Inlägg från: Prinsessan 83 |Visa alla inlägg
  • Prinsessan 83

Ekonomi sommar orolig

Hej

Undrar lite hur ni andra klarar er ekonomi, om fler finns i liknande situation som mig

Jag är ensamstående med ett barn på 8år, som har adhd, jag har varit sjukskriven i ca 1,5år och har nu börjat arbetsträna och får rehab ersättning ifrån FK.

Får barnbidrag samt underhållsstöd sedan bostadsbidrag men ekonomin är ändå tajt

Har ca 4500:- kvar efter räkningar är betalda (hyra,el, mobil, A-kassa, bredband, barnomsorg)

Sedan kläder, mat busskort osv.

Sedan har jag CSN lån jag ska betala denna månad 3450:-!? Sedan 1700:- per månad

Jag har ansökt om nedsättning, men CSN skrev att sjukpenning/rehab ersättning inte är godkänd för nedsättning av lån.

Jag har aldrig haft ett fast jobb med betald semester alltid slitit mellan olika jobb för att försöka försörja mig och barnet, aldrig haft råd åka på semester jo fick följa med mina föräldrar till Furuvik förra året. Barnet vill gärna åka på sommar kollo eller spela tennis eller någon annan aktivitet på fritiden men jag har inte råd... nu är de lång helg barnet vill åka iväg göra ngt badhus, bio osv men har inte pengar till de Usch jag mår dåligt av detta.

Finns de några fler bidrag eller ersättningar jag har rätt att få eller ansöka om?

Läste om något bostads tillägg, kan man ansöka om de fast man har bostadsbidrag?

Tacksam för alla råd och tips! <3

• Svar på tråden Ekonomi sommar orolig
  • Prinsessan 83

Nej finns inget sommarkollo som är gratis de info-bladen vi fått ifrån skolan är exempelvis badminton läger i vecka från 1200:-

Finns även tex cirkus vecka 1100:- för en vecka mån-fred 9.30-15.00 då ingår mellis men man tar med egen lunch.

Ska kolla majblomman tack

Kan man söka bostadstillägg fast man har bostadsbidrag? Någon som vet

• Prinsessan 83

Har kontaktat CSN och fick så lite lägre belopp att betala tillbaka men fortf 1700:- per månad och i juni månad 3500 ca :-/

• Prinsessan 83

Så bostadstillägg kan man inte få om man har rehab ersättning?

Konstigt isåfall då min rehab ers är lägre än sjukpenningen ha hade

• Prinsessan 83

Låter jättekonstigt att ja ska betala tillbaka så mkt nu till CSN då ja har så låg inkomst.

Har ganska mkt lån, haft lån flera omgångar då ja pluggade gymnasie på ort långt bort behövde då komma hemifrån.

Samt plugga upp gymnasie betyg i omgångar för att va behörig till en ubildning

Samt under denna utbildning som sen inte gav jobb

Bor i Uppsala län, ja finns en del gratis saker man kan göra lekparker utflykter forboll m.m

Men söker råd och Tipps på hur ja kan öka på inkomsten varje månad, utgifterna är redan så låga de går, inga lån,krediter bor så litet billigt de går här, har ingen bil.

Men jobbigt leva såhär.. Alltid räkna till sista kronan, önskar ja kunde gr mitt barn den där semestern, något År iallfall och kunna släppa all oro på ekonomin, kanske äta mat på restaurang en gång per lånad osv.

• Prinsessan 83

Tack snälla för alla råd

Ja jag arbetstränar nu väldigt lite till en början, de jobbiga är att denna arbetsplats inte kan leda till något jobb och jag bara får vara kvar till veckan före midsommar då de inte har möjlighet till längre handledning,deras verksamhet dras ner på sommaren.

Är utbildad inom hälsa en två årig yrkesutbildning, var färdigutbildad 2011 men inte fått jobb som de då ja inte kunnat ta jobb på kvällar,helger pga jag är ensam med mitt barn

Har jobbat extra på timmar inom olika yrken och varor arbetslös emellanåt.

Tänker då mörkt på framtiden vet inte hur jag ska kunna hitta ett jobb så ja klarar ekonomi drömmen är att ha ett arbete med fast inkomst och semester som ja aldrig haft.

Får väldigt lite hjälp av Af och FK endast möten då de kollar av sjukintyg samt ja gjort de jag ska,arbetsträningen osv, kanske borde vidare utbilda mig men vet inte om jag orkar plugga heltid samt vad, och om ja klarar av mer CSN lån då Jag redan har så mkt lån.

Vill vara en bra förälder kunna ha en trygg framtid för mig och mitt barn.

Fick veta i veckan de ska renovera alla lägenheter här om ett år så måste hitta nytt boende nu med

Svar på tråden Ekonomi sommar orolig