• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

nesistas skrev 2015-08-10 17:41:12 följande:

Hej alla fina!

KUB gick bra idag, BM sa att jag fått de bästa värdena man kan få, 1:20000. Allt såg bra ut med pyret, h*n växer som h*n ska och viftade livligt med både armar och ben under undersökningen. Vägde mig och hade till min förvåning bara gått upp 1,5 kg sedan förra kontollen för tre veckor sedan. Magen har växt jättemycket och det känns som jag sväller på alla bredder Gravid. Så lättad, så otroligt skönt att få bra besked idag.

Haha, Cyanea jag vet magen växer mycket snabbare denna ggr än första graviditeten. Det är som kroppen bara väntat på att få svälla ut åt alla håll, äntligen äntligen! Skrattande

Kram på er alla!!

Åh vad skönt!!! Grattis till finfina värden :D 

Det kommer bli kul att se fler bilder av din mage i framtiden då, jag hoppas på "storverk" :P 
  • Cyanea

Härligt Helnil!! Det är verkligen jätteviktigt att man känner tillit till sin BM. Funderar på att byta eftersom jag inte känner mig helt hundra med min... 

Kanske kan du boka privat UL innan dess om det känns långt? Det gjorde jag, och det var så himla värt det. Allt är säkert bra med din lilla prick, men för din skull :) 

• Cyanea
    helnil_ skrev 2015-08-10 20:08:34 följande:

Det tycker jag verkligen att du ska göra i så fall! Är otroligt viktigt för mig. Vi bor på en liten ort med fem olika bm och kollade av väldigt mycket med kompisar innan jag valde mellan två. Har den ena nu och det blev som sagt toppen :) så byt om du inte tycker det känns riktigt bra! Det var ju bara 2,5 vecka sen jag var på VUL så känner nog att jag får lugna mig lite. Hatar när jag blir besatt. Försöker tänka att så länge jag blir tjockare/har symptom och så länge inget verkar fel så är det säkert bra :) jag tror att om jag blir för orolig så ringer jag nog bm och frågar om de kan lyssna på hjärtat :)

Jag tänkte ge henne åtminstone den här veckans besök på sig att överbevisa mig ;) Hon har absolut inte gjort något "dumt" eller så, vi bara klickar inte. Jag är ganska "vetenskaplig" av mig och vill förstå saker och ting medan hon är raka motsatsen. Kulturkrock så att säga ;) 

Låter i och för sig klokt att inte bli "besatt", förstår exakt vad du menar. Min besatthet blev för jobbig för mig, så därför gav jag upp...! Men du har helt rätt. Det finns inte en enda orsak att oroa sig så länge som kroppen fortsätter att må som den gör och magen blir tjockare. Missfall är ovanligt så här sent, och det ska mycket till för att det ska hända. Låt det bara inte bli för jobbigt för dig, för det är det inte heller värt. 
    Lady1986 skrev 2015-08-10 20:22:10 följande:
    Ringde du en privat mottagning och bokade ul? Jag pendlar så mkt mellan att vara chill och nojig. Jag ringde gynakuten idag då jag fick så mkt ilningar över blygdbenet och googlade upp hemska saker. Fick det bekräftat på en gång att det är foglossning och inget annat. Jag lovade de på reproduktinscentrum förut att sluta googla, det går sådär! :p
    Det låter verkligen som foglossningar (vad jag hört och läst om det). För mig är det likadant, ena dagen/timmen/sekunden är jag lugn som en filbunke, den andra är jag oroad till tusen. Och jag orkade inte med det ;) 

Yep. Jag gick ut på eniro och letade rätt på samtliga privata gynekologer och UL som fanns i stan (Göteborg) och började ringa runt. Inte många som hade öppet då, de flesta hade sommarstängt, men fick tag på Barnmorskegruppen som tog mig på största allvar. Då var jag ändå helt uppriktig med att jag inte hade någon anledning till att oroa mig. De fixade en tid direkt efter helgen (tror jag ringde en fredag och kom in måndagen efter). Och det var inte dyrt heller - 500 spänn för 15 minuter plus en bild. Den BM var dessutom helt fantastisk på att göra UL, det märktes att hon gjort det MÅNGA gånger. Hon hittade massor med detaljer som fylld urinblåsa på bebis, båda händerna och fötterna mm. :) 
  • Cyanea

Nämen usch, klart det inte ska vara något så hemskt! Har du pratat med din BM/läkare om du får ta något mot typ migrän? Du kan ju inte gå omkring och ha så ont!!! 

Vilken gosig mage! Riktigt rund och fin ^^ 

• Cyanea
    helnil_ skrev 2015-08-10 22:06:31 följande:

Nej men så kan det ju vara ibland, att man inte klickar. Inget fel med det och hos är de väldigt tydliga med att man får byta om man inte är nöjd. Men kan väl vara bra att ge henne en extra chans :) Jag förstår verkligen varför du ville kolla! Inget konstigt med det. Jag försöker öva mig på att släppa kontrollen, det är bra för mig :) just nu känner jag mig ganska lugn men får se hur de känns om några veckor. Men som sagt då ber jag dem nog bara lyssna efter hjärtat :) ska försöka hålla mig :)

Det låter väldigt vettigt att träna på att släppa kontrollen. Och svårt ;) Behöver själv jobba enormt mycket med det, och har tack och lov stor hjälp av min psykolog med just det. Heja dig!!! 
  • Cyanea

Nyss hemkommen från BM. Egentligen inget stort besök alls, huvudsakligen nytt Thyroidea-prov. Provsvar får jag ev. inte förrän i slutet av nästa vecka, men det är förutsatt att det inte är ett väldigt avvikande värde. Skulle jag behöva behandling snarast får jag förmodligen reda på det imorgon. Liiite nervöst kan man säga. 

BM kändes bättre idag, av någon anledning. Vet inte om det beror på henne eller mig ;) Hon tog sig verkligen tid att sitta och prata med mig en stund. Dessvärre har jag fått bakläxa på järnet. Jag är väldigt trött, och det förklarar väl det hela. Inte helt oväntat med tanke på att jag är vegetarian plus att jag ätit väldigt dåligt en lång period, men jag gillar inte tanken på att ta järntabletter med min redan kassa mage. Men men, inte mycket att göra, för blod behöver man ;) 

Ska i alla fall prova Niferex som ska vara ganska skonsamt mot magen jämfört med många andra preparat. 

• Cyanea
    Ananas skrev 2015-08-11 19:17:05 följande:

Hej på er!
    Nu är jag tillbaka efter en veckans sol och värme! Såååå skönt! 

Jag har mått så bra hela veckan, men idag när har jag varit kass. Så konstigt vad det kan variera! Går in i vecka 18 imorgon! Jisses, snart halvvägs ju
    Längtar efter RUL som är om 3 veckor. 

Läste om någon som hade bra HB med ändå var som ständigt bakis? Minns inte vem det var. Tänkte bara på om de kontrollerat järndepåerna? Jag hade bra HB med nästan tomma järndepåer. Jag mådde skit och fick börja med Niferex (järntabletter) och sen blev det faktiskt bättre

Min mage känns gigantisk i jämförelse med era... går definitivt inte att dölja längre och jag har slutat försöka.... 
    Kram på er!

Underbart att ni haft det bra!! Instämmer med dig, fick samma svar av BM idag själv. HB var superbra sist, men järndepån kass. Är säkert bra att ta järntabletter, och Niferex lär vara bland de skonsammaste. Kul att du går in i v. 18 - jäklar vad tiden går!!! Kan tänka mig att magen måste vara stor, är två veckor bakom dig och känner mig stor...! 
    Love is everything skrev 2015-08-11 20:15:02 följande:

Ska till VC imon och träffa en läkare, ska be att hon tar både prov på järndepån, hormonvärden mm.

Min mage är med stor... Man släpper ju på allt så att säga när man redan fått barn en gång, magmusklerna är ju inte riktigt som förr! Det ledsamma är att folk frågar: är det verkligen bara en bebis? Du vet väl att den ena kan gömma sig? Trött, ledsen och irriterad är bara förnamnet på hur man känner sig i den situationen.

Bra att ta lite prover så du kan få hjälp. Så här kan du ju inte ha det. Stort lycka till!! Och förresten - be de som säger så att dra åt h*lvete. Du kan alltid skylla på hormoner om det känns bättre ;) 
    Linda8110 skrev 2015-08-11 21:32:21 följande:
    Kan tipsa om frukt & fiber tabletter om du är hård i magen. Jag har IBS med förstoppning så jag äter dessa varje dag. Skonsamma och effektiva. Skönt att BM kändes bättre idag :)
    Ananas skrev 2015-08-11 22:01:03 följande:

Jag tycker psylliumfrön funkar bra mot förstoppning, som jag tyvärr också har för vana att få. Jag strör det på gröten eller filen.

Lady1986 skrev 2015-08-11 22:08:53 följande:

Säger också tummen upp för psylliumfrön! :)

Stort tack för tipsen! Jag ska prova detta :D En fungerande mage är hyfsat viktigt ;) 

• Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-08-12 06:43:04 följande:

Love is everything: Åh, vilka kommentarer alltså :( Kan berätta vad en kollega sa till mig häromdagen. Hon har nyligen blivit mormor så vi pratade om det. Sen slet hon tag i min arm och frågade när jag ska SKAFFA barn. "Jadu, i framtiden någon gång kanske" svarar jag. Då sliter hon tag i min arm igen: "Men NÄR är framtiden då??" :( Jag blev så jävla arg och typ röt tillbaka att så får man inte fråga och "du måste lära dig lite hyfs!" Jag har inget övers för henne sen tidigare och hon förstår liksom inte att det blir fel så hon skrattar bara högt. Jag berättade faktiskt inte att jag är gravid då, vägrar bjuda henne på den när hon är så dryg ;)

Men LÄGG AV!!! Vad är det för jäkla sätt?! Bra att du verkligen röt ifrån ordentligt, för det där är verkligen inte ok. Jag blir alldeles upprörd. Också bra att du inte berättade för henne att du väntar barn ;) Heja dig!!! 
  • Cyanea

Nyss hemkommen från MVC. Nervös som fan, som vanligt, trots att Liten levde rövare i magen sent igår kväll. Tack och lov slog hjärtat så fint så fint <3 Dock verkade Liten sova ganska gott och rörde sig inte mycket alls ;) Skönt i alla fall att veta att det fortfarande verkar gå bra! 

Lite senare idag ska jag förmodligen på besök på jobbet, så jag lär få berätta med tanke på magen. Nervöst! Hoppas allt är bra med er andra <3 

• Cyanea
    Ananas skrev 2015-08-12 15:46:58 följande:
    Vilken sötis! Jag har inte hängt med riktigt i tråden nu när jag varit iväg, men vad var det för UL du gjorde nu? 

Hoppas det går bra att berätta på jobbet. Usch, det gör mig liiiite nervös faktiskt. Att komma tillbaka med en jättemage... jobbar på ett mansdominerande jobb och kan tänka mig att de mest kommer stirra och inget säga...  
    Haha, jag tror inte ens min familj hänger med på det! Jag ringde under sommaren till MVC för att jag var orolig. Ingen anledning alls, bara orolig. De var supergulliga och bokade in första bästa tid de hade, men det var några veckors väntan ändå. Hon sa att "om oron blir för stor innan dess får du väl prova någon privat." Och visst blev oron för stor, vi skulle berätta för både makens familj samt min släkt, så jag ringde Barnmorskegruppen och fick en tid direkt efter helgen (ringde en fredag). 

Jag valde att inte avboka den här tiden eftersom jag planerat att börja jobba igen vid det här laget (vilket jag dock inte gjort). Nästa vecka börjar eleverna och jag insåg att jag skulle få frågor om magen, så jag lät tiden vara kvar så jag skulle få en sista check innan jag behövde gå ut med det till andra än familjen. 

Lite för många UL tycker jag, men samtidigt har det lugnat mig något enormt. Skäms för att det är så, men jag har uppenbarligen problem med paranoia. Jag lovar - jag får professionell hjälp med det ;) 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015