Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
Med tanke på Socialdemokraternas kräftgång kan det vara roligt att sia om hur lågt S-skeppet kan sjunka till botten is nådd.
I huvudsak från M. Åtminsteon vid valet 2014.
Men S blöder också till SD. Dock blöder man ännu mer till M än till SD. Enligt SCB:s underökning. Men S tar från MP.
Det pågår alltså i princip ett hoppa-bock-race:
MP:are blir S.
Sossar blir M.
Moderater blir SD.
Jo, lite på marginalen. Till och från. Givetvis.
Men om vi tittar på S och de andra två stora partierna (M och SD) så finns det en rörelse från den ena till den andra.
Sant. Samtidigt tror jag att få partier har en sådan kraft att påverka sitt eget stöd som S, eftersom man tidigare har haft en pragmatisk inställning till det mesta.
Men för att göra det måste S känna av opinionen. Just nu verkar många tycka ungefär som mig (dock bara utifrån egen empiri, vilket oftast kan vara fel) - dvs. man har inget större förtroende för SD:s politik, man känner skepsis mot SD:s bakgrund och man anser att många av SD:s företrädare är totalt inkompetenta (lite tillspetsat), men man känner också oro för hur Sverige ska klara av sina åtaganden mot både de nyanlända och de "bofasta" samtidigt.
Frångår inte S sin nuvarande symbolpolitik och åstadkommer något konkret tror jag att partiet kan minska även från nuvarande låga siffror.
Sen är ju inte invandringspolitiken allt, men det är en viktig komponent.
Svenska Såssar bojkottar valet i Danmark.
http://unvis.it/www.expressen.se/nyheter/socialdemokraterna-bojkottar-valet/
De är väl inte välkomna:
"Kommer du till Danmark, ska du arbeta"
Det ser Löfven som ett hot!
SD är de stora vinnarna och de är konservativa.
Kräftgången fortsätter sossarna och Svetsaren.
24,7% - Yougov juni
23,9% - Sentio juni
Vart tror ni deras väljare har gått någonstans?
Ja, om man tittar i samma undersökningar så ligger SD på 20,1% respektive 22,1%.
SD är snart lika stora som S. Det ska skålas för!