IVF - när det inte går som planerat
Jag 30. Han 35. Båda helt friska.
Jag har länge haft problem med oregelmässiga menstruationer.
Jag kan blöda mycket men också små spårblödningar.
Mina menscyklar kan vara allt från 10 dagar opp mot 57 dagar.
Jag har varit hos flera läkare. Man vet inte varför jag blöder.
Vi är både "färdiga" med utredning. Man hittar inte fel hos någon av oss.
Mina blödningar var oförklariga; man kallade det för stress eller hormonrubbningar som man alltid gör när man inte hittar orsaken.
Jag har aldrig varit gravid. Han har heller inte gjort någon på smällen. :)
Vi har haft oskyddat sex sedan 2010. Avbrutet samlag. Försökt sedan 2013. I 2014 hade vi 3 pergotime rundor; bildade fina äggblåsor. Men blev inget plus.
Sista 2 försöken körde vi ovitrelle sprutor (ägglossningsprutor) och progesteron vag. hände fortfarande ingenting.
IVF feb/mars korta protkollet. 7 ägg plockades ut. 6 blev befruktade, varav 1 blev befruktat med 2 spermier så det blev ju ingeting av den.
Vi fick bara 2 "ok" ägg. Ena var 7 cellig med fragmenter; gick inte frysa ner.
Den 8 celliga stoppades in. Blev inget av den heller.
Eftersom äggen blev så dåliga. Planerades långa protokollet till nästa IVF.
Jag har sedan mars väntat o väntat på att få starta med IVF nr 2 nu i maj månad.
Denna gången skulle vi köra långa protokollet med nässpray, prednisolon, klexane, o 2 embryo. Jag såg verkligen fram emot det. Fick upp hoppet igen o tänkte att det blir riktigt bra.
Jag skulle börja nässprayen på cykeldag CD 20. Men fick min mens på dag 10 !!! Så jävla surt. Allt blev framflyttat. Vi la upp en ny plan. Jag fick vänta. Planen var att börja på nästa CD 23. Tror ni inte jag får blödning igen på dag 13!!
Och nu är det för sent... IVF kliniken stänger hela juli. Vi hinner inte med 6 veckors behandling.
Jag måste alltså vänta till augusti!!!
Allt känns så jävla surt. Jag är så trött på det här.
Jag mår skit dåligt.
Det började gradvis med att
1. man blev ledsen för sin egen skull varje gång tant röd kom,
2. till att man gick runt o var orolig för tant röd.
3. blev besatt av sin ägglossningsdagar
4. började reagera att alla andra blev gravida o kanske t.om. med syskonsförsök
5. Till att man längre inte kan gå i parken, på stan utan att se gravida magen o kvinnor med barnvagnar o alla springande barn. Jag mår skit. Det har tagit över mitt liv totalt. Undviker att gå ut när det är soligt för jag vet att det är då alla barnfamiljen blomstrar upp i alla parker.
Jag har sedan 2013 "inte" vågat beställa resor, byta jobb, tacka ja till bröllopsinbjudningar , köpa nya kläder etc. för jag hela tiden är så dum o tror att TÄNK OM JAG DÅ GRAVID ...
Snälla finns det någon som solskenshistorier som kan hjälpa mig ur detta?
Vad ska jag nu göra i sommar? Hur går jag vidare om jag aldrig blir gravid?
Hur många färska försök og
frysta försök är värt att utsätta
ens kropp psykiskt o fysiskt??