• Linda8110

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Helendi skrev 2015-08-25 09:52:59 följande:
    Intressant och det är alltid bra med information. Hur kommer det sig att ni ska ha kejsarsnitt? Du kanske redan har berättat det Tungan ute...
    Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
    Har vestibulit och lätt att få infektioner så det känns bäst :)
  • Linda8110
    Lady1986 skrev 2015-08-25 21:33:18 följande:

Hörrni, hur har ni det med tröttheten? Vänder det någon gång? Jag är så extremt trött på jobbet nu. Tiden efter lunch och fram till att jag får gå hem är värst och folk har börjat kommentera att jag ser trött ut. Inte det roligaste att höra när man gör sitt bästa för att bita ihop och dölja det.

Vi är 25 pers på mitt arbete och jag har bara berättat om graviditeten för de tre närmsta och chefen, men spekulationerna går nog igång snart. Mina järnvärden är bra iaf, så hoppas jag piggnar på snart.

Jag tyckte att det värsta vände efter vecka 12-13 sisådär. Dock så märker man ju att man orkar inte med samma tempo som innan, men jag är trött av naturen så jag är
    ganska van ;)
  • Linda8110
    Helendi skrev 2015-08-26 18:32:07 följande:
    Ok, då förstår jag. Om jag får komma med ett litet tips så skaffa typ en Belly bandit eller någon typ av korsett för att hjälpa kroppen efter snittet. Man kan ju inte använda magmusklerna ordentligt vilket kan leda till att du får sjukt ont i ryggen. Dessutom så hjälper den de delade magmusklerna att dra ihop sig efter snittet.
    Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
    Tack för tips :)
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-08-26 22:15:47 följande:

Idag ringde jag BM för att dubbelkolla fosterrörelserna. Jag känner lite mindre den här veckan än förra. Inte så att det är helt stilla dagarna runt, bara mindre. Hon sa, förstås, att det var heeelt normalt att det bara känns till och från just nu och att det är flera veckor kvar innan det ska kännas varje dag :) Så skulle någon av er oroa sig för det så vet ni nu ;) 

Sen läste jag en artikel från SVT idag om de fyra kvinnor som fått barn efter livmodertransplantation. Underbart goda nyheter tycker jag! Sen var jag dum nog att läsa kommentarerna till artikeln, och jag blev så himla ledsen. Där ifrågasattes möjligheten att få hjälp att bli med barn för skattepengar eftersom det inte direkt är något livshotande tillstånd. 

Visst vet jag om att inte alla tycker att det vi får hjälp med är nödvändigt, det är ingen nyhet. Visst kan jag förstå att en del väger det mot t.ex. cancerbehandlingar och att det i det sammanhanget kan kännas oviktigt. Men att veta om all smärta man gått igenom för att hamna här... att veta att det finns folk som inte tycker att vi är värda det här... det gör ont i mig :'(

Ska man resonera med den etiken - att alla behandlingar inom sjukvården inte är nödvändiga - då skulle man ju behöva ifrågasätta många andra också. Skulle det verkligen vara OK att inte bekosta fetma-, drog- och rökningsrelaterade sjukdomar för att de är självförvållade? Ska vi skippa estetisk kirurgi för de som t.ex. behövt ta bort bröst pga cancer för att det inte är livsnödvändigt? Eller skita i att operera gomspalt för att det bara är en ren skönhetsoperation? Behandla psykiska tillstånd för att de inte är livshotande eller direkta sjukdomar? 

Måste det vara så svårt för folk att förstå smärtan i att inte kunna skaffa barn och nyttan i att hjälpa oss istället för att vända oss ryggen? Barn är ingen rättighet, det tycker inte jag heller, men här sitter förbannat många bra föräldrar utan möjlighet att kunna bli med barn på egen hand medan en hel del folk som inte borde få lov att ha barn kan yngla av sig hur som helst utan att någon kan göra något åt det. Är det logiskt? 

Förlåt för långt och bittert inlägg... Jag blev bara så ledsen och uppgiven :( 

Det finns idioter till allt. Herregud över 18% av vår befolkning röstar på ett nazistparti, det säger så mycket... Folk som uttalar sig kring sådant har sällan stött på ett eget problem och har svårt med sin empatiska sida. Fokusera på din mage och på de möjligheter som vi faktiskt fått och orkat kämpa igenom!
    Kram
  • Linda8110

Idag kom första kommentaren från en förälder på jobbet
    Hon: Grattis till bebisen!
    Jag: Åh tack, men jag har inte berättat för någon ännu ;)
    Hon: Ryktet går

Suck för dessa föräldrar haha

• Linda8110
    Lady1986 skrev 2015-08-27 18:40:04 följande:
    Haha oops! ;) Du har inte berättat för några kollegor än heller?
    Haha jo alla vet om. Berättade för dem redan innan vi började med IVF. Min mage är väldigt synlig så det går inte att dölja längre ;)
  • Linda8110

Inatt drömde jag att jag hade en minikula på magen (ungefär lika stor som bebisen är just nu i v.17). Magen var nästan genomskinlig så man kunde se bebisen som låg på rygg och den hade SNOPP haha (precis som jag säger att den har haha). Jag ville se mer av den så jag plockade ut honom och började fotografera! När jag sedan var klar så fick jag panik för jag visste inte hur jag skulle få in honom igen och kunna "koppla på" navelsträngen igen! Jag minns att jag sa förtvivlat till min sambo "Han måste in igen, han är inte livsduglig ännu!!!". Haha ja herregud vilka drömmar man kan ha ibland!!!

• Linda8110
    maka011 skrev 2015-08-28 20:56:34 följande:

Härligt att läsa om era magar som syns och fosterrörelser. Själv har jag ingen gravidmage att tala om och några fosterrörelser känner jag inte. Har tyckt mig ana nåt fladder några ggr bara. V. 17 idag och jag har aldrig varit så orolig för att pyret där inne inte lever längre. :( Och vi som åker på bröllopsresa imorgon. Hade verkligen behövt se pyret innan. Varför är man så hemsk mot sig själv?

Verkligen inget konstigt att vare sig ha mage ännu och definitivt inte känna fostret. Jag känner ingenting! Inte ens livmoderkanten som alla pratar om. Vi kommer vara oroliga tills dess att vi håller våra pyren i armarna. Njuuuuut av er resa och varandra nu!
  • Linda8110
    Love is everything skrev 2015-08-28 22:48:23 följande:

Med första barnet kände jag inget "riktigt" förrän i v. 21 ca... Jättejobbig väntan. Och sen när man väl känt några gånger tänker man jaha, var det det som kändes? Det kommer när det kommer! smile1.gif Och även fast jag känt av tidigt denna gången så är det inte speciellt mycket eller ofta. Fladdret låter ju toppen! smile2.gif

Om ni ligger ner platt på golvet ex och håller in magen, känner ni ingen liten bula alls då?

En annan har gått upp 6 kg redan och ser ut som en riktig rulta... smile4.gif Hjälp!!

Haha nepp känner ingenting! :) tomt!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015