Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
Linda8110: Vi tecknade Länsförsäkringars betalförsäkring sen. Vi har deras barnförsäkring på vår son och räknar med att teckna samma till lillebror när han kommit. Den kostade 1200 kr men då fick man 500 kr rabatt på barnförsäkringen när man tecknade den. Känns smidigt att ha samma! Men jag orkade faktiskt inte läsa på så mkt....Cyanea: Självklart ska du fråga! Jag försäker sammanfatta lite i stora drag... men det bästa är att läsa på vad respektive försäkring täcker.
Försäkring kan vara bra ifall något händer under graviditeten, antingen med dig eller bebisen. Det flesta försäkringsbolag har en gratisförsäkring och en betalförsäkring.
Gratisförsäkringarna innehåller vanligtvis en olycksfallsförsäkring för mamman samt för barnet, men med låga försäkringsbelopp, samt en livförsäkring för barnet. Försäkringen börjar oftast gälla som tidigast från vecka 22.
Väljer man betalförsäkring så gäller också ovan, men utöver det även sjukdom under barnets första 6 månader, samt ersättning för graviditets- och förlossningskomplikationer. En engångsersättning om barnet föds med vissa sjukdomar.
Jag har en bekant som fick barn för tidigt och var väldigt tacksam över den ekonomiska kompensation hon fick från sin försäkring.