• Sajocawa

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Malva2015 skrev 2015-10-15 18:40:00 följande:
    Fast jag varken pratar eller rör mig. Trycker bara på on/off knappen flera gånger med typ 2 sek mellanrum.

Hur förklarar du att min nya mäter exakt samma varje gång då undrar jag?

Och att jag har normal temp med den men är kall som en lyktstolpe med NC?
    Har du mätt olika temperaturer eller något? Tänker bara på att min basaltemperatur ligger lågt, kommer inte ihåg exakt nu men oftast mellan 35.5-35.9 . Däremot har det varit när jag tog tempen 5.30, vaknar jag nån dag två timmar senare och tempar då så kan den visa typ 36.2.
    Min lutealfas-temp ligger på runt 36.6.
    Aldrig fått höra att det skulle vara "för lågt" :o
    Fast det kanske inte är för lågt, det kanske ska va ännu lägre då..
  • Sajocawa
    sophier skrev 2015-10-16 14:20:03 följande:

Hejsan! Jag hoppar in här också.

Jag slutade med hormonella preventivmedel för lite mindre än en månad sedan och började då med Naturalcycles. Jag och min sambo tänkte först använda den som preventivmedel ett tag och sen börja försöka men bestämde oss rätt fort för att börja försöka på en gång istället. Knäpp som man är så ville jag ju typ ha en bebis i famnen direkt efter snacket om att försöka, så jag har gått all in redan från start genom att sätta till plan istället för prevent och testa med ÄL test osv. Min sambo blev lite chockad haha, men det är ju svårt att inte gå all in när man får så mycket info från appen!

Hursomhelst, det verkar som om min ägglossning kom igång direkt (testade positivt ÄL test i måndags den 12/10) och vi hade också sex på kvällen den dagen (och de två dagarna innan dess för jag visste att ÄL var nära). Sedan var han dock tvungen åka bort i jobbet så vi har inte kunnat ha sex något mer under denna ÄL.

Känner fortfarande molvärk i magen (det började några dagar innan det positiva ÄL testet) men nu känner jag också molvärk i ländryggen och ilningar ner mot underlivet. I onsdagskväll då NC förutspådde ägglossningen så gjorde det ganska ont i magen och det stack också till några gånger. Vet att det är supertidigt men ändå undrar jag om jag vi hade sån tur att det tog på första försöket. Men samtidigt vill jag inte tänka så för med största sannolikhet så har det inte tagit.

Jaja, detta var inte direkt en fråga men jag ville iallafall hoppa in här, ni verkar ha så mysig gemenskap :) jag kommer skriva här om hur det går osv.

Grattis till bebisbeslut!
    Det låter ju ändå bra att ni hann med så mycket, kunde varit värre :) hoppas det tog sig! Har du hunnit få någon mens innan denna ägglossning?
    Ibland har man faktiskt tur, jag trodde aldrig det skulle ta sig direkt när vi började försöka men jag blev faktiskt gravid på första försöket! Håller tummarna för er!
  • Sajocawa
    sophier skrev 2015-10-16 20:26:02 följande:
    Sajocawa skrev 2015-10-16 19:28:04 följande:Grattis till bebisbeslut!
    Det låter ju ändå bra att ni hann med så mycket, kunde varit värre :) hoppas det tog sig! Har du hunnit få någon mens innan denna ägglossning?
    Ibland har man faktiskt tur, jag trodde aldrig det skulle ta sig direkt när vi började försöka men jag blev faktiskt gravid på första försöket! Håller tummarna för er!

Zeeeeta: Ah okej, ja jag har tänkt på det där också om det är kroppen som luras. Det är lite läskigt att det kan bli så. 

Jag försöker att inte tänka på det onda för att se om det hugger till och påkallar min uppmärksamhet (så det inte är att jag tänker på det vilket resulterar i att det känns enbart för att jag känner efter). Och jag tycker det gör det rätt ofta.

Men men, det visar ju sig tids nog. Försöker att tänka "har det hänt så har det hänt" 

Sajocawa: Tack så mycket :) det känns stort. Blev faster i somras (första barnet bland mig och mina syskon) och det satte igång barnlängtan rejält. Vill så gärna kunna ge min lilla brorsdotter en kusin på denna sida i någorlunda nära ålder :)

Grattis till dig! Är du gravid nu eller har du fött? Coolt att det tog på första försöket! Försöker att inte tänka så mycket på det för att inte trigga skengraviditet eller bli alldeles för besviken, men det är ju så svårt :)
    Åh förstår det, det räcker med att vara liiiite bebissugen och så ser man helt plötsligt bebisar överallt och det gör ju inte suget mindre direkt.

Angående det andra med symptom och sånt så är det ju också ganska opraktiskt att nästan alla tidiga grav-symptom också egentligen är snart-kommer-mensen-symptom.

Den graviditeten slutade i MA tyvärr (kändes verkligen för bra för att va sant när jag blev gravid så snabbt) så nu väntar jag på att kroppen ska komma igång igen så vi kan köra på ett nytt försök. Men jag har en dotter sen innan och det är till stor tröst att veta att jag trots missfallet har en lyckad graviditet bakom mig. Och förhoppningsvis tar det sig på första försöket igen. För även om det är skönt att veta att det är normalt att det tar flera flera månader för många så är det också skönt att veta att det inte behöver ta många månader.
  • Sajocawa
    pannkakan87 skrev 2015-10-17 11:58:31 följande:
    Hej! Fick oxå MA v13 förra månaden och väntar nu på ägglossning efter första mensen. Har också stora förhoppningar att det ska ta sig snabbt eftersom det gick på första försöket sist... Eller vi försökte egentligen inte men det var första gången vi hade oskyddat sex på fyra år haha. Och det räckte visst med den gången, måste ha varit en fullträff. Tänker att vi kanske har ännu bättre odds nu när vi har oskyddat fler än en gång denna ägglossning. :)
    Ja oddsen låter ju bättre!
    Jag försöker att inte ha för höga förhoppningar nu men det är verkligen svårt att låta bli att tänka att det ska gå på försöka försöket den här gången också!
  • Sajocawa
    LiThPo skrev 2015-10-19 13:16:52 följande:

Är ny här på FL men har följt denna tråd.
    Började med NC i syfte för 4mån sedan för att få bättre koll på min kropp då den blivit mer oregelbunden. Denna månad är första månaden som vi är aktiva Äl 10/10, Bim 24/10 nu väntar jag tills det blir lördag så jag kan testa. Är inställd på att det kommer ta sin lilla tid att bli gravid.
    Hur många har plussa här? Hur lång tid har det tagit?

Jag plussade på första försöket, däremot var min ägglossning två veckor försenad (hade precis slutat amma så den var väl inte så regelbunden än) och det var en ren slump att jag tog ett äl-test just den dagen det skedde en hormon-höjning, så det var kanske inte tack vare NC i och med att NC omöjligt kunde veta hur min cykel fungerade redan under just första cykeln, men det underlättade ju att veta tex att ägglossningen inte skedde då det "var beräknat" , så att vi kunde fortsätta mysa frekvent, och sen även få bekräftat när ägglossningen väl skett så vi kunde andas ut lite..
  • Sajocawa
    LiThPo skrev 2015-10-20 09:17:40 följande:

Härligt att se att det existerar plus ???? Stort Grattis till er!
    Jag brukar kolla ägglossningstickor från NC. Men får alltid ett svagt streck (plus) Funderar om man ska testa andra stickor.

Ett svagt streck betyder inte plus, då är det negativt. Strecket ska va minst lika stark eller starkare än kontrollstrecket :)
  • Sajocawa
    pannkakan87 skrev 2015-10-20 21:08:12 följande:
    Jag fick stegring nu vid kl 20 ca.. Men inte fullt utslag. Borde jag ta ett till nu ikväll eller vänta till i morgon? :)
    Jag skulle nog ta ett direkt imorgonbitti. Och spara testet från ikväll att jämföra med. Antingen ser du ännu en ökning och vet att ägget släpper snart eller om strecket istället har blivit svagare igen så kan det ha släppt under natten/släpper tidigt imorgon.. :) vissa får himla snabba ökningar och vissa får lite segare ökningar.
  • Sajocawa
    pannkakan87 skrev 2015-10-21 06:03:40 följande:

Tog ett test nu på morgonen som är starkast hittills. Det innan tog jag igårkväll så stegringen är fortfarande där vilket jag tror innebär att ägglossning sker under dagen. Skulle ni tolka det likadant? :)

Definitivt att ägglossning sker senare idag! Se till att mysa lite idag, fast det bör räcka med myset igårkväll :)
  • Sajocawa
    Malva2015 skrev 2015-10-21 08:11:29 följande:

Någon som varit med om att NC inte visar någon äl dag även om nästkommande mens kommit?
    Fick pos ägglossnings test dag 11 och la in detta. Liten temp stigning två dagar senare och sedan ner precis innan mensen kom igår men den visar inte "ägget" utan bara röda och rosa dagar mellan mens och mens.

Hm, Kan du lägga upp grafen? :)
  • Sajocawa
    Agge83 skrev 2015-10-22 10:55:59 följande:

Hej! Ni som blitt gravida och använt nc, hur ser grafen ut? Är tempen konstant över medel eller kan den fluktuerar den?

Jag blev gravid i mitten på augusti och såhär ser min graf under ägglossningen och sen första gravid-tiden ut. Fortsatte inte tempa regelbundet efter jag plussade som du ser men den har (vad jag vet) alltid hållit sig över medeltempen, och den håller sig fortfarande vid samma temp nu också..
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles