Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Världsmedborgare skrev 2017-01-15 21:16:51 följande:
Acceptabel nivå när det gäller att säkra mot förändringar i klimatet, är när det byggs eller renoveras säkert, eller flyttas till en säker plats om det är byggnader och dess inehåll som ska säkras. Och som tur är så görs heller inget annat, så vitt jag vet.
Och själv bor jag så till, att min mark ligger utanför de riskområden som avser vattenflöden, så jag slipper oroa mig för att snåljåpar ska leka med människoliv, och använda mig som insats.
Du blandar ihop klimatförändringarna, med olyckrisksminimering, även om regeringen har som mål att ingen ska behöva dö i trafiken, den sk nollvisionen, som det beslutades om 1997.
Att säkra för klimatförändringen och vad som då avses är t.ex att säkra viktiga samhällsfunktioner, dess byggnader, hela samhällen, infrastruktur,och sjukhus.
Det handlar om att säkraSverige förframtiden.
Vad du tar upp avser endast olyckor, och som du så lämpligt säger, kan ske inom en 100-års period i en industri.
Och om det visar sig vara feltänkt, vad gör man då? Jo då åtgärdar dom feltänket, d.v.s mer pengar läggs ner på attförbättra säkerheten.
På liknande sätt görs det med vägarna.
Och omvi såtar de värsta tänkbara olyckor som kan ske på vägar eller i industrier, så kommer ingen av dom ens beröra mer än några få, i jmf med vad en katastrof som sker när en kraftverksdam brister.
Sen kommer förstås de som läser att säga om ditt inlägg, det där har ju inget som helst att göra med Sveriges samhällsfunktioner.
Helt rätt, det har inget att göra med samhällsfunktionerna, även om vissa delar av vägnätet kan bli berörda, broar t.ex.
Och du skriver själv en olycka på 100 år.
Men med klimatet så gäller riskerna istället vad som kan hända inom en snar framtid, och att det kan slå ut hela samhällen, ödelägga stora landområden, för att inte tala om vilka mängder människoliv som kan gå till spillo,förutom värdena påegendom och installationer.
Och inte går det att rätta till det i efterhand heller, som i dina exempel.
Så ju dummare vi bär oss åt, alltså låter pengarna tala, ju troligare är att vi kommer att bli hårt drabbade på många ställen.
Alltså hög tid att säkra upp vårt Sverige så att vi kan känna oss trygga med attalla viktiga samhällsfunktioner alltid kommer att fungera när vi behöver dom.
Så jmf inte mer med vad företagen gör, och hur man bygger vägar.
Förtagen litar f.ö på att vi/staten gör vår del, så att inte deras verksamheter förstörs helt i onödan.
Detta för att försäkringsbolagen kräver åtgärder för att dom ö.h.t ska teckna en försäkring för nybygnationer.
På äldre objekt som redan har en försäkring, så kommer premierna att höjas våldsamt, om inte åtgärder vidtas som följer de rekkomendationer som nu finns, eller kommer att finnas.
Det kan även bli frågan om att föra in objekt under den juridiska termen Force Major (Force majeure), dit t.ex kraftverksdammar hör idag.
Detta för att konsekvenserna blir så förödande och dom ekonomiska beloppen så gigiantisk stora, att inget försäkringsbolag kan klara att hantera dom.
Därmed är mitt deltagande i den här frågan avslutad.
Det råder så stor enighet bland sakkunniga/forskare och politiker, att det inte finns nån anledning till tvivel.
Hos forskare är enigheten i det närmaste total, jag vill minnas att förhållandet idag är uppe i 99% mot 1%, till fördel för de som accepterar att mänsklig klimatpåverkan är ett faktum.
Och att det är bråttom att försöka motverka och mildra de konsekvenser som vi kommer att stå inför, och redan står inför.
Bland politiker så finns det även en stor enighet, även om siffran där inte är lika hög.
Och det kommer alltid att finnas de som enbart tror att t.ex högra makter styr väder och vind på Jorden, eller andra som kommer att påstå att vår inverkan på miljön är försumbar, vilka bevis som förs fram eller händelser som vi drabbas av.
Eller att hävda att det alltid har förekommit naturliga svängningar i klimatet, o.s.v.
Och det sista är det absolut bästa beviset, på att förnekarna inte ens brytt sig om att sätta sig in i problematiken.
Jag tror det är få av oss som erkänner problemet med vår/människans egen påverkan av klimat och miljö, som förstår varför dom tar upp dom naturliga svängningarna.
Det är ju aldrig nån som förnekat det...
Men tillsammans med dom naturliga och vår "hjälp", så blir svängningen (uppvärmningen) så mycket större, och kommer så mycket fortare.
Därför blir läget så akut och kräver långt större åtgärder än vad fallet skulle ha blivit, utan den inverkan vi haft och har, på miljön och klimatet.