• aomj

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss som använder NaturalCycles Plan, dvs. i syfte att lyckas bli gravida :)

Jag har tagit tempen i ca. en månad nu, hoppas såklart att det tog sig direkt men antagligen är det önsketänkande, haha. Dock så ändrades ägglossningen i appen efter hand och sköts fram nån dag, men det är väl så i början.

Nån annan som använder NaturalCycles? Eller nån som använt det och blivit gravida? :) Är nyfiken på hur det funkat för andra! :) 

• Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles
  • soofa

Hur tänker ni när ni mäter på mornarna när ni är lediga? Jag går ju och lägger mig senare då. Mäter ni också senare då? Det viktigaste borde väl vara antalet timmar man sover?

• marol
    soofa skrev 2015-06-22 08:57:33 följande:

Hur tänker ni när ni mäter på mornarna när ni är lediga? Jag går ju och lägger mig senare då. Mäter ni också senare då? Det viktigaste borde väl vara antalet timmar man sover?

Jag mäter när jag vaknar oavsett när jag vaknar, såvida jag sovit bra/tillräckligt antal timmar av sammanhängande sömn och om jag mår bra. Tar alltså inte tempen samma tid varje dag men däremot tar jag tempen efter ungefär samma antal sovtimmar. Ibland händer det att jag avbryter sömnen med att kissa, om jag då sovit 5-6 timmar redan i sträck brukar jag faktiskt ta tempen då och sedan efter toa somna om.
  • soofa
    marol skrev 2015-06-22 09:44:32 följande:
    Jag mäter när jag vaknar oavsett när jag vaknar, såvida jag sovit bra/tillräckligt antal timmar av sammanhängande sömn och om jag mår bra. Tar alltså inte tempen samma tid varje dag men däremot tar jag tempen efter ungefär samma antal sovtimmar. Ibland händer det att jag avbryter sömnen med att kissa, om jag då sovit 5-6 timmar redan i sträck brukar jag faktiskt ta tempen då och sedan efter toa somna om.
    Okej, tack för svar! I morse mätte jag när jag vaknade vid halv sju som jag brukar, dock med mindre antal sovtimmar i kroppen än jag brukar. Då blev resultatet omkring 36,68. Jag somnade om och mätte när jag vaknade vid halv nio, senare än jag brukar men med det antal sovtimmar som jag brukar. Då blev resultatet omkring 36,92. Alltså stor skillnad.. Vet inte vilken mätning jag ska registrera. 
  • amandus90
    soofa skrev 2015-06-22 09:50:21 följande:

Okej, tack för svar! I morse mätte jag när jag vaknade vid halv sju som jag brukar, dock med mindre antal sovtimmar i kroppen än jag brukar. Då blev resultatet omkring 36,68. Jag somnade om och mätte när jag vaknade vid halv nio, senare än jag brukar men med det antal sovtimmar som jag brukar. Då blev resultatet omkring 36,92. Alltså stor skillnad.. Vet inte vilken mätning jag ska registrera. 

Du ska mäta efter minst 4 timmars (tror jag det är) sammanhängande sömn, alltså ska du utgå från den första tempningen :)
  • halo83

Wohooo tempen fortsätter att öka efter dippen.. Snart är jag över linjen ;)

• saklek
    ecmov skrev 2015-06-21 23:26:07 följande:

Idag dök mensen upp 2 dagar sent - trodde faktiskt det skulle dröja längre med tanke på att ägglossningen verkar ha uteblivit denna cykeln.

Det ska bli intressant att se den kommande månaden artar sig. Är det någon som har erfarenhet av uteblivna ägglossningar?? Vad det verkar så har jag inte haft någon ÄL varken i maj eller juni.. Men mensen dyker ju upp hyfsat regelbundet med diff på ca 5 dagar.

Med utebliven ägglossning menar du att du inte har fått någon markering i appen eller att ÄL test inte visat något? Jag tyckte inte att det kändes som att jag hade någon ÄL förra månaden och temperaturen hoppade runt som bara den, men min app markerade ändå in ägglossningen där jag hade en liten temphöjning, trots att det följdes av konstiga värden sen.
  • Rawr

Oj, här har hänt mycket! 

Hos oss är bebisverkstaden i full gång, har haft positiva ÄL test i två dagar nu så då har vi försökt att klämma in att hinna mysa till det två gånger per dag. Dock är det lite svårt med en 10 månaders hemma. Tror dock det kommer att ta lång tid innan vi får till ett plus tyvärr då första barnet (som dock var en olyckshändelse) inte kom förrän efter 4,5 år tillsammans och vi enbart hade "pull out" metoden som skydd. Men men, får hålla tummarna så gott det går!

• ecmov
    saklek skrev 2015-06-22 14:52:39 följande:
    Med utebliven ägglossning menar du att du inte har fått någon markering i appen eller att ÄL test inte visat något? Jag tyckte inte att det kändes som att jag hade någon ÄL förra månaden och temperaturen hoppade runt som bara den, men min app markerade ändå in ägglossningen där jag hade en liten temphöjning, trots att det följdes av konstiga värden sen.
    I maj så registrerade inte appen någon ÄL - och jag hade inget positivt ÄL-test. Nu i dag registrerade appen i efterhand att jag hade ÄL, trots mina negativa Äl-tester. Så jag har inte den blekaste om vad som pågår. Jag fortsätter väl mäta varje morgon men tror jag struntar i testerna nu. Vi får väl mysa till det mest hela tiden istället, hehehe..
  • halo83

Själv fick jag positiva äl tester mån men appen har inte registrerat nån.. Förra månaden fick jag inga positiva på äl testerna men appen registrerade äl.. Mycket märkligt

ecmov skrev 2015-06-22 20:50:02 följande:

I maj så registrerade inte appen någon ÄL - och jag hade inget positivt ÄL-test. Nu i dag registrerade appen i efterhand att jag hade ÄL, trots mina negativa Äl-tester. Så jag har inte den blekaste om vad som pågår. Jag fortsätter väl mäta varje morgon men tror jag struntar i testerna nu. Vi får väl mysa till det mest hela tiden istället, hehehe..

• frokenasta

Hej!

Läst igenom denna tråd idag. Jag har använt NC sen i april men bara

senaste cykeln som plan. Hoppades att mensen skulle utebli men den kom dagen innan midsommarafton... Hade ändå legat vid ÄL. Jättebesviken att det inte gick på första försöket.... Min kompis fick plus idag och hon hade precis slutat med sina piller. Suck!

Ska man försöka varje röd dag? Eller hur ska man göra egentligen?

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles