
    Tror du verkligen att dessa individer skulle välja att bosätta sig i ett land med arktiskt klimat om de inte fick lov att gräva i dina fickor?
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Cully
    themia skrev 2015-06-23 11:18:22 följande:

Det glädjer mig att nästan 70% anser att svenskar har rätt att bosätta sig var de vill.
    Rimligen anser dessa 70% också att människor från andra länder har samma rätt.
    Eller ....?

Och här kom visst hela meningen med tråden fram?
    Billigt försök. 
  • Konservativ
    Rataxes skrev 2015-06-23 18:57:59 följande:
    Tror du verkligen att dessa individer skulle välja att bosätta sig i ett land med arktiskt klimat om de inte fick lov att gräva i dina fickor?
    Säg det. Hong Kong har inget statligt skyddsnät alls. Ändå är det många som vill invandra dit. Är det bara klimatet menar du? Många vill invandra till Storbritannien som har mindre förmåner än Sverige. Det är inte bara latmaskar som vill emigrera.
Svar på tråden Ska svenskar ha rätt att bosätta sig var som helst i världen?