• Linda8110

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Ikväll har jag kollat den kinesiska ferilitetskalendern samt kissat i bikarbonat haha, båda säger att vi väntar en flicka haha. Men jag tror ändå på kille ;)

• Linda8110
    Lady1986 skrev 2015-08-22 21:03:49 följande:
    Kissat i bikarbonat? Nu förstår jag ingenting :D
    Haha läste om det i en annan tråd så jag kunde inte låta bli att testa, nyfiken som jag är ;)
    2 teskedar bikarbonat i en mugg som du sedan kissar i. Bubblar det och fräser så blir det en pojke, händer inget så blir det en flicka. :D
  • Linda8110
    Lady1986 skrev 2015-08-22 21:21:42 följande:
    Jaha haha vad kul :) Har inget bikarbonat, annars hade jag också testat.
    Haha ja man är ju lite knäpp och går på det mesta ;)
  • Linda8110
    Helendi skrev 2015-08-23 09:01:25 följande:

Love - Usch vad läskigt med bilolycka men skönt att allt är bra ned lill*. Förstår att det är oroande. Hoppas nu att Niferexen hjälper dig.

Linda8110: Jo, det där med strålande graviditetshy och hår - pyttsan! Håret är rent utav skit men det var det förra gången också. Du har säkert fått förklarat vad bakåtlutande livmoder betyder men jag skriver ändå Flört: Du kommer att bära ditt barn längre in mot ryggraden vilket i sig ofta leder till att man ser mindre ut och att det kan ta lite längre tid innan man riktigt känner sparkar etc. Just nu kanske du vill få en "riktig mage" men det kan vara ganska skönt i slutet av graviditeten att inte bli så stor och därigenom få helt fel tyngdpunkt med allt som följer av det.

Cyanea - härlig mage! Och vikten kommer nog ska du se. Hur var det med förra? 

Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
    TACK för din förklaring! Tycker min mage är lite olika stor från dag till dag och från timme till timme, men det verkar som om fler har det så. Bebben är ju bara typ 10-11 cm lång så det är ju knappast den som tar plats ;) Det som gjorde mig orolig var att det stod att man skulle kunna känna sin livmoder ovanför blygdbenet vid denna tidpunkt men jag känner absolut ingenting! Men det har väl säkert att göra med att min livmoder är bakåtlutad i sådana fall. Ska fråga barnmorskan kring detta i september sen.
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-08-24 19:00:14 följande:
    Ingen fara - vi är ju ett helt gäng härinne och man kan inte ha koll på alla ;) 

Du har nog rätt. Vi förstår kanske lite för väl hur mycket vi har att förlora och hur mycket arbete som kommer krävas om det går åt pipsvängen. Obehagligt när magen "försvinner" :S Men jag är övertygad om att det är som du skriver. Jag tycker att min navel hamnar mer åt höger eller vänster olika dagar, antar att det är beroende på hur Liten ligger ;) Vad underbart att veta att det är en liten flicka! Längtar verkligen efter att också få reda på det! 

Tack så mycket. Förhoppningsvis är det en bättre dag imorgon. <3 
    Tror inte att det beror på hur bebisen ligger eftersom den är så liten fortfarande och inte direkt ligger i "magen" ännu. Det är nog mer hur tarmarna ligger som gör att magen känns sne :) Hoppas du känner dig bättre nu! Jag har också skräpiga dagar, men brukar bli bättre när jag kommer till jobbet och får annat att tänka på. Jobbar inte du?
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-08-24 20:42:54 följande:
    Så är det säkert ;) Det är himla bra att ha något att lägga tankarna på när de inte är så muntra. Har funderingar på att börja virka lite, åtminstone en liten filt till kusinens bebis.

Nej, jag jobbar inte. Jag brände ut mig i vintras, så jag har gått och skräpat hemma sedan 1/12. Har ett extremt krävande jobb och på det en kollega som trakasserat mig i drygt två år och som skrämmer skiten ur mig. Inte en bra kombo med barnlöshet och allt vad det innebär, men jag mår mycket bättre nu. Ska börja arbetsträna nästa vecka och ser verkligen fram emot det :) 
    Lady1986 skrev 2015-08-24 19:27:37 följande:Haha ja precis :) Den här känslan kan jag inte minnas att jag känt förut. Så mysigt! :) Hade varit lite mer säker om jag varit ett par veckor till gången. Men så länge jag inte hör något annat är det bebis! :D
    Jag menar det :P Jag misstänkte att det var rörelser jag kände men var inte säker, tills vi gjorde UL och kunde känna "bubblet" samtidigt som bebis rörde sig lite extra mycket :) Så jag är helt övertygad om att det är din bebis som sparkar, som sagt hade du säkert inte undrat om det inte var det. Det kommer bli starkare med tiden, så då kommer du nog känna dig mer säker på att det är bebis :) 
    Hurra för hemska kollegor! Fy och blä, sådana idioter har jag också varit med om. Men nu är de borta från mitt jobb! Halleluja! Jag har jobbat deltid under en längre period pga problem med kroppen men nu ska jag testa att gå upp på heltid från och med nästa vecka för att få upp mammapengen lite. Hoppas det funkar så länge som möjligt :) Håller alla mina tummar för att din arbetsträning ska gå fint så du kan börja jobba igen så snart som möjligt :) Kram
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-08-24 20:52:44 följande:
    Usch, förstår inte var de kommer ifrån eller varför de har ett behov av att göra andras liv surt... Ok, det hade jag ingen aning om! Får man fråga vad som varit fel med kroppen? Håller verkligen alla tummar och tår för att det kommer gå bra att gå upp i tid! Vad jobbar du med? Kram! 
    Jag är lärare i grunden och jobbar som förskollärare sedan några år tillbaka. Älskar mitt jobb men det är slitigt kroppsligt och stressigt. Jag har mycket problem med min nacke, diskbråck och förträngningar. Får väldigt mycket migrän och "vanlig" spänningshuvudvärk av detta. Jobba 75% är ganska tillräckligt för mig, men vi får se hur det går att öka på. Testa måste man ju alltid :)
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-08-24 21:38:36 följande:
    Åh nej :( Vad ledsen jag blir för din skull, att du redan har såna problem med kroppen. Men lärare är väl å andra sidan det bästa jobbet i världen (och det sämsta...) :D Då förstår jag lite av hur du har det, är också lärare fast för gymnasiet. Det är ett extremt yrke på många sätt, och jag kan tänka mig att du har en hel del moment som sliter även på kroppen med så små barn?

Tänk på att vara rädd om dig när du går upp i tid igen. Det vet du säkert redan om mer än väl, så ursäkta att jag säger det, men på riktigt: var rädd om dig. Ta hand om din kropp och gör inte saker du inte måste eller inte är säker på att du klarar. Se till att du håller ordentligt, för det är inte värt något alls att du sliter ut dig, varken psykiskt eller fysiskt <3 
    Tack! Nej nu har jag fina kollegor så jag ber dem om saker som jag känner att jag inte klarar fysiskt, men sen är det ju allt ansvar som man har som förskollärare. Det ansvaret varken kan eller vill jag ge någon annan :) Lätt att säga att man ska prioritera magen först, men förra veckan jobbade jag sjuk för att jag ej kan vara hemma just nu så visst prioriteras jobbet mycket.
    Men det är också det som gör mig så bra på det jag gör. En dag i taget helt enkelt!
  • Linda8110
    Cyanea skrev 2015-08-24 21:57:09 följande:
    Visst är det så, har man hjärtat i jobbet är man ofta en riktigt bra lärare. Har väldigt, väldigt många trasiga ungdomar på mitt jobb, så jag förstår hur det är att inte vilja kunna lämna över ansvar till någon annan. Men i backspegeln vet jag också att jag inte gjorde någon en tjänst genom att göra allt detta, inte ens de elever jag brydde mig extra om. Nu är jag inte ens på plats och har inte varit det på länge. 

Men utan att lägga hjärtat i jobbet, vad gör man där som lärare? ;) 

En dag i taget låter sunt. 
    nesistas skrev 2015-08-24 21:48:50 följande:

Hej alla,

Blir ett kort inhopp från mig idag, galet trött och ska försöka komma i säng.
    Stor kram Cyanea, man måste få ha dåliga dagar också. Precis som kloka vänner sagt tidigare i tråden, här kan vi verkligen förstå varandras oro och stress. Vi tar ingenting för givet och ingenting är självklart. Hjärta

Själv passerade jag en liten milstolpe idag, idag v 15+0, dvs 16:e veckan. Väntar också otåligt på att börja känna Liten, vet ju så väl hur det känns sedan förra graviditeten (första sprittet i magen glömmer man aldrig) men ingenting än. BM sa att jag har moderkakan i framkant så den dämpar än så länge. Men snart så... Längtar också till RUL men får lov att vänta 3 veckor till, har tid först den 18/9....

Stora kramar
    Nesistas

Stort tack. Vi härinne tar nog ingenting för givet, vi är väl ett gäng jäkligt ödmjuka människor vid det här laget :) 

Grattis till milstolpen! V. 16, det är en bra bit på vägen :) Håller tummarna för att första sparken känns snart. 

Kram på dig! 
    Nej inom läraryrket har man inget att göra
    om man inte är beredd att lägga mycket själ och hjärta samt kunna se utanför boxen både en och två gånger :) Ingen och inget är den/det andra lik.

Godnattkram
  • Linda8110

Anmält mig och sambon till en föreläsning kring kejsarsnitt och första tiden efteråt vid BB Sophia nästa tisdag. Börjar kännas lite verkligt nu, galet! :)

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015