• Dejtande

Blev rånad på min väns nycklar, vem betalar?

Normalt så täcker försäkringsbolaget det som du har blivit bestulen på, dvs även hennes nycklar.
    Tex:
    Rån eller stöld

? Om du blir rånad ? sakerna som du blev av med och i vissa fall kan du även få överfallsersättning.
    ? Om du blir bestulen på saker som du har med dig ? men bara om gärningsmannen rycker till sig egendomen inom ditt räckhåll på ett sätt så att du omedelbart upptäcker stölden.

Om det mot förmodan inte täcks; varför har du hennes nycklar? Utifrån svaret tycker jag (baserat på min moral, ingen lag) : På ditt intiativ: du betalar. På hennes initiativ: hon betalar (under förutsättning att du inte varit försumlig och indirekt orsakat förlusten).

Hoppas att det löser sig för er!

• Dejtande
    pregnantbackpacker skrev 2015-06-17 22:00:26 följande:
    Är det din personliga åsikt eller bygger det på något mer?
    Saker du har i din besittning ansvarar du för. Du kan dock slippa bli betalningsskyldig om du har inte varit vårdslös (googla på culpa). Så frågan är vad du menar med "rånad". Har du lämnat den utan uppsikt och någon anses du som vårdslös och är därmed betalningsansvarig. Har du däremot blivit fysiskt rånad av en person (på en normalt sätt säker plats) så är det utanför din kontroll och du är inte legalt sett betalningsskyldig, men moraliskt (utifrån min egen moralkompass) så är det rimligt att du står för hennes merkostnad. 
Svar på tråden Blev rånad på min väns nycklar, vem betalar?