Anonym (Guttaperka) skrev 2017-06-27 22:07:53 följande:
SD vill väl bevara aborträtten, men införa ett tillståndskrav från socialstyrelsen från v. 12 (en tidigareläggning med 6 v jämfört med idag)?
Tror du/ni att socialstyrelsen kommer att neka sådana tillstånd i större utsträckning än idag, och varför tror ni i så fall det?
Själv ser jag inget negativt alls med att försöka minska antalet aborter. Att rätten att abortera senare i graviditeten skulle bli en tung valfråga skulle för mig fullständigt överraskande. Det är snarare bra om kvinnor snabbt får incitament att snabbt ta ställning till graviditeten - naturligtvis i kombination med senare aborter när det finns särskilda skäl.
Jag anser att det är tveksamt med det limbo som redan existerar och vill inte att intervallet där kvinnor inte har beslutanderätt över sina egna kroppar ska utökas ytterligare.
Jag skulle snarare vilja se en absolut gräns som fastställs enligt medicinska bedömningar generellt med en viss säkerhetsmarginal. Det vill säga att fram till en medicinskt bestämd vecka så är det enbart kvinnans val och efter denna vecka finns det inga andra dispenser än rent medicinska bedömningar från sjukvården på individnivå.
För övrigt finns det inga belägg för att utökade abortrestriktioner leder till färre aborter.
Jag har överhuvudtaget svårt att förstå varför det ska vara så angeläget med utökad kontroll av kvinnors kroppar.