• Helendi

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej alla!
    Har varit i valet och kvalet om jag ska försöka hänga med i lite trådar för oss som väntar liten i jan/feb efter ivf. Känns som om jag fortfarande inte tagit in att det kanske blir ett syskon i januari.

Är idag på 9+6 och har bf 15 januari. I 7+3 gjordes ett vul på kliniken och vi fick se ett hjärta slå, så overkligt och nervöst då förra graviditeten slutade i ett MA. De flesta av mina symptom har nu "försvunnit" men jag kan nu känna livmodern, speciellt på morgonen så det lugnar mig lite. 

Eftersom jag är lite äldre så väntar jag in resultaten på fosterdiagnostiken innan jag ropar hej. Vi kommer att göra nipt nästa tisdag och kub nästa fredag och usch vad nervös väntan det är. När vi var gravid med dottern så fick vi inte superbra siffror på kuben och nu är jag ju 4 år äldre så jag håller andan tills svaren kommer in. 

Så grattis alla till era graviditeter Skål och fortsatt lycka till!

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Cyanea, som de andra säger så påverkar Tsh och antikropparna som mest när man försöker bli gravid. Det är mycket vanligt att om man har Levaxin måste justera upp dosen med åtminstone 30% bara för att man blivit gravid. Så länge de har koll på dig behöver du nog inte oroa dig. Har du fått veta dina värden?

Grattis till alla lyckade vul!

Efter lyckat nipt och kub vågar jag nu acceptera att det blir en lillasyster beräknad till 15 januari.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Ha, ha ha! Men vad konstigt att det kom med ett en bild mitt i allt...

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Cyanea - vi har berättat för våra föräldrar och syskon nu då testerna visade bra, ul visade en livlig tjej och vi har gått in i vecka 13. Hade ul visat att något var fel på tjejen, typ om hon inte stämde i storlek med våra beräkningar eller om hon inte rörde sig normalt så hade vi nog väntat lite till .

Resten av vänner och bekanta får veta allt eftersom vi träffar dem, vi tar det som det kommer.

Jag tror att vi som har haft problem med att få ett barn på "vanlig väg" lätt får ett extra stresspåslag som gör att man gärna vill skydda sig själv mot eventuella motgångar under graviditetens gång. Jag vill inte minnas att jag var så här "negativ" första gången.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Ananas - vi fick inte strålande siffror på Kub förra gången (typ 1: 350) och jag kunde inte riktigt släppa det under graviditeten. Denna gång gjorde vi Nipt, dyrt som faan men jag ville verkligen inte göra fostervattentestet (med medföljande missfallsrisk) om det visade sig bli dåliga siffror igen.

Du bör veta att merparten av de som måste gå vidare är friska barn. Det är viktigare att nackspalten inte är stor, blodproven kan ställa till det i uträkningen. Troligtvis var det så med vårt första barn.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Ananas - man måste ha gått längre än 10+0 för att göra testet och jag bör nog påpeka att det inte är diagnostiserande. Det är ett blodprov som tas.

Du får en sannolikhet även här men med hög procent. Vi fick highly unlikely på de 3 trisomierna. Tror det var 99% sannolikhet.

Jag tog provet på Vasamamma i Stockholm och det kostade 9500 kr. Svar fick vi efter 8 dagar.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi
    Love is everything skrev 2015-07-14 17:09:18 följande:

Hur mycket syns av era gravidmagar nu? (Förutom allt gott man stoppat i sig och svullna tarmar då förstås...) Jag börjar känna livmodern nertill, hoppas rundningen kommer snart så man slipper se så pluffsig ut.

Stående ser jag bara småfet ut, men ligger jag ned har jag en bula stor som en grapefrukt där livmodern är. Är nu i vecka 14 och har känt den sen vecka 11 men det beror på att den är extremt framåtlutad.
    Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Stort grattis till lyckat kub Ananas!

Hur kommer det sig att de ändrade bf för dig? Man vet ju exakt när befruktningen gjordes iom ivf. Vår lilla mättes till 2 dagar större än beräknad bf men det datumet står kvar för oss.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi
    Cyanea skrev 2015-07-17 16:38:54 följande:

Jag känner att jag inte har koll på er, ni är inne så sällan :P Hur är det med er allihop? Kram! 

Gick in i vecka 15 igår och tycker att magen stannat lite i växten. Lyssnade på hjärtat igår, lugnar lite. Har inga starka symtom kvar, molvärk någon gång ibland och måste fortfarande upp på toaletten under natten.

31 dagar kvar till Rul, hoppas tiden går fort. Vi har berättat för storasyster och hon har många frågor.

Hur är det med dig?
    Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
  • Helendi

Linda8110: var lite försiktig med lakrits under graviditeten. Jag själv har svårt att hålla mig borta helt från det .

Nu tror jag väl inte att du vräker i dig det men högt intag av lakrits höjer blodtryck och ökar kortisolnivån hos barnet.

Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015