• Solros78

Hur ser lediga dagar ut hemma hos er med barn 4-8 år?

Hur ser vanliga lediga dagar ut hemma hos er, ni som har barn i typ 4-8-årsåldern?

En lördag eller söndag, eller lov när ni är hemma. Jag tänker sådana dagar när man mest är hemma inne/ute men kanske åker iväg någon sväng till mataffären, lekparken eller så bara. Och nu tänker jag verkligen från att barnet vaknar till barnet somnar på kvällen.

Hur mycket tid leker barnet/barnen själva och/eller med varandra?

Hur mycket tid är barnen utomhus? (på tomten/gården, på lekplats/skogspromenad)

Hur mycket tid leker ni aktivt med barnen (rollekar, spela fotboll, bilar eller vad det nu är som barnet väljer)?

Hur mycket tid lägger ni på pussel och spel?

Hur mycket tid lägger barnen på ritande/pyssel/lera och sånt?

Hur mycket tid läggs på tv/tv-spel/surfplatta?

Hur mycket tid läggs på bokläsning?

Hur mycket tid gör ni hushållsfix där barnen är med er?

Och vad jag nu kan ha glömt mer för kategori?

Syftet är att få en bild av hur andra familjers lediga dagar ser ut, hur mycket tid som är aktivt lekande med barnen, hur mycket skärmtid barnet har, hur barnet kopplar av osv? Vi är inte helt nöjda med hur det ser ut hos oss så vi behöver input. 

• Svar på tråden Hur ser lediga dagar ut hemma hos er med barn 4-8 år?
  • Fjäril kär

vår 7-åring vaknar oftast ett par timmar före oss vuxna. Han roar sig själv då med tv, dator, pyssel eller leker med bilar. Eller kommer in till oss och lägger sig i sängen och spelar spel på någon av våra mobiler.   

När vi kliver upp äter vi gemensam frukost och vi pratar lite om dagen och vad vi kanske skulle vilja göra. 
    Vid 11-tiden går han hem till en kompis som bor fyra hus bort (vi bor i villa)  och antingen är han där till en viss bestämt tid eller så tar han kompisen med sig hem till oss efter en stund.  Har vi ingenting planerat den dagen så kommer o går kompisar under i princip hela dagen eller så är han själv borta hos kompisar.  (mat o fika får han hos kompisar eller dom hos oss, det är något som är överenskommet sedan länge)   han är dock hemma senast till middagstiden. 

är middagen inte klar när han kommer hem så sitter han oftast med mig i köket och småpratar, hjälper mig duka eller hänger med sina stora syskon om dom är hemma. 

hur kvällens aktiviteter ser ut beror på vad vi gjort tidigare på dagen. Men tv och dator används ungefär nån timma vardera innan sängdags. 

Han älskar att läsa så en tråkig eftermiddag så kan vi tillsammans han o jag läsa serietidningar och böcker i flera timmar. han tröttnar aldrig.  
    Vi spelar ofta sällskapsspel eller spelar kort han och jag och det kan vara allt ifrån fem minuter tills maten är klar eller som ett nöje ett par timmar en vanlig söndag. 

• Tow2Mater
    Solros78 skrev 2015-06-01 21:03:23 följande:

Hur ser vanliga lediga dagar ut hemma hos er, ni som har barn i typ 4-8-årsåldern?

En lördag eller söndag, eller lov när ni är hemma. Jag tänker sådana dagar när man mest är hemma inne/ute men kanske åker iväg någon sväng till mataffären, lekparken eller så bara. Och nu tänker jag verkligen från att barnet vaknar till barnet somnar på kvällen.

Hur mycket tid leker ni aktivt med barnen (rollekar, spela fotboll, bilar eller vad det nu är som barnet väljer)?

Syftet är att få en bild av hur andra familjers lediga dagar ser ut, hur mycket tid som är aktivt lekande med barnen, hur mycket skärmtid barnet har, hur barnet kopplar av osv? Vi är inte helt nöjda med hur det ser ut hos oss så vi behöver input. 

6-åring hos oss. Dagar vi är hemma är for det mesta dåligt väder. Men är det hyfsat väder tar vi iallafall en 20-min promenad/cykeltur for att komma ut, eller spelar lite fotboll etc kanske lika länge, eller/och en tur till mataffären. Inga pussel/spel/rita/pyssel, forsoker dock få pojken att läsa en bok på datorn som tar ca 5-10 minuter varje dag. Desto mer TV-spel/TV/dator. Vi brukar turas om en hel del med datorn han o jag. Generellt hushållsfix hjälper inte pojken till med ännu, han spelar sina spel mm medan vi andra fixar, fast vi fixar inte sa mycket sant heller en typisk dag hemma. Emellanåt väljer han själv att gora nåt annat, och ibland sitter jag och tittar på när han spelar for att han vill det.
    Läser en bok vid läggdags, vi brukar ofta turas om och läsa varannan mening, om jag inte är for trott och vill det ska gå fortare.

Summa summarun: Mycket skärmtid en typisk "hemmadag". Men det vägs upp en del av andra dagar då det är fsk och helger vi är ute mycket med andra aktiviteter.
  • Solros78

Anledningen till tråden är att vi i söndags konstaterade att vår sjuåring suttit framför skärm i alla fall i fyra timmar. Vilket låter galet mycket. Och det var en vanlig söndag, med fotbollsträning, flera timmar lek, 1-2 timmars pyssel, restaurangbesök, lek ute någon halvtimma osv. Så det var en aktiv och varierad söndag. Vad ska man öka på för att få ner skärmtiden? Det kan utan problem bli ett par timmar skärm på morgonen, efter lunch och innan läggdags om vi inte ser upp och styr det mycket.

Det är svårt att veta vad som är normalt, vad som är ok, våra barn har alltid suttit relativt mycket framför skärm tror jag, även om vi är aktiva och gör mycket annat också förstås. Så det blir en del skärm på vardagar också, före och efter skolan.

Vad gör era barn när de vill koppla av eller när ni vill koppla av?

• Rocket Mania

Min 7-åring vaknar i allmänhet långt senare än oss andra. Hon är en lugn och lite lat sak som skulle kunna sitta i soffan en hel dag. Titta på TV, spela lite på sin dator, pyssla, pärla, rita och måla osv.

Hon är ovanligt duktig på att leka själv, sådär bra så man glömmer bort att hon är hemma.

Saker som inte är att sitta framför skärm och som hon gillar är:
    Lego, pyssla, rita, måla, bada, pärla mm

• cosinus
    Solros78 skrev 2015-06-01 21:03:23 följande:

Har en snart 5-åring och en 7-åring (och en 9 och en 11-åring).

På sommaren så leker de massor själv, antingen med syskon eller med grannar. Det finns alltid massor med barn i omlopp och vid bra väder är de ute väldigt stor del av dagen.

Aktiv lek med barnen från vår sida är rätt lite. Hjälpa dem med sånt de behöver för att leka är såklart mer. Jag kan dra iväg till skateboardramper med barnen, spela fotboll eller annat fysiskt men tycker stillsammare lekar (typ roll-lekar är dödligt tråkigt så det blir sällan). 

Vid regn blir det såklart mer pyssel, innelek. Böcker läses ibland, spel spelas ibland. Tv-spel/ipads används om det är speldagar (3 dagar i veckan) och då kanske 2 timmar.

Hushållsfix blir det ju rätt mycket, men det blir ju pauser för att hjälpa barnen. De vill sällan vara med på det jag gör utan leker hellre men kommer ju och ber om hjälp lite nu och då.
  • Anonym (ensamstående)

Jag har ett barn på 8 år. Oftast leker han med kompisar. (Vardag och helg.)  Är det fint väder är dom oftast ute och leker (cyklar, studsmatta, tagen, kurragömma, gungar m.m.) men regnar det är dom inne och leker istället. (Oftast hemma hos oss men ibland är han hos kompisarna och leker!) Inomhus spelar dom tv-spel, leker med lego, spelar spel m.m.

Vissa gånger hänger han med och handlar men oftast gör jag det på vardagarna och till gymmet hänger han på också då dom har barnpassning. ibland är han hos någon kompis under tiden. Dom gånger han inte leker med kompisar brukar han spela tv-spel, rita, leka med lego, titta på film, spelar på surfplattan ibland. Det är sällan han inte leker med kompisar men då brukar han och jag ibland spela spel tillsammans, baka, glo på film och så rita tillsammans. Läsa bok gör jag för honom varje kväll ca 20 minuter.

Han kollar på film och äter frukost i soffan varje morgon också. Plus en stund på kvällen innan det är läggdags. Hullshållsfix brukar han inte vilja va med och göra, men på helgerna brukar jag ju diska, tvätta, laga mat och städa (precis som vardagarna) medan han leker inne eller ute eller vad han pysslar med under tiden :) Oftast städar jag på kvällarna när han har lagt sig också.

• Gladskit

Det ser så grymt olika ut!

Vissa dagar när det är fint väder och många barn ute så är min son ute hela dagen typ. Hemma hos nån granne och hoppar studsmatta, spelar bandy på gatan, kommer och hämtar fotboll och lirar lite hos annan granne, är på vår tomt en stund, leker i lekparken, leker burken osv. Vilket ger oss vuxna massor av tid att dels ordna hushållsprylar men vi försöker ändå vara ute mycket vi också och fixa på tomten och sånt, så man har lite koll.

Andra veckor är det färre barn hemma så då kanske sonen har sin surfplatta 1h efter frukost medan jag fixar lite disk och sånt. Sen tar vi en cykeltur till någon affär om vi har ärenden och sen kommer vi hem och då kickar han lite boll ute medan jag lagar lunch. Efter lunch tar vi en fotboll och går till konsgräsplan och spelar, brukar vara där 1,5-2h. Sen när vi kommer hem är hela gården full av ungar igen så då leker de i lekparken.

Men generellt så lägger vi mycket tid på att göra saker med vårt barn. Vi har valt att ha ett barn för att ha den tiden och eftersom vi då är två vuxna och ett barn så HAR vi ju mycket tid att ge. Om vi nu är hemma allihop, varför inte göra saker tillsammans liksom. Så vi spelar spel, går till fotbollsplan, ritar och pysslar och gör mycket ihop.

Surfplattan har han 10x30 min per vecka att fördela i princip som han vill. Han skulle inte få sitta 5h i sträck men vill han sitta några korta stunder och sen 3h så kan det väl gå bra nån gång ibland. Men det ansvarar han för själv och sköter bra.

Bokläsning blir varje kväll vid läggning då vi läser ca 20min. Upp till en halvtimme ibland om det är någon rolig bok (just nu Sune-böckerna!).

• Tow2Mater
    Solros78 skrev 2015-06-02 08:13:07 följande:

Det är svårt att veta vad som är normalt, vad som är ok, våra barn har alltid suttit relativt mycket framför skärm tror jag, även om vi är aktiva och gör mycket annat också förstås. Så det blir en del skärm på vardagar också, före och efter skolan.

Vad gör era barn när de vill koppla av eller när ni vill koppla av?

Det viktiga är ju att det inte tar over allt annat. Om barnet skriker och bråkar for att det inte får spela/se tv for att ni ska gora annat, då har det ju gått for långt. Men det kan ju sägas om alla aktiviteter. Skulle ett barn bara ligga inne och läsa en bok skulle det ju vara lika illa, och om den normala sociala biten påverkas negativt. Se till helheten, inte vad som gors mycket enstaka dagar.
Svar på tråden Hur ser lediga dagar ut hemma hos er med barn 4-8 år?