• Sajocawa

Tråden för oss som använder NaturalCycles

2013januari skrev 2015-09-16 12:14:05 följande:

Hur låg temp kan man ha? Ser att min graf har gjort ännu en linje förutom baslinjen och under där hamnade jag idag med 36,2.. Kan det va dåligt att ha FÖR lågt?

Hur menar du? Efter ägglossningen eller före? Under follikelfasen ligger min temp på under 36. Alla har olika temperaturer utan att det är konstigt :)
  • Sajocawa
    LillyLolo skrev 2015-09-26 18:00:12 följande:

Måste man tempa vid mens???

Säkert inte, men NC sätter ju din medeltemperatur efter alla dina temperaturer så jag tänker att den får en bättre helhet om man tempar varje dag i hela cykeln. Fast det är nog extra viktigt om man tempar i förebyggande syfte så man minskar sina gula dagar. När man vill ha bebis och bara vill hitta och bekräfta ägglossning är det kanske inte lika viktigt :)
  • Sajocawa
    2013januari skrev 2015-09-28 08:33:32 följande:

Kan man ens ha så långa cykler att ÄL kommer först på 33-35? Alltså cykeldag 33-35?

Detta hände efter att jag tog ut min spiral i somras. Första månaden tänkte jag ok men nu är jag på cykeldag 17-18 och ingen ÄL ännu vilket gör att jag undrar om det ska bli en "dubbelt så lång" cykel till??

När jag blev gravid hade jag ÄL på cd 32, så håll ut! Tyvärr kan det var så att det håller i sig så, men antagligen tar det bara lite tid för din kropp att återanpassa sig efter spiralen.
  • Sajocawa
    2013januari skrev 2015-10-03 07:17:06 följande:

Synd att man inte kan söka i tråden på redan ställda frågor? Vad betyder det när NC plötsligt tar bort symbolen för ÄL?

Att NC inte kan bekräfta ännu när ägglossning varit... Om tempen stiger och håller sig hög så kommer NC sätta ut ägglossningen igen på rätt dag.
  • Sajocawa
    2013januari skrev 2015-10-03 09:04:09 följande:
    Ok tack. Så den kan dyka upp på någon av dagarna som varit sen ändå? Alltså när tempen hållt sig över linjen ett par dagar?
    Precis. Innan ägglossning sätter NC bara ut en ungefärlig beräkning om när det kommer ske, men det går ju inte veta i förväg. Därför försvinner den runt ägglossning och så kommer symbolen tillbaka på exakt rätt dag som ägglossningen skedde så fort NC kan bekräfta det :) tror det sker när tempen hållt sig över linjen typ 3-4 dagar eller nåt sånt :)
  • Sajocawa

Hej alla! Jag har varit lite inaktiv här då jag blev gravid i augusti, men läser lite då och då hur det går för er och hejar på er. Jag tempar dock inte längre då det var svårt för mig med litet barn hemma som vaknar olika tider osv..
    När jag blev gravid kändes det bara för bra för att vara sant när det gick på första försöket. Det var för bra för att va sant. Idag går jag in i vecka 11 men fick konstaterat MA igår. Väntar nu på att gyn hör av sig för att kunna starta igång det. Just nu är jag bara arg att kroppen inte förstår för om kroppen hade fattat direkt när det hände hade jag säkert kunnat va gravid igen vid det här laget (kanske inte riktigt men det är typ så länge jag har gått runt "gravid" utan att vara det...). Jag har varit lite orolig senaste dagarna bara då mina symptom är borta så tog tempen en dag faktiskt, men då var tempen precis lika hög som vanligt så slutade oroa mig.
    Antar att tempen sjunker iom att allt kommer ut sen..
    Hur som helst är det dags att plocka fram termometern igen och det känns så tråkigt att gå från de blåa dagarna i NC till gröna dagar.. Är det någon mer här som varit med om MF/MA, hur lång tid tog det innan ägglossningen kom igen?
    Jag vet att vissa läkare rekommenderar att vänta 2-3 cykler med att bli gravid igen men jag längtar efter ett barn för mycket, vi vill köra igång direkt så att vi kan lägga det här bakom oss.
    Sorry för långt inlägg. Kram till er alla!

• Sajocawa

Tack för alla svar och för att ni delar med er av egna erfarenheter <3
    Vill hemskt gärna inte dra ner stämningen här i gruppen, men det är skönt att skriva av sig vad som hänt så man kan gå vidare sen.
    Det är kul att se att det är några som blivit gravida under tiden jag var lite borta i alla fall!
    Men synd att mobilappen fått nån konstig bugg så det inte går att se bilder längre, det är så för mig i alla fall, får läsa ikapp era inlägg lite noggrannare på datorn istället...

• Sajocawa
    Felixias skrev 2015-10-15 06:15:01 följande:
    Tagit några fler tester och CB visar gravid 2-3 veckor. Gått två dagar sedan jag fick veta nu, och är fortfarande i chocktillstånd tror jag. Min pojkvän som är 3 år äldre verkar gladare än mig, även om jag är innerst, innerst inne är lite glad (kanske mest egentligen för att kroppen fungerar som den ska). Men ändå panikslagen. Absolut mest panikslagen. Är bara 21 år. Har fast jobb och sådär, bor i en fin lägenhet med pojkvännen som jag har varit tillsammans med ca 1 år så det mesta är väl ordnat. Men jag känner väl mest att jag bara är 21 år! 
    Jag var 20 år när jag blev gravid första gången, oplanerat då. Hade varit tillsammans med min kille i 3 månader när jag fick plusset, kände också ganska mycket panik. Han var mycket äldre än mig så han ville gärna behålla. Inget av alternativen (abort eller behålla) kändes rätt för mig så jag kontaktade en barnmorska bara för att få prata ut lite, för att skaffa barn är STORT oavsett om det är planerat eller inte. En barnmorska är bra att prata med för dom får inte råda en till att göra något, varken behålla eller abort. Hon pratade igenom alternativen med mig och vi diskuterade lite hur mitt liv skulle se ut utan barn respektive med barn osv. Jag kände att hon (utan att pusha i någon riktning på nåt sätt) fick mig att inse vad jag ville. Påväg hem från besöket bestämde jag mig för att behålla, nu är min dotter 13 månader och livet är bra. Det är en stor förändring men man vänjer sig vid ett nytt liv och får nya värderingar. Innan kände jag att jag va ung, ville göra saker, resa osv... Nu tycker jag det känns så mycket roligare att få resa ihop med min familj!
    Ta kontakt att prata med någon om du känner som du gör, det är skönt att prata med någon utomstående som inte kommer påverka på nåt sätt! :) lycka till!
  • Sajocawa
    Malva2015 skrev 2015-10-15 07:45:10 följande:

Hej! Hoppar in här.

Jag tempar sedan några månader tillbaka. Slängde dock tempen jag fick av NC eftersom jag behövde ta den 115 gånger innan jag fick korrekt resultat.

Jag fick starkt utslag på äl test i söndags men sedan kom ingen temp höjning- förens idag! Det är ju 4 dagar senare . Någon som fattar hur det gått till och betyder?

Det är inte omöjligt att det tar en extra dag för kroppen att släppa ägget :)
    Huvudsaken är nog att tempen gått upp så du vet att ägglossning skett överhuvudtaget :)
  • Sajocawa
    Malva2015 skrev 2015-10-15 14:45:48 följande:
    Och för den delen ska väl en termometer visa samma värde oavsett hur många gånger man tar (så länge man tar det vid samma tillfälle).

Temperatur är ju temperatur . Den ska ju inte växla varje minut
    Fast basaltemperaturen är ju just den man tar det allra första man gör på morgonen, just för att temperaturen i kroppen faktiskt växlar varje minut. Därför ska man inte vänta tills 10 minuter efter man har vaknat, eller ta tempen på kvällen.

Tempen kan diffa mycket av olika anledningar (inte så mycket du beskriver i samband med termometer-bytet) men det kan bero på om du haft munnen öppen eller stängd innan tempen tas, om tempen ligger på olika positioner i munnen tex..
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles