Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Hur ser lediga dagar ut hemma hos er med barn 4-8 år?

Det ser så grymt olika ut!

Vissa dagar när det är fint väder och många barn ute så är min son ute hela dagen typ. Hemma hos nån granne och hoppar studsmatta, spelar bandy på gatan, kommer och hämtar fotboll och lirar lite hos annan granne, är på vår tomt en stund, leker i lekparken, leker burken osv. Vilket ger oss vuxna massor av tid att dels ordna hushållsprylar men vi försöker ändå vara ute mycket vi också och fixa på tomten och sånt, så man har lite koll.

Andra veckor är det färre barn hemma så då kanske sonen har sin surfplatta 1h efter frukost medan jag fixar lite disk och sånt. Sen tar vi en cykeltur till någon affär om vi har ärenden och sen kommer vi hem och då kickar han lite boll ute medan jag lagar lunch. Efter lunch tar vi en fotboll och går till konsgräsplan och spelar, brukar vara där 1,5-2h. Sen när vi kommer hem är hela gården full av ungar igen så då leker de i lekparken.

Men generellt så lägger vi mycket tid på att göra saker med vårt barn. Vi har valt att ha ett barn för att ha den tiden och eftersom vi då är två vuxna och ett barn så HAR vi ju mycket tid att ge. Om vi nu är hemma allihop, varför inte göra saker tillsammans liksom. Så vi spelar spel, går till fotbollsplan, ritar och pysslar och gör mycket ihop.

Surfplattan har han 10x30 min per vecka att fördela i princip som han vill. Han skulle inte få sitta 5h i sträck men vill han sitta några korta stunder och sen 3h så kan det väl gå bra nån gång ibland. Men det ansvarar han för själv och sköter bra.

Bokläsning blir varje kväll vid läggning då vi läser ca 20min. Upp till en halvtimme ibland om det är någon rolig bok (just nu Sune-böckerna!).

Svar på tråden Hur ser lediga dagar ut hemma hos er med barn 4-8 år?