• Prinsessan 83

Ekonomi sommar orolig

Hej

Undrar lite hur ni andra klarar er ekonomi, om fler finns i liknande situation som mig

Jag är ensamstående med ett barn på 8år, som har adhd, jag har varit sjukskriven i ca 1,5år och har nu börjat arbetsträna och får rehab ersättning ifrån FK.

Får barnbidrag samt underhållsstöd sedan bostadsbidrag men ekonomin är ändå tajt

Har ca 4500:- kvar efter räkningar är betalda (hyra,el, mobil, A-kassa, bredband, barnomsorg)

Sedan kläder, mat busskort osv.

Sedan har jag CSN lån jag ska betala denna månad 3450:-!? Sedan 1700:- per månad

Jag har ansökt om nedsättning, men CSN skrev att sjukpenning/rehab ersättning inte är godkänd för nedsättning av lån.

Jag har aldrig haft ett fast jobb med betald semester alltid slitit mellan olika jobb för att försöka försörja mig och barnet, aldrig haft råd åka på semester jo fick följa med mina föräldrar till Furuvik förra året. Barnet vill gärna åka på sommar kollo eller spela tennis eller någon annan aktivitet på fritiden men jag har inte råd... nu är de lång helg barnet vill åka iväg göra ngt badhus, bio osv men har inte pengar till de Usch jag mår dåligt av detta.

Finns de några fler bidrag eller ersättningar jag har rätt att få eller ansöka om?

Läste om något bostads tillägg, kan man ansöka om de fast man har bostadsbidrag?

Tacksam för alla råd och tips! <3

• Svar på tråden Ekonomi sommar orolig
  • Alexi

Men kollo brukar väl vara på sommaren just för familjer med dålig ekonomi, har du kollat upp vad som finns för möjligheter där, prata med kommunen?

• Schnaa

www.majblomman.se/Sok-bidrag/

Jag vet inte om ansökningstiden gått ut inför sommaren men undersök saken.

Ring CSN och be att få betala månadsvis istället.

Hör av dig till en konsumentvägledare, de kan göra underverk genom att ringa i ditt ställe till bl.a. CSN för att diskutera lösningar.

It takes a fool to remain sane
  • Prinsessan 83

Nej finns inget sommarkollo som är gratis de info-bladen vi fått ifrån skolan är exempelvis badminton läger i vecka från 1200:-

Finns även tex cirkus vecka 1100:- för en vecka mån-fred 9.30-15.00 då ingår mellis men man tar med egen lunch.

Ska kolla majblomman tack

Kan man söka bostadstillägg fast man har bostadsbidrag? Någon som vet

• Prinsessan 83

Har kontaktat CSN och fick så lite lägre belopp att betala tillbaka men fortf 1700:- per månad och i juni månad 3500 ca :-/

• Alexi

Bostadstillägg är endast för de med sjukersättning eller åkderspension.

• Alexi

Fast med läger och kollo måste du ju kolla sånt som inte anordnas av privata aktörer. Kolla grnom kommunen, kyrkan osv. Ring soc och fråga om råd.

Sök via majblomman osv.

• Prinsessan 83

Så bostadstillägg kan man inte få om man har rehab ersättning?

Konstigt isåfall då min rehab ers är lägre än sjukpenningen ha hade

• Alexi

Nej bostadstillägg kan du inte få. Är din rehabersättning lägre än din sjukpenning? Är du helt säker på det, det låter väldigt konstigt?

• Alexi

Rehabersättning och sjukpenning beräknas på samma sätt så det verkar väldigt konstigt om den är lägre. Du bör nog kolla dina fkpapper noggrannt.

• athanatos

3450kr denna månad och sedan 1700kr varje månad till CSN resten av året? Det låter väldigt mycket, det kan inte stämma.

• En blå giraff

Ja det låter väldigt mycket till csn!! Jag betalar ca 1700 i kvartalet, alltså på 3 månader. Låter orimligt att du ska betala så mycket som du skriver. Ring CSN igen och kolla.

För övrigt är ju majblomman ett bra tips. Och kom ihåg att man kan göra mycket gratis som är roligt. Idag var jag med mina barn på skogspromenad + lekpark. Vi hade med oss saft och kakor. I morgon har kyrkan där vi bor öppet hus där man får gå en visning och även gå upp i kyrktornet. Kostar inget heller. Googla på gratis aktiviteter och var kreativ. Kram

• mammaåten

Kyrkan kanske också går att fråga. Vart bor du? Vissa kommuner har speciella bidrag man kan få. I närheten av där jag bor kan man tex höra av sig till en stiftelse och beskriva sin situation och få pengar till allt möjligt om dom anser att det behövs

• Prinsessan 83

Låter jättekonstigt att ja ska betala tillbaka så mkt nu till CSN då ja har så låg inkomst.

Har ganska mkt lån, haft lån flera omgångar då ja pluggade gymnasie på ort långt bort behövde då komma hemifrån.

Samt plugga upp gymnasie betyg i omgångar för att va behörig till en ubildning

Samt under denna utbildning som sen inte gav jobb

Bor i Uppsala län, ja finns en del gratis saker man kan göra lekparker utflykter forboll m.m

Men söker råd och Tipps på hur ja kan öka på inkomsten varje månad, utgifterna är redan så låga de går, inga lån,krediter bor så litet billigt de går här, har ingen bil.

Men jobbigt leva såhär.. Alltid räkna till sista kronan, önskar ja kunde gr mitt barn den där semestern, något År iallfall och kunna släppa all oro på ekonomin, kanske äta mat på restaurang en gång per lånad osv.

• En blå giraff

Men du arbetstränar nu alltså? Det är ju lite klurigt i och med att du inte jobbar/kan jobba. Om man redan jobbar kan ju extrajobb vara ett sätt att öka på inkomsterna men det går väl inte i ditt fall?

Tänk så att du kanske inte kan ge ditt barn jättemycket nu i år - men på sikt om du får jobb borde det ju bli bättre. Vad är du utbildad inom?

• mammalovis

Vi delade ut information om kollo från kyrkan på skolan för någon vecka sedan. Jag tror inte det kostade mer än 200. Då mina barn är för unga så kollade jag inte så noga. Så hör med skolan om de brukar dela ut några lappar, där det inte är så dyrt. Annars får du höra dig för.

Sedan kanske du kan få hjälp till matkasse via kyrkan också. Då sparar du ju några kronor. Baka eget bröd kan ju löna sig om du orkar.

Det är nog så att du lånat i det nya systemet och då är det dyrare att betala av studielånen och lånen betalas var för sig. I det gamla klumpades ju beloppet ihop och man betalar en viss procent av sin inkomst, så där sänks det ju mer året efter ett sämre år. Jag har legat på runt 2100 i kvartalet innan, men ligger lägre nu efter en föräldraledighet.

• Halley

Om du googlar 'stipendium mindre bemedlade' så är några av träffarna listor på stipendier som går att söka (vissa är specifikt för ensamstående mammor). Du skulle t ex kunna söka pengar till en resa. Har själv fått liknande stipendier när jag var student och hade lite pengar. Skriv till dem och motivera varför du behöver hjälp och vad du skulle använda pengarna till. Lycka till!

• Prinsessan 83

Tack snälla för alla råd

Ja jag arbetstränar nu väldigt lite till en början, de jobbiga är att denna arbetsplats inte kan leda till något jobb och jag bara får vara kvar till veckan före midsommar då de inte har möjlighet till längre handledning,deras verksamhet dras ner på sommaren.

Är utbildad inom hälsa en två årig yrkesutbildning, var färdigutbildad 2011 men inte fått jobb som de då ja inte kunnat ta jobb på kvällar,helger pga jag är ensam med mitt barn

Har jobbat extra på timmar inom olika yrken och varor arbetslös emellanåt.

Tänker då mörkt på framtiden vet inte hur jag ska kunna hitta ett jobb så ja klarar ekonomi drömmen är att ha ett arbete med fast inkomst och semester som ja aldrig haft.

Får väldigt lite hjälp av Af och FK endast möten då de kollar av sjukintyg samt ja gjort de jag ska,arbetsträningen osv, kanske borde vidare utbilda mig men vet inte om jag orkar plugga heltid samt vad, och om ja klarar av mer CSN lån då Jag redan har så mkt lån.

Vill vara en bra förälder kunna ha en trygg framtid för mig och mitt barn.

Fick veta i veckan de ska renovera alla lägenheter här om ett år så måste hitta nytt boende nu med

• athanatos
    Prinsessan 83 skrev 2015-05-17 09:30:59 följande:

Låter jättekonstigt att ja ska betala tillbaka så mkt nu till CSN då ja har så låg inkomst.

Har ganska mkt lån, haft lån flera omgångar då ja pluggade gymnasie på ort långt bort behövde då komma hemifrån.

Samt plugga upp gymnasie betyg i omgångar för att va behörig till en ubildning

Samt under denna utbildning som sen inte gav jobb

Bor i Uppsala län, ja finns en del gratis saker man kan göra lekparker utflykter forboll m.m

Men söker råd och Tipps på hur ja kan öka på inkomsten varje månad, utgifterna är redan så låga de går, inga lån,krediter bor så litet billigt de går här, har ingen bil.

Men jobbigt leva såhär.. Alltid räkna till sista kronan, önskar ja kunde gr mitt barn den där semestern, något År iallfall och kunna släppa all oro på ekonomin, kanske äta mat på restaurang en gång per lånad osv.

Jag tycker inte att det stämmer. CSN måste ha gjort något fel.
    Kan du gå igenom hur mycket du har i lån och hur du har betalat de senaste åren?
    Vad betalade du t ex tidigare i år? Under januari, februari, mars och april?
    Vad betalade du förra året?
    Om du ska betala 3450kr för maj och sen 1700kr varje månad, alltså 1700 * 7, så blir det totalt 15350 du ska betala i år vilket i sig är en ganska rimlig summa förutsatt att du inte har betalat något mer i år.
    Jag betalar ungefär det och då har jag studerat 6 år på högskola så jag får inte ihop att du ska betala så mycket om du betalar normalt. Det måste ha blivit fel,

Svar på tråden Ekonomi sommar orolig