Om Socialdemokraternas valkampanj 2018
moderaterna.se/sites/default/files/page_attachments/2019-03/Moderaternas%20eftervalsanalys%202018%20Slutversion.pdf
LÄNK
Det ska inte stickas under stol med att Socialdemokraterna bedrev en mycket effektiv valkampanj, kanske en av de mest effektiva vi sett på länge. Och även en av de smutsigare. Partiet inledde tidigt, i princip efter nyår, med ett pärlband av förslag och positionsförflyttningar. Under våren och försommaren skedde några blindskär, framför allt i migrationsfrågan. Opinionssiffrorna dalade och partiet verkade vara i gungning. Som beskrivs utförligt i avsnitt 3.6. gynnades Sverigedemokraterna, och inte Moderaterna, av detta. När Sverigedemokraterna växte ökade också trovärdigheten i den brunmålningskampanj som Socialdemokraterna och arbetarrörelsen riktat mot Moderaterna. "Fatta ditt beslut. Axla ditt ansvar. Välj att stå på rätt sida av historien!" som Stefan Löfven uttryckte det i Almedalen.
Efter sommaren riktades S-kampanjen allt mer mot Centerpartiets och Liberalernas potentiella väljare, bland annat genom riktade annonser på Facebook. Socialdemokraterna köpte exempelvis annonser som innebar att personer som tidigare intresserat sig för Centerpartiet och Liberalerna fick filmer med budskapet ”Kan du vara säker på att Alliansen inte ger SD inflytande för att sitta i regering?"” i sitt Facebookflöde. Det är tydligt att detta budskap gynnade Socialdemokraterna i valspurten, särskilt i storstäderna - den så kallade ”Fredrik Strage-effekten".
Parallellt med brunmålningen växlade Socialdemokraterna upp tempot i valspurten genom utspel i klassiska välfärdsfrågor, såsom familjeveckan, och den negativa kampanjen mot Moderaterna fortsatte. Hela arbetarrörelsen deltog i detta. Mot utvalda väljargrupper spreds flygblad och annonser om hur Moderaterna skulle sänka invandrares löner, chockhöja hyrorna och göra andra försämringar tillsammans med Sverigedemokraterna.
Ett av valrörelsens lågvattenmärken var när socialdemokratiska företrädare runt om i landet spred desinformation om Moderaternas politik på arabiska och somaliska, bland annat med påståenden om att Moderaterna ville anklaga muslimska föräldrar för brott så att deras barn skulle omhändertas av myndigheter. Mot detta övertramp markerade den socialdemokratiska partiledningen mycket svagt.
Sannolikt påverkade inte smutskastningskampanjerna, där bland annat Socialdemokraternas partisekretaren Lena Rådström Baastad var avsändare för ett brev som innehöll rena lögner, särskilt många väljare som övervägde att rösta på Moderaterna. Snarare mobiliserade det Socialdemokraternas bas och demoraliserade aktiva i den moderata kampanjen. Möjligen var det just detta syfte Socialdemokraterna ville uppnå. Smutskastningen bidrog kanske även på marginalen också till att försämra Moderaternas varumärke, vilket i sin tur hade ett egenvärde för Socialdemokraterna då de ville sätta press på Liberalerna och inte minst Centerpartiet i regeringsfrågan.