• maka011

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Ve alla förbannade semesterstängningar och pissiga attityder!

Är i v 13 nu och ska på inskrivningssamtal imorgon. Ringa mvc och frågade om jag möjligen kan få göra ett ul. Vill se att allt är bra innan jag börjar berätta för kollegor och brukare på jobbet. Men se nähä, det går inte. De har ont om folk och bm vi ska träffa har inte ultraljudsvana. Dessutom är det inga maskiner lediga.
    Jaha, nähä.. Carlanderska går inte.. Gyn (privat) jag brukar gå till har semesterstängt. Ringer vanliga gyn för att höra om de kan förbarma sig över mig. Ställer klockan på halv sju och sätter upp mig i telefonkö. Halv nio ringer och får bara till svar: "Vi gör inte så!" Med skit tråkig attityd.

Ursäkta mig för att jag äntligen har lyckats att bli gravid mitt i semestertider!
    Jag har ingenstans att vända mig nu. Funderar på att fejka problem och söka på akuten ikväll..

Ursäkta min negativa ton, men är så trött på att sitta i kläm.. ='(

• maka011
    Love is everything skrev 2015-08-04 12:40:23 följande:

Har du inte varit på vul än?! Nångång?! Jag trodde alla fick ett tidigt ultraljud hos sin hemortsläkare/ivf-klinik för att få se den lilla ärtan och hjärtat... Stå på dig om du orkar! Annars brukar de väl öppna efter semestern nästa vecka?

Men du ska ju till bm imon, hon får helt enkelt be någon fixa det! Lycka till!

Jodå har varit på vul för några veckor sedan. Men hade bara velat se att allt ser bra ut innan vi börjar berätta för folk utanför familjen. Jo de öppnar nästa vecka, men jag måste kompa från jobbet för att kunna gå till mvc imorgon och hade velat kunna berätta när vi kom tillbaka.
  • maka011
    Poffa skrev 2015-08-04 12:53:36 följande:

Nu har ju visserligen vi varit på både inskrivningssamtal och tidigt VUL men jag känner ändå igen mig i ditt inlägg. Varje sak vi gjort har vi fått bråka mer eller mindre för. Tex fick vi en Bm på inskrivningssamtalet som vi inte ska ha mer. De tyckte inte det var lämpligt utan tyckte det var bättre om vi avvaktade några veckor. Närmare bestämt 5 veckor. Jag siter faktiskt fullständigt i om jag får träffa samma person, jag vill bara bli inskriven och få kolla upp vissa prover. Få chansen att själv välja tex kub inte bli fråntagen den chansen för semestern kom mellan. Vet hur svårt det är att hitta vikarier till vården. Men lilla egoistiska jag skiter i det.

Jag kan känna att vi blev ifråntagna chansen till kub. Nu vet jag inte om vi hade gjort det ändå, är bara 30, men hade varit trevligt att få möjligheten. Jobbar själv inom vården så jag vet hur svårt det kan vara med semestertider, men det ska vårdtagare aldrig behöva höra om. Vilket jag fick höra massor om på första samtalet.
  • maka011
    Cyanea skrev 2015-08-04 14:25:53 följande:

Usch vad tråkigt :( Kan ha fel, men det låter lite som att du är i samma trakter som jag (Göteborg). Kan du inte prova att ringa Barnmorskegruppen? De fixade fram en tid jättesnabbt till mig. Och de var jättebra. 

Gnäll på och be inte om ursäkt. Det är ett jätteproblem. Inte alls kul att inte känna sig helt trygg i sin graviditet och inte ens få hjälp från vården. 

Bor i Varberg, 8 mil ifrån Göteborg. Inget avstånd så, men det ska passa med jobbtider mm. Nä jag ska säga till bm imorgon hur jag har upplevt det hela. Känner mig extremt oviktig.
  • maka011

Träffade en jättebra bm idag. Kände att hon lyssnade på det vi kände. Hon nämnde vad jag redan misstänkt. Det här kommer troligtvis att kallas en riskgradivitet. Det tåget var jag redan med på så det skrämmer mig inte. Fick tid till ul på måndag och även samtal med läkare. Kände mig verkligen omhändertagen idag. :)

• maka011

Verkligen! Dessvärre var hon vikarie så kommer inte ha henne framöver. 

Nu är det bara att hålla tummarna för att allt ser bra ut på måndag. Ser det bra ut då så hoppas jag att jag kommer att våga slappna av lite.

• maka011
    Cyanea skrev 2015-08-05 16:46:26 följande:

Nu har jag varit på en LÅNG shoppingtur på stan och tänkte dela med mig lite till er :) 

Jag hade en bola (gravidsmycke) som jag fått för några månader sedan, men den pinglar lite för lite och är lite för lätt (den studsar väldig när jag går) så jag var på jakt efter en lite större och ljudligare. Detta hittade jag hos Avi och Lena i Gbg. De hade jättefina bolor, dock utan mönster, men med fint ljud och i flera olika storlekar. 

Sen var jag på Lindex på Nordstan där en expedit tipsade om att de fått in mammakläder igen!!! Jag har läst om att det sålde för dåligt, så man har bara kunnat beställa på nätet de senaste åren, men nu finns de alltså åter i butik! Jag köpte ett par byxor och en kjol - helt andra modeller och passformer än H&M's utbud. Även tröjorna var annorlunda, så ni som inte varit nöjda med H&M's utbud - kika på Lindex! 

Sen har jag en fråga också. Jag har börjat få rätt mycket bristningar. Än så länge är de inte så "utdragna" utan mer en massa mörkröda prickar ute på höfterna. Jag vet att man inte kan förhindra alla bristningar men tänkte ändå göra mitt bästa genom att smörja. Har ni bra tips på vad man ska smörja med? Jag valde bort mandeloljan då den kan ge allergiska reaktioner hos nötallergiker (vilket jag har en del på mitt jobb) och olivoljan för att den luktar blä. Det enda som då fanns kvar var Bio Oil, så den provar jag tills jag vet vad annat jag kan köpa. 

Barnolja.. Skonsamt och bra. :)
  • maka011
    Cyanea skrev 2015-08-05 23:12:36 följande:

Just det ja, den måste ju vara skonsam om man ska kunna ha den på barn :) Kokosolja låter ju jättesmart! Var kan man köpa det? Det fanns inte på det apotek jag var på, då var det bara mandel- eller olivolja... 

Oh, var köpte du din bola? Blir nyfiken på hur den ser ut, vore kul att kika på den även om jag inte ska ha fler ;) Vad jättefint det låter att ha månadsstenen! Synd bara att de inte skickade rätt... De borde verkligen skicka en ny om du inte fick det du beställde. 

Det var så det började för mig med magen, det kanske inte dröjer så länge till innan din tittar fram nu ;) Min hårdnade liksom ganska snabbt när det väl begav sig, så nu sticker den fram tydligt. Det låter ju grymt bra! Gillar deras bodybutters men köper dem aldrig för att jag inte använder dem. Kanske skulle prova? 

Tack för råden, tjejer!! Nu får jag en del att testa ;) Någon mer som kommer smörja? 

Jag kommer smörja med babyolja. :)
  • maka011

Nån mer än jag som har problem med jobbig huvudvärk? Utblommad migrän i tisdags kväll/natt som sen inte har släppt. Mitt blodtryck var åtminstone precis som det brukar igår.

• maka011
    Love is everything skrev 2015-08-06 19:16:29 följande:

Maka011: Känner verkligen igen mig! Jag har haft fruktansvärd migränhuvudvärk i tre veckor nu... Kom knappt ur sängen idag! Har en tid till en bm imon för lite extra kontroller.

Vad skönt att jag inte är ensam! Håller på att bli galen. Jag dricker ordentligt, jag håller koll på saltbalansen, blodtrycket är bra, så även järnvärdet, jag sover ordentligt, jag gnisslar inte tänder.. Fattar inte vad jag ska göra. Förstår ännu mindre hur jag ska orka jobba hela helgen. :(
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015