Kung Markatta skrev 2017-09-11 15:48:04 följande:
S har ju som bekant sitt starkaste stöd bland sistagångsväljare medan deras opinionssiffror i den yngsta väljargruppen inte är mycket att hurra för.
Här har vi en valarbetare som försöker göra något åt saken:
Märkligt.
Du menar alltså att det finns socialdemokratiska valarfbetare som vänder sig till barn, kanske till och med utan kännedom om att man inte får rösta förrän man fyller arton.
Helt missriktad i så fall i synnerhet eftersom vuxna med en mental ålder som understiger 18 så gott som alltid faller för högerpopulisters budskap.
Problemet med att yngre i mindre utsträckning än äldre röstar på S är liksom övergående, folk växer till sig, skaffar sig erfarenheter och klarar av att fatta självständiga politiska val vilket naturligtvis gynnar socialdemokraterna.
Jag röstade heller inte på S de första gångerna jag fick rösta, kunde nästan inte tänka mig ett tristare parti då - tja, M KD och FP undantaget förstås.
S kommer aldrig att ha någon hög hipphetsfaktor. Ta bara skolvalet senast i ett av mina barns skolor, S kom inte över 15 procent medan partier som MP, Fi och något borgerligt parti blev större.
Allteftersom de här ungarna växer upp och skaffar sig livserfarenhet kommer en allt större andel av dem att rösta på S eller ett liknande parti om det politiska landskapet förändras radikalt i framtiden.