Männen, en 24-åring och en 20-åring, är av polisen kopplade till Vårbynätverket, som i sin tur lierat sig med Rawa Majids nätverk Foxtrot.
...
Enligt larmrapporten, som DN tagit del av, hade någon då kastat brandfarlig vätska mot hans hus fasad. Man hade också slagit sönder en ruta till garaget och slängt in brandfarlig vätska och tänt på där.
? När vi kom fram var branden släckt, säger vakthavande befäl på berörd räddningstjänst som efter att ha kontrollerat att det inte längre vara någon risk för brand överlämnade ärendet till polisen.
Han vill dock understryka att det utpressningshot som nu är polisanmält har riktats mot en enskild medarbetare ? och inte mot bolaget.
Den utpekade målsägaren, Joachim Kuylenstierna, hänvisar till Björn Rosengren.
? Jag har inga som helst kommentarer, säger han till DN.
Enligt DN:s källor har dock Kuylenstierna själv, på fråga från polisen, kopplat utpressningen till det faktum att han haft affärer med en nära släkting till den misstänkte kokainsmugglaren Jonas Falk. Falk dömdes till 18 års fängelse i Sveriges största narkotikamål, kallat ?Operation playa?. Under rättegången 2012 menade åklagarna att 27 miljoner från narkotikavinsterna investerades i fastighetsbolaget Skälsö, som Joachim Kuylenstierna ägde. Enligt åklagarna ska en kvinna från Schweiz ha agerat på uppdrag av Jonas Falks släkting när hon köpte 26 procent av aktierna i bolaget.
Joachim Kuylenstierna misstänktes inte för något brott i sammanhanget, men varnades av åklagaren Hans-Jörgen Hanström för att betala ut de pengarna då han i så fall skulle kunna bli misstänkt för penningtvätt. Jonas Falk ? och hans nära släkting ? friades av hovrätten."
www.dn.se/arkiv/nyheter/knarkvinster-ar-placerade-i-bolaget/
"Åklagarna i det stora kokainmålet står fast vid att 27 miljoner från narkotikavinsterna har investerats i fastighetsbolaget Skälsö, som i sin tur är stor ägare i Offentliga Hus, där Mats Hulth och Ulf Adelsohn finns i ledningen.
Åklagarna menar också att fem miljoner av narkotikapengarna finns kvar i Skälsö. Under rättegången varnade kammaråklagare Hans-Jörgen Hanström Skälsös ägare Joachim Kuylenstierna för att betala ut de pengarna. Då kan han bli misstänkt för brott.
I gårdagens DN berättade vi om åklagarnas misstankar att vinsten från kokainaffärerna har gått in i Skälsö, som i sin tur är stor ägare i Offentliga Hus, ett nystartat bolag som satsar på att hyra ut offentliga lokaler till kommuner. I ledningen sitter Ulf Adelsohn och Mats Hulth, före detta politiker i M och S och med en mängd olika uppdrag.
Ulf Adelsohn uttalade i DN fullt förtroende för Joachim Kuylenstierna och menade att Skälsös årsredovisningar visade att det inte har gått in några kokainpengar i bolaget. Men kammaråklagare Hans-Jörgen Hanström menar att det inte är så enkelt att upptäcka de pengarna.
? Det första man ska intressera sig för när man gör affärer med ett annat bolag är kanske aktieboken, säger Hans-Jörgen Hanström till DN.
I Skälsös aktiebok anges en kvinna i Schweiz som ägare av 26 procent av aktierna i bolaget. I förhör har kvinnan berättat att hon har gått in i Skälsö på uppdrag av den 49-åriga kvinna, moster till huvudmannen, som är åtalad i kokainmålet för att ha tvättat pengar. Hon agerade alltså som bulvan."
www.aftonbladet.se/nyheter/a/BWaJze/joachim-kuylenstierna-planerade-penningtvatt-varvade-carl-bildt
"I den nyutgivna boken ?Operation Playa: kokainets väg till Sverige? har journalisten och författaren Rikard Anderson granskat ett av Sveriges genom tiderna största knarkmål.
Huvudmannen Jonas Falk dömdes i tingsrätten till 18 års fängelse, men friades helt i hovrätten. Den så kallade ?ensamseglaren? Mauritz Andersson dömdes till 14 års fängelse, ett straff som han nu avtjänat.
I den omfattande utredningen förekom även finansmannen och företagaren Joachim Kuylenstierna.
Han levde under flera år på 90-talet tillsammans med Jonas Falks medåtalade moster Harriette Broman, som i knarkhärvan misstänktes vara den som tvättade mångmiljonbelopp åt Falk genom avancerade upplägg med fysiska och juridiska personer på internationell nivå. Harriette Broman dömdes i tingsrätten till fängelse i fem år och sex månader, men friades i hovrätten.
I boken ?Operation Playa? avslöjas nu att polisen under utredningens gång hade avlyssning på Joachim Kuylenstiernas telefon.
I ett samtal inspelat 28 september 2009 klockan 21.34 hörs Kuylenstierna berätta för en svensk affärsbekant bosatt i Schweiz hur man kan skapa en företagsstruktur som gör det möjligt att hantera stora mängder kontanter utomlands och skicka tomma ?luftfakturor? från ett utländskt bolag under ens kontroll, till ett svenskt företag man också kontrollerar.
Kuylenstierna beskriver i samtalet hur han tänkt hjälpa Jonas Falk med att sätta upp företagsstrukturen.
? För det är ju ett sätt för dom att tvätta pengar, säger Kuylenstierna i inspelningen.
I boken ?Operation Playa: kokainets väg till Sverige? beskrivs hur Joachim Kuylenstierna i omgångar tagit emot pengar från sin tidigare flickvän Harriette Broman.
...
När Aftonbladet når Joachim Kuylenstierna vill han inte kännas vid att han talat om ett upplägg för att tvätta pengar.
? Det var det dummaste jag har hört.
Du beskriver i samtalet att det är ?ett sätt för dem att tvätta pengar??
? Bullshit. Bullshit.
Men jag har hört samtalet, du säger så.
? Ja, men då så. Då får du väl återberätta samtalet precis som du vill.
? Jag kan återberätta det här samtalet för någon annan, och så kan jag klippa det precis som jag vill. Bullshit är det.
En annan sak du säger i samtalet är att du ?stoppar in politiker och folk från finansinspektionen i styrelsen för det här börsbolaget? för att slippa insyn, vilket ju är intressant, för exakt så har ni gjort i Fastator.
? Vi hörs, hejdå.
Något dygn efter det första samtalet har Joachim Kuylenstierna nått ut till Aftonbladet via sms:
Jag fick läsa en text av en inspelning du skickade till vår styrelseordförande från 2009.
Detta samtal minns jag väl. Det var ett udda möte som skulle ske. Dock blev mötet aldrig av då jag efter att ha rådfrågat advokater om dess laglighet. Affären skulle vara olaglig enligt svensk lag?, skriver han."
"