• Helendi

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Intressant det där med flickor eller pojkar vid IVF. Mina olika vänner som gjort ivf har både fått söner och döttrar.

Jag vet att jag läste någon artikel om att ivf med icsi tenderar att generera mer pojkar men ingen förklaring till varför. Ska bli intressant att läsa om ni har gissat rätt. Jag trodde på en lillasyster och det var rätt.

Drygt en vecka till Rul, tiden går så långsamt...

Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
  • Helendi

Har du fått kolla upp dina hormonvärden? Vet att ett högt östradiolvärde kan göra att man lättare får hemsk huvudvärk. Man kan även få mer trögflytande blod vid högt värde och då kan man hjälpas av blodförtunnande.

Hormonvärdena kan man ju inte göra så mycket åt om de är höga men det kan vara skönt att få en förklaring i alla fall.

Underbar mage, by the way

Love is everything skrev 2015-08-10 20:51:51 följande:

Huvudvärken har gått över i en outhärdlig fruktansvärd smärta. Börjar tänka mer och mer åt att det skulle vara en hjärntumör och att jag kommer bli tvingad att avbryta graviditeten....

• Helendi

Cyanea: det är nog mer regel än undantag att livmodern blir stenhård vid/efter orgasm så det är inget att oroa dig för ( men det kan ju såklart stilla din oro att tala med din bm). Det är inte skadligt för babyn även om det kan vara obehagligt för dig. Gör det som du själv känner är bäst för dig.

• Helendi

I tisdags var det dags för vårat RUL och vi fick se lillan igen. Så otroligt skönt att veta att inga missbildningar (synliga i alla fall ) finns. Nu är det bara att växa och utvecklas. 

Hade mycket konstiga drömmar då jag var gravid med storasyster men denna gången har det varit lugnt än så länge. Fingers xssed!

Angående att magen har känts mindre än tidigare så kände även jag så vid v 16 och framåt så det är nog en relativt vanlig känsla. För mig var det nog mycket att tarmarna blev lugnare och inte lika uppblåsta. 

Love is... - hur går det med dig och din huvudvärk? Är det fortfarande överjävligt?
  • Helendi

Love - Usch vad läskigt med bilolycka men skönt att allt är bra ned lill*. Förstår att det är oroande. Hoppas nu att Niferexen hjälper dig.

Linda8110: Jo, det där med strålande graviditetshy och hår - pyttsan! Håret är rent utav skit men det var det förra gången också. Du har säkert fått förklarat vad bakåtlutande livmoder betyder men jag skriver ändå Flört: Du kommer att bära ditt barn längre in mot ryggraden vilket i sig ofta leder till att man ser mindre ut och att det kan ta lite längre tid innan man riktigt känner sparkar etc. Just nu kanske du vill få en "riktig mage" men det kan vara ganska skönt i slutet av graviditeten att inte bli så stor och därigenom få helt fel tyngdpunkt med allt som följer av det.

Cyanea - härlig mage! Och vikten kommer nog ska du se. Hur var det med förra? 

• Helendi

Borde kanske klargöra att jag menade att sparkarna kanske inte känns tidigt på utsidan av magen, självklart kan du själv känna dem inuti dig . Och som du säger så känner du nog inte din livmoder just nu pga bakåtlutningen men det kommer du att göra snart.

Jag har en mycket framåtlutande livmoder månaderna sidan så jag har känt av den sen v 11 och nu ligger kanten ca 3 fingrar ovanför naveln. Vi är alla olika och inget är bättre än det andra.

Idag var första gången min man kände av lillasyster på utsidan av magen ( har moderkakan fram) - blir mer verkligt för honom nu.

Linda8110 skrev 2015-08-23 09:36:13 följande:

TACK för din förklaring! Tycker min mage är lite olika stor från dag till dag och från timme till timme, men det verkar som om fler har det så. Bebben är ju bara typ 10-11 cm lång så det är ju knappast den som tar plats ;) Det som gjorde mig orolig var att det stod att man skulle kunna känna sin livmoder ovanför blygdbenet vid denna tidpunkt men jag känner absolut ingenting! Men det har väl säkert att göra med att min livmoder är bakåtlutad i sådana fall. Ska fråga barnmorskan kring detta i september sen.

• Helendi

Ha, ha, ha - vet inte var "månaderna sidan" kommer ifrån...

• Helendi

Ursäkta Cyanea- jag hade fått för mig att du hade ett tidigare barn. Sorry!

Och jag tror det är vanligt att vi som fått kämpa för att bli gravida även lätt har en högre inre stress. Även jag har dagar då jag nojjar, imorse var en sådan morgon då magen nästan "försvunnit". Jag vet rent intellektuellt att ett barn inte bara försvinner utan att hon antagligen lagt sig på ett annat sätt (vilket hon även hade då jag kände henne någon kvart senare. Kontrollbehovet är högt även här men jag hinner inte tokstressa upp mig då min stora behöver min uppmärksamhet. Lite skönt faktiskt.

Hoppas du mår bättre, du får tänka på att det är dina gravhormoner som spökar och att det kommer att bli bättre.

Cyanea skrev 2015-08-24 12:45:11 följande:

Tack ^^ Hoppas verkligen det, för just nu känns det som att min kropp "äts upp". som biolog vet jag att det inte är bra inför förlossningen att ha gått ner i vikt, så jag hoppas verkligen att det kommer. Sen är det ju skönt att inte väga för mycket, tycker redan nu att det är lite tungt och otympligt att gå. 

Jag har ingen sedan innan, detta är första graviditeten :) 

• Helendi
    Linda8110 skrev 2015-08-25 06:42:26 följande:

Anmält mig och sambon till en föreläsning kring kejsarsnitt och första tiden efteråt vid BB Sophia nästa tisdag. Börjar kännas lite verkligt nu, galet! :)

Intressant och det är alltid bra med information. Hur kommer det sig att ni ska ha kejsarsnitt? Du kanske redan har berättat det Tungan ute...
  • Helendi
    Linda8110 skrev 2015-08-25 17:08:50 följande:

Har vestibulit och lätt att få infektioner så det känns bäst :)

Ok, då förstår jag. Om jag får komma med ett litet tips så skaffa typ en Belly bandit eller någon typ av korsett för att hjälpa kroppen efter snittet. Man kan ju inte använda magmusklerna ordentligt vilket kan leda till att du får sjukt ont i ryggen. Dessutom så hjälper den de delade magmusklerna att dra ihop sig efter snittet.
  • Helendi

Ser nu att jag gjort syftningsfel. Menar såklart att magmusklerna delar sig pga graviditeten inte snittet.

• Helendi
    Lady1986 - stackare! Jag förundras över hur olika våra kroppar hanterar hormonerna vi har när vi är gravida...att vissa seglar genom graviditeten och andra åker på all skit Skrikandes. Har full förståelse för att humöret sviker vid dessa tillfällena. Jag håller mina tummar att du får hjälp och lindring idag.

Cyanea - du ska se att bebis tar det den behöver och att det inte går någon nöd på hen. Men jag förstår att du funderar. Jag har motsatta "problemet" - jag har gått upp ganska mycket. Jag hoppas jag inte drar i väg i vikt lika mycket den här gången men det verkar inte lovande...+7 kg och 20+5 idag. Äter vettigt och rör på mig. Min mor blev också stor vid sina graviditeter så det kanske är lite genetiskt. Ska till bm idag så jag får väl se om jag får en åthutning eller inte...
  • Helendi

Jääättestort grattis till alla lyckade Ul och Rul även fast några av er fått lite blandade resultat Hjärta{#emotions_dlg.flower}! Fläckar och cystor kan växa bort som redan sagts så jag håller båda mina tummar för att detta skett vid nästa ul.

Vi fick ju veta ganska tidigt att det var en lillasyster på g och för mig gjorde det varken till eller från, men jag tror att min man hade satt hoppet till en son. Jag känner att det ibland kan vara lättare att relatera till saker i barnens uppväxt om man är av samma kön då man eventuellt gått igenom liknande situationer.Tror att det mest har att göra med att jag har en önskan att skydda och vara den bästa föräldern som jag kan och att det man själv vet känns säkert och hemvant. 

Fick ingen åthutning av bm angående vikten och både blodtryck, hb och blodsockervärdet var exemplariskt. Hon vet om min oro för att få ett stort barn igen och kunde redan nu säga att min livmoder är större än vad mina veckor är. Hon menade att vi kanske rent genetiskt är betingade att få stora barn, men det får tiden utvisa. När dottern skypeade med mormor och morfar fick jag veta att 3 av 5 bröder på min fars sida var runt 5 kg när de kom ut - så det kanske ligger något i det där med arv ändå Tungan ute. Nu ska jag bara göra allt i min makt (mat och rörelse) för att få ett normalstort barn.

Snart går jag av mitt pass och ska ut i solen och njuta lite - hoppas ni andra kan göra det också Solig.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015