• pregnantbackpacker

Blev rånad på min väns nycklar, vem betalar?

Jag blev rånad på min väska. I den så fanns bland annat min telefon och min kompis hemnycklar. Min hemförsäkring verkar täcka mina saker, men inte hennes nycklar... Vem betalar för cylinderbytet och nya nycklar? 

Jag tänkte att det var hon som får betala sin självrisk och jag min eftersom det var en olycka. Men erbjöd mig att dela på betalningen ändå. Men hon hoppade på mig på en gång och ska nu kräva pengarna av mig... hade själv gjort raka motsatsen om situationen varit tvärtom. Vad säger lagen egentligen? kan hon "stämma" mig som hon säger?

• Svar på tråden Blev rånad på min väns nycklar, vem betalar?
  • Dejtande

Normalt så täcker försäkringsbolaget det som du har blivit bestulen på, dvs även hennes nycklar.
    Tex:
    Rån eller stöld

? Om du blir rånad ? sakerna som du blev av med och i vissa fall kan du även få överfallsersättning.
    ? Om du blir bestulen på saker som du har med dig ? men bara om gärningsmannen rycker till sig egendomen inom ditt räckhåll på ett sätt så att du omedelbart upptäcker stölden.

Om det mot förmodan inte täcks; varför har du hennes nycklar? Utifrån svaret tycker jag (baserat på min moral, ingen lag) : På ditt intiativ: du betalar. På hennes initiativ: hon betalar (under förutsättning att du inte varit försumlig och indirekt orsakat förlusten).

Hoppas att det löser sig för er!

• Emmask

Men alltså, vi snackar 1000-1500 kronor? Värt att offra en relation för? Din vän verkar instabil. Min kompis blev av med sin väska, som hon hade bla min extranyckel i. Hon erbjöd sig betala hela men jag sa att vi betalar halva var. I slutändan slapp vi då hyresbolaget aldrig skickade någon faktura till min nya adress, sedan jag flyttat.

• pregnantbackpacker

Har redan kollat men mitt försäkringsbolag och de sa på en gång att det inte täcker hennes nycklar.

Jag hade hennes nycklar då var var tre tjejer som sov hos henne den natten och vi fick låna en extranyckel. Vi kom överens om att jag skulle ta den då jag var den enda med väska. Tycker vi skulle delat allihopa...

Tydligen kräver hon 2000 kronor. Sen har ju jag själv en självrisk på 1500 kr. Så jo det är väldigt mycket pengar för en ensamstående utan inkomst. :/ vänskapen verkade blivit förstörd i hennes ögon när jag skrev att vi borde splitta så tyvärr ifråsätter jag hur nära vi egentligen var då hon inte kan ha en normal mogen diskussion utan att blanda in advokat och sin mamma på en gång.

• MrGrip

Varför skall din kompis byta lås för ?.....du hade hennes nycklar som du blev rånad på....men....det stod väl knappast hennes adress på nyckelknippan ??
    Således har ju tjyven ingen aning om vart nycklarna går...och du behöver rimligen bara göra en ny nyckel och ge till henne....kan inte kosta mer än typ 60-80:- ?

• lördagsgodis

Vad är det för otroligt underliga vänner folk har?!? Varför hade du hennes nycklar? Var det du som ville det eller hon som bett dig om det?

• pregnantbackpacker

Hon vill byta lås då det inte går på försäkringen annars om någon stjäl hennes saker med en nyckel tydligen. Men hon kan ju iaf gå till polisen och titta om de hittat nyckeln... Nycklar brukar ju kunna komma fram.

Varför jag hade nyckeln var som tidigare nämt pga vi var tre tjejer som sov där och fick låna en extranyckel ihop. Min andra kompis var egwntligen den som ville ha en nyckel men eftersom hon tänkte ha den i bhn så erbjöd jag mig att ta den i väskan istället då det kändes säkrare eftersom vi skulle dansa och hoppa på festival.

• MrGrip
    pregnantbackpacker skrev 2015-06-16 09:38:39 följande:

Hon vill byta lås då det inte går på försäkringen annars om någon stjäl hennes saker med en nyckel tydligen. Men hon kan ju iaf gå till polisen och titta om de hittat nyckeln... Nycklar brukar ju kunna komma fram.

Varför jag hade nyckeln var som tidigare nämt pga vi var tre tjejer som sov där och fick låna en extranyckel ihop. Min andra kompis var egwntligen den som ville ha en nyckel men eftersom hon tänkte ha den i bhn så erbjöd jag mig att ta den i väskan istället då det kändes säkrare eftersom vi skulle dansa och hoppa på festival.

Läs gärna mitt inlägg ovan - VARFÖR krångla till det med att byta lås OM inte det nu är så att adressen stod på nycklarna vilket är mindre troligt.
    Som sagt betala henne för att göra ny nyckel och saken är ur världen...eller dela på kostnaden för denna nyckeln om det nu är så jäkla svårt för er att prata om pengar...
  • pregnantbackpacker
    MrGrip skrev 2015-06-16 09:57:17 följande:

Läs gärna mitt inlägg ovan - VARFÖR krångla till det med att byta lås OM inte det nu är så att adressen stod på nycklarna vilket är mindre troligt.

Som sagt betala henne för att göra ny nyckel och saken är ur världen...eller dela på kostnaden för denna nyckeln om det nu är så jäkla svårt för er att prata om pengar...

Som jag sa... Hon vill byta lås pga försäkringen. Nej adressen står inte på nycklarna men däremot står hennes namn i min mobil om de lyckats bryta sig in i den utan internet. Jag skulle personligen inte byta låsen men hon ska prompt göra det. Jag erbjöd mig att dela på kostnaden ändå men det duger inte utan hon började hacka på mig samt sa att hon ska kräva hela beloppet. Då slutade jag diskutera för personpåhopp klarar jag mig utan. Däremot är jag intresserad om vad lagen säger i denna fråga.
  • Emmask
    pregnantbackpacker skrev 2015-06-16 08:46:20 följande:

Har redan kollat men mitt försäkringsbolag och de sa på en gång att det inte täcker hennes nycklar.

Jag hade hennes nycklar då var var tre tjejer som sov hos henne den natten och vi fick låna en extranyckel. Vi kom överens om att jag skulle ta den då jag var den enda med väska. Tycker vi skulle delat allihopa...

Tydligen kräver hon 2000 kronor. Sen har ju jag själv en självrisk på 1500 kr. Så jo det är väldigt mycket pengar för en ensamstående utan inkomst. :/ vänskapen verkade blivit förstörd i hennes ögon när jag skrev att vi borde splitta så tyvärr ifråsätter jag hur nära vi egentligen var då hon inte kan ha en normal mogen diskussion utan att blanda in advokat och sin mamma på en gång.

Menade inte att förringa summan men att blanda in advokater måste ju kosta betydligt mer.
  • pregnantbackpacker

Ja men verkligen!! Det är lite därför jag vill få reda på vad lagen säger så jag inte helt plötsligt måste betala riktigt stora summor... :/

Svar på tråden Blev rånad på min väns nycklar, vem betalar?