Vad heter din son i tilltalsnamn?
Som rubriken lyder; vad heter din son i tilltalsnamn?
Är du nöjd med valet av tilltalsnamn så här i efterhand? Har du varit nöjd med namnet från början? Om nej, vilket namn skulle du då egentligen velat välja?
Som rubriken lyder; vad heter din son i tilltalsnamn?
Är du nöjd med valet av tilltalsnamn så här i efterhand? Har du varit nöjd med namnet från början? Om nej, vilket namn skulle du då egentligen velat välja?
Ja alltså, Johannes är ju inte jätteovanligt och ger inga "stackars unge"-vibbar någonstans. Jag lider mer med barnen som tvingas heta typ Liam, Neo, Melody och Tindra. Eller värst av allt, det finns flickor med namn som Tingeling och Starchild!
Sen tycker jag det är skillnad på att döpa sin unge till ett ovanligt namn på barn idag, men som ändå är gångbart(typ Helena), och att döpa sitt barn till ett namn som är ovanligt för ja, ovanlighetens skull(typ Melizzah-Li).
Jag heter Ingrid och är född 1985. Det var inte så kul kan jag säga, när man hela tiden fick höra att "så heter min mormor", "så heter min farmor", "varför har du ett tantnamn", osv. Jag träffade aldrig på någon jämnårig Ingrid någonsin under min barndom. Den första Ingrid jag mötte på, som var någorlunda jämngammal, var född 89 eller 90 och henne träffade jag på när jag var 26 år!
Gustav och Alfred.
Gustav och Alfred.
Ingrid är jättefint!
Tyvärr är det ju så, barn kan vara elaka när det kommer till andras namn men alla växer ju upp till slut... Tycker det skulle vara jättetrist att inte kunna välja det namn man gillar p.g.a. barnet KAN(vilket inte alls är säkert) bli retad. Tur att tant- och gubbnamn har blivit poppis! T.ex. Greta, Hedda, Olof och Ture är ju inte alls ovanligt idag. Ingrid är för övrigt med på namntoppens lista.
Hamza och Santino heter de idag efter många om och men.
Hamza fick sitt namn för att han var oerhört stark inuti magen och sedan när han föddes visade sig att han var jätte stark då med. Han föddes för tidigt. Jag är nöjd med hans namn idag men ifrån början ville jag att han skulle heta Mathieu eller Noé.
Santino, hans namn var nog mest omdebatterat. Han fick heta många namn tills vi några dagar innan betänketid var slut bestämde oss. Hans betyder litet helgon, och det är just vad han var som bebis väldigt lugn och nöjd. Likadan idag 4 år senare. Så idag är jag nöjd med hans namn och han lever upp till det. Men ifrån början fanns bla Massimo, Matteo och min absoluta favorit Giorgio men det kanske man får skaffa någon liten hund som heter i framtiden hahaha.