• Stardust88

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Sajocawa skrev 2015-09-03 21:36:09 följande:
    Först och främst ber jag om ursäkt i förväg för virrigt inlägg, tycker det blir så krångligt att formulera lång text och från mobilen dessutom..

Hm.. Hur länge hade du tempat? *svårt att hålla koll på alla*
    Om det inte är länge så skulle jag gissa på att det är för att NC Inte kan din cykel så bra ännu. Och hade du tagit ägglossningstest som visade positivt (eller negativt också för den delen) hade nog NC haft lättare att hitta den riktiga ägglossningen. Nu har du ju fått två stycken tempökningar kan man ju faktiskt se, först när ägglossningen är utsatt nu, då ökade tempen litegrann bara innan den sjönk, och sen ökade det igen (antar att det var där ägglossningen var utsatt förut). Eftersom det var en tydligare ökning andra gången chansade väl NC på att ägglossning var då. Hade du istället kompletterat med ägglossningstester hade den säkert hittat rätt från start eftersom det trots allt ökade i temp... Vissa ökar ju i temp långsammare än andra. Dessutom har du ju inte tagit tempen varje dag vilken betyder att det kan ju ha varit någon viktigt mätning som "försvunnit" som hade haft stor betydelse för hur NC hade tolkat grafen..
    Hoppas du hängde med på mina spekulationer :)
    Jo det låter väldigt vettigt det du skriver:) Första dagen på min fjärde cykel idag. Kan vara att jag kan ha missat någon viktig temperatur, haft det tufft på jobbet och varit så trött ibland på helgerna att jag glömt å mäta, plus att det har varit lite fest, har då skippat å mäta dagen efter eftersom jag vet att alkoholen påverkar temperaturen men det där med ägglossningstester orkar jag inte bry mig om, det kanske blir aktuellt den dagen vi går från prevent till plan istället :) Tack för svar!
  • Stardust88
    Sajocawa skrev 2015-09-03 22:30:06 följande:
    Jag antar dock att det inte är världens undergång om det tar sig redan nu trots att ni kör prevent? Tänker att om ni inte skyddar er på annat sätt så är det nog väldigt opålitligt just att du inte låter NC lära känna din cykel med äl-test pch regelbundna tempningar..
    Fast du kanske inte använder det som preventivmetod utan kanske bara för att lära kroppen inför kommande bebisfötter! :)
    Världens undergång är det kanske inte, men det kommer bli tufft, jag har inte något fast jobb å min sambo vill gärna vänta lite till. Vi har skyddat annars, det var just bara den gången som det blev lite tokigt, visar NC rött så har vi skydd:) Men i övrigt vill jag kunna lita på att NC kan användas som preventinmedel, det är skönt att slippa alla biverkningar jag hade från pillrena tillex. Jag mår mkt bättre över lag! Sen ser jag väl fördel med att ha börjat med NC redan nu, så när vi väl bestämmer oss för att sätta igång så kanske mitt förarbete kan underlätta:)
  • Stardust88

Hej!
    Jag känner mig så glad. Den regelbundna (+ - 4 dagar) mensen är här för att stanna verkar det som! Känns så bra!:) Jag har läst att många använder sig av FF (Fertility Friend) jag har både FF och NC nu och efter att ha fört in alla mina temperaturer i FF och lägger till extra data där som inte finns möjlighet att välja i NC så ska jag säga att jag är nöjd:) Både NC och FF är överens om att jag hade ägglossning den 17:e september, dock gissade båda fel på när mensen skulle komma, dock hade FF mer rätt än NC :) Mensen kom idag å FF hade sagt om 5 dagar och NC om 8 dagar :P

Den dagen mitt abonnemang går ut för NC känns det som jag mycket väl skulle kunna fortsätta med bara FF istället, de e ju gratis! Å även om FF riktar sig mot att bli gravid så borde man väl ändå kunna använda den i motsatt syfte?

Någon här inne som använder FF som preventiv metod?

• Stardust88
    Loppan84 skrev 2015-10-06 07:16:01 följande:

Också bytt till ff pga gratis - men framförallt när jag märkte att man inte kommer åt sin egen data hos NC när man inte betalar. NC äger din data och du får inte tillgång till den efter din gratismånad - det tycker jag är helt sjukt. Kan du tänka dig om Insta sa "om du avslutar ditt konto får du inte se dina bilder mer, vi kommer radera dem på din telefon".

Men också med FF får du tillgång till gratis chart gallery med hundratusentals grafer - man kan söka på t.ex pregnant, not pregnant, ingen ägglossning, PCO, long cycle etx så man kan jämföra med massor av kartor. Och man får nycket mer statistik (t.ex % som får + på din cd/dag efter äl) för ff har en mycket större databas (har många miljoner användare över lång tid) så deras databas är mycket större. Lite mer komplicerad efersom man kan fylla i massa info (tex flytningar, fysiska symptom som ömma bröst etc) men frivilligt vad man använder.

Nja, jag har haft FF ett tag nu och några de tillgångar du nämner gäller som VIP grejjer... De får man betala för. Min testperiod är slut och har inte alls samma funktioner längre. Mycket mer avskalat och mindre information/funktioner.
  • Stardust88

Jag behöver råd. Min temp brukar alltid sjunka rejält dagen efter första mensdagen, men idag har den stigit!? Är väl kanske för tidigt att säga men jag tycker det känns som det möjligen är en nidblödning? Vad tror ni??

• Stardust88
    Malva2015 skrev 2015-11-20 06:45:47 följande:

Precis det som hände mig i tisdags!! Den har bara stigit sedan dess och igår plussade jag!

Blöder du än?

Jag hade lite mindre under natten men får se nu under dagen, avtar det och tempen stiger eller fortfarande hög imorgon ja då börjar jag fundera lite på om jag blivit gravid "/
  • Stardust88
    Malva2015 skrev 2015-11-20 10:40:02 följande:

Låter positivt:)!!

Ja fast glad är jag inte. Bara orolig... inget planerat.
  • Stardust88
    Malva2015 skrev 2015-11-20 11:37:03 följande:

Jaha.. Sorry så van vid att alla vill bli med barn. Hoppas på det bästa för dig!

Jag drömmer om det och längtar efrer det men tiden är inte inne än. I detta forum är ju syftet många gånger att försöka bli gravid, så du behöver inte be om ursäkt.
  • Stardust88

Hej! Ny updatering när det gäller min misstänkta graviditet. Jag fick något som liknade mens men det kändes underligt att det kom på något sätt och temperaturen sjönk inte som den skulle. Jag blödde ganska rikligt under tre dagar men hade ingen direkt mensvärk som jag brukar haft tidigare. Efter blödningen har tempen stigit å sjunkit som en jojo. Senast idag på 36.97!? När det tidigare månader legat på runt 35.50 - 35.90 typ... ta en titt på grafen, vad tror ni?

• Stardust88

Tagit ägglossningstest igår och idag då nc har bett om det. Ska ta ett imorgon med. Det översta är från igår och det undre från idag. Gissar på att det tredje imorgon kommer vara ännu svagare. Så ägglossningen har nog redan varit tror jag. Ska testa tidigare nästa månad.

• Stardust88
    soofa skrev 2016-01-06 07:40:00 följande:

Vilken cd är du på?

När jag tog testerna var det cd 19 och 20.

Idag är jag således på cd 24.
  • Stardust88

Ni som känner av er ägglossning, hur känns det? Stämmer er prognos på NC överens med hur er kropp fungerar?

NC sa att min ÄL skulle varit den 4/1. Jag tog ju två ÄL tester den 4:e och 5:e, som blev svagare den andra dagen. Men nu, med 4 dagar kvar till beräknad mens, känner jag ömhet i brösten och flytningar som i vanliga fall brukar vara rätt frånvarande. Hade delvis oskyddat den 3:e och 4:e. Undrar vad som är mest troligt, väldigt sen ÄL eller graviditet?

Ni som blivit gravida, hur tidigt kände ni av era gravitidets-symptom?

• Stardust88
    soofa skrev 2016-01-10 19:40:14 följande:

Åh, hoppas du är preggo! Om du brukar ha regelbunden mens och äl i vanliga fall, så vore det ju konstigt om äl helt plötsligt var så sen den här månaden. Men symtomen du beskriver beror nog inte så mycket på en eventuell graviditet (ev. de ökade flytningarna i sådana fall). De flesta symtom man upplever mellan äl och bim beror på den förhöjda nivån av progesteron som alltid blir efter äl. 

Ja, jag får väl helt enkelt vänta å se om mensen dyker upp, annars blir det ett test. Konstig tanke med en eventuell oplanerad graviditet. Smått skrämmande.
  • Stardust88
    lilleskutt86 skrev 2016-01-11 00:16:41 följande:

Hur har tempen varit efter den femte?

Ganska jämn, en mindre ökning typ.

Men har fått spottings idag så jag förväntar mig mensen imorgon. Inte så orolig längre :p
  • Stardust88

Hmm fortfarande ingen mens i sikte, den kom liksom aldrig och min temp har legat över medellinjen i flera dagar nu. Det är väl rätt vanligt att temperaturen stiger och ligger högt om man är gravid?? Jag tänker jag ska ge det några dagar till, testa på söndag om mensen inte dykt upp än. Oron börjar komma smått krypande igen.

• Stardust88
    soofa skrev 2016-01-11 18:49:52 följande:

Hoppas du på att det ska vara en graviditet eller hur känner du?

Nej hoppas kan man ändå inte säga att jag gör.
  • Stardust88
    soofa skrev 2016-01-13 21:08:12 följande:

Tycker också du bör ta ett test, speciellt om du är orolig över att vara gravid (vilket jag tolkar som att du inte vill vara det?). Hög temp efter bim tyder på en graviditet, ja.. 

Jag ska nog testa imorgon. Hade beräknad mens idag enligt FF och imorgon 14/1 enligt nc. En bild på min kurva om det kanske hjälper.

• Stardust88
    soofa skrev 2016-01-14 07:17:40 följande:

Tempen ligger ju väldigt låg den här månaden jämfört med förra månaden. Men lika bra att du tar ett test nu på morgonen för att veta. Uppdatera oss här sen!

Testade negativt. Så denna cykeln är nog bara rubbad.
  • Stardust88

Ny månad med försök att lokalisera ägglossningen för att kunna hjälpa NC och förhoppningsvis få fler gröna (härliga) dagar! Gårdagens test var svagt och bra mkt starkare idag! Har blivit ombedd att testa 2 dagar till så vi får se hur starkt det kommer bli :) Häftigt att kunna "bevittna" kroppens cykel!^^

Fick inte till å vrida bilderna rätt tyvärr....

• Stardust88

Hej!

Jag vill tipsa om en grupp på Facebook som också handlar om NC! Deras beskrivning är denna: Välkommen till NaturalCycles grupp! Denna grupp är för kvinnor som använder NaturalCycles eller dem som är intresserade av att lära mer om det . Hindra användare och Plan -användare kan både gå med i denna grupp ! Känn dig fri att chatta eller ställa så många frågor som du vill! Vi har ett diagram Dela söndag , och känn dig fri att publicera bilder på dina diagram eller LH tester så mycket som du vill att andra gånger också ! Gå med i konversationen och ha kul också.

Jag är själv medlem där och det vore roligt om vi fick fler medlemmar, större chans till fler intressanta diskussioner!:)

https://www.facebook.com/groups/1023570761008524/

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles