Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Hur ser lediga dagar ut hemma hos er med barn 4-8 år?

Solros78 skrev 2015-06-01 21:03:23 följande:

Hur ser vanliga lediga dagar ut hemma hos er, ni som har barn i typ 4-8-årsåldern?

En lördag eller söndag, eller lov när ni är hemma. Jag tänker sådana dagar när man mest är hemma inne/ute men kanske åker iväg någon sväng till mataffären, lekparken eller så bara. Och nu tänker jag verkligen från att barnet vaknar till barnet somnar på kvällen.

Hur mycket tid leker barnet/barnen själva och/eller med varandra?

Hur mycket tid är barnen utomhus? (på tomten/gården, på lekplats/skogspromenad)

Hur mycket tid leker ni aktivt med barnen (rollekar, spela fotboll, bilar eller vad det nu är som barnet väljer)?

Hur mycket tid lägger ni på pussel och spel?

Hur mycket tid lägger barnen på ritande/pyssel/lera och sånt?

Hur mycket tid läggs på tv/tv-spel/surfplatta?

Hur mycket tid läggs på bokläsning?

Hur mycket tid gör ni hushållsfix där barnen är med er?

Och vad jag nu kan ha glömt mer för kategori?

Syftet är att få en bild av hur andra familjers lediga dagar ser ut, hur mycket tid som är aktivt lekande med barnen, hur mycket skärmtid barnet har, hur barnet kopplar av osv? Vi är inte helt nöjda med hur det ser ut hos oss så vi behöver input. 

Har en snart 5-åring och en 7-åring (och en 9 och en 11-åring).

På sommaren så leker de massor själv, antingen med syskon eller med grannar. Det finns alltid massor med barn i omlopp och vid bra väder är de ute väldigt stor del av dagen.

Aktiv lek med barnen från vår sida är rätt lite. Hjälpa dem med sånt de behöver för att leka är såklart mer. Jag kan dra iväg till skateboardramper med barnen, spela fotboll eller annat fysiskt men tycker stillsammare lekar (typ roll-lekar är dödligt tråkigt så det blir sällan). 

Vid regn blir det såklart mer pyssel, innelek. Böcker läses ibland, spel spelas ibland. Tv-spel/ipads används om det är speldagar (3 dagar i veckan) och då kanske 2 timmar.

Hushållsfix blir det ju rätt mycket, men det blir ju pauser för att hjälpa barnen. De vill sällan vara med på det jag gör utan leker hellre men kommer ju och ber om hjälp lite nu och då.
Svar på tråden Hur ser lediga dagar ut hemma hos er med barn 4-8 år?